Wat aan te schaffen?

Somersault

Nieuwkomer
He!

Ik ben nieuw hier op het forum en eerlijk gezegd ook vrij nieuw tot het kloten met electronische muziek.
Ik heb het forum al voor een groot deel door gespit maar kan niet echt antwoord vinden op de vragen die ik heb, hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Kort gezegd; ik wil muziek gaan maken, stijl alla kraftwerk, royksopp, KrüDer en Dorfmeister, Aphex Twin etc.

Ik sta op het punt om dingen te willen aanschaffen, maar weet dus niet precies goed wat.

Ik zat te twijfelen tussen een synth, in samenwerking met computer. Aangezien ik alleen geen enkele toetsen ervaring heb, vroeg ik me af of dit een groot obstakel moet zijn? Ik ben wel van plan piano les te gaan nemen.

Aan de andere kant dacht ik, heb ik niet genoeg aan software met b.v een drumcomputer, midi-keyboard? en e.v.t een sampler.

Op die 2e manier kan je misschien makkelijker intiutief werken?

Dit zijn min of meer mn hoofdvragen..

Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd:
Hoi,

Ik zou beginnen met een goede geluidskaart en evt. een midi-keyboard, een knap stuk software en wat VST plugins. Genoeg gratis alternatieven te vinden, zoek maar eens hier op het forum. Probeer zoveel mogelijk te lezen, op fora, tijdschriften (Interface bijv., staan wel eens aardige tutorials in) en web-bronnen. Ik zou i.i.g. niet met een synth beginnen!

En neem de tijd; Voor je een goed beeld hebt van wat je wilt en wat je daar voor nodig hebt ben je zo een jaar verder.

En het is KrüDer en Dorfmeister.

gr. P.

Welkom!

Ik kan ook niet zo goed toetsenspelen. Ik kan wel wat akkoordjes die zijn gauw genoeg geleerd. Verder werk ik veel met sequencers (hardware). Een optie zou zijn om een keyboard/synth te nemen met een ingebouwde pattern sequencer. Je kunt dan loopjes maken en drum patterns programmeren maar je hebt toch de vrijheid om zelf wat te spelen.
Een arpeggiator is ook een leuke optie in deze.

Stijl a la kraftwerk... ja sequencers he.

Tegenwoordig kun je elk (nieuw) keyboard/synth koppelen aan je pc mbv midi, dat is geen probleem.

Een sampler zou ik in eerste instantie niet aanschaffen, hooguit iets waar je je eigen sampletjes als waveform kunt gebruiken. Een echte sampler is naar mijn mening te complex om mee te beginnen.

Een groovebox a la Korg ESX (of hoe ze heten) zou ook leuk kunnen zijn, die zijn helemaal niet meer duur.

Ik zou zeggen snuffel eens wat rond op het forum, en vraag gerust meer. Je zult er een leuk en verslavend hobby bij krijgen.

Welkom :biertje:

Denk omdat je toch al met pianoles begint het beste een goed midikeyboard en PC met goed geluidskaart (alhoewel een cheapo onboard het ook doet, alleen wat slomer en minder goed geluid) kan beginnen, zoek een gratis seqeuncer proggie met VST support, die zijn er zat, en download wat gratis VST's, die zijn er ook zat zoals hier , VST zijn software uitvoeringen van vrijwel elk electronisch hardware instrument en/of effecten die er bestaan, deze VST's kan je dan ook bedienen met dat midikeyboard.
Let op, deze VST's moet je wel instaleren in een seqeuncer die ook VST support heeft, let daar dus op.
Met de seqeuncer kan je dan de ingespeelde melodien opnemen en dat combineren, editten enz.
Kan je ook nog ff wachten met een drumcomputer, want die zijn er zat in VST, en een sampler zou ik niet kopen want dat is zonde voor je geld, gaat allemaal veel makelijker in je PC, en samplers, je raad het al, die zijn er ook in (gratis) VST's.

Op deze maner kom je er makkelijk achter wat je wil, je kan een hoop leren en op de goedkoopste manier, later kan je dan uitbreiden naar hardware, en je zal dan ook zelf merken welke hardware je nodig heb.

Oh ja dat midi keyboard, ik weet niet wat je precies bedoelt, dat kan er een zijn waar ook geluid uit komt, denk dat je dat ook bedoelt, maar het mag ook enkel een controller zijn, dus eentje met alleen midi/usb aansluiting, het geluid kan je op dit moment het beste nog alleen uit je PC halen, anders heb je nu al een mixer nodig om ook het geluid uit dat keyboard te kunnen gebruiken.

suc6 :W

Dank jullie wel!

Heb al weer een stuk meer overzicht gekregen!

Maar welk midi-keyboard zouden jullie adviseren? En welke software? Ik twijfel nog tussen Ableton of Reason.

ik zou zeggen: download de demo's van beide programma's en probeer ze uit. dan zal je snel genoeg zien welk programma je het liefst hebt.

let wel op: als je met het programma ook losse VST's en/of externe instrumenten via midi wil gaan bespelen, valt Reason eigenlijk al af.

Wat te..

Wat te..

kopen?

Even weer wat noob vraagjes.

Ben van plan software aan te schaffen en te gaan werken met een midi-controller/keyboard en wat VST-plugins, om eerst uit te zoeken wat ik eigenlijk wil etc.

Welke midi-controllers/keyboards zijn aan te raden? Wat moet er vooral opzitten en waar moet ik op letten?

Alvast bedankt!

Greets!

Re: Wat aan te schaffen?

Origineel geplaatst door Somersault
He!

Ik ben nieuw hier op het forum en eerlijk gezegd ook vrij nieuw tot het kloten met electronische muziek.
Ik heb het forum al voor een groot deel door gespit maar kan niet echt antwoord vinden op de vragen die ik heb, hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Kort gezegd; ik wil muziek gaan maken, stijl alla kraftwerk, royksopp, KrüDer en Dorfmeister, Aphex Twin etc.

Ik sta op het punt om dingen te willen aanschaffen, maar weet dus niet precies goed wat.

Ik zat te twijfelen tussen een synth, in samenwerking met computer. Aangezien ik alleen geen enkele toetsen ervaring heb, vroeg ik me af of dit een groot obstakel moet zijn? Ik ben wel van plan piano les te gaan nemen.

Aan de andere kant dacht ik, heb ik niet genoeg aan software met b.v een drumcomputer, midi-keyboard? en e.v.t een sampler.

Op die 2e manier kan je misschien makkelijker intiutief werken?

Dit zijn min of meer mn hoofdvragen..

Alvast bedankt!

Je zult in ieder geval een fijne sequencer moeten hebben en een goede computer.
Ik zou niet meteen gaan investeren in hardware synths als je net begint, het kost echt een hoop extra geld - je hebt een hele hoop extra zooi nodig (AD convertors, MIDI kastjes, evt. mengpaneel - goede zijn duur), je kan die hardware synths beter kopen als je een beetje gesetled bent (na minimaal een jaar).
In eerste instantie kan je dat geld beter investeren in een goede computer, een goede geluidskaart en - erg belangrijk - goede monitor speakers. Zonder goede monitor speakers klinkt je nummer namelijk altijd anders op andermans boxen en dat is echt heel vervelend. Dus zorg dat je eerst de basics op peil hebt.
Ik denk dat als je Native Instruments Komplete zou kopen je al een heel eind op weg bent met je basic software needs, met Reaktor (wat deel uitmaakt van die package) kan je vrij ver de experimentele kant opgaan (plus je kan honderden softwarematige synths en effecten downloaden van andere mensen en daar mee gaan tweaken).
Kontakt maakt ook deel uit van die package en dat is een software sampler, daarmee kan je zulke zieke dingen dingen en hele conventionele dingen natuurlijk dus dan heb je dat ook gelijk. Een hardware sampler is eigenlijk alleen maar cool als deze analoge filters en een interessante bitrate heeft, de meeste hardware samplers hebben deze niet, samplers die dat wel hebben zijn snel tussen de 600-1200 euro als je er al eentje kan vinden.
MAW als ik jou was zou ik dus een goede computer kopen en een goede geluidskaart (geen soundblaster) en even tijdelijk Cubase SX3 en Native Instruments Komplete downloaden van een of andere torrent site en niet teveel plugins gaan installeren, want dat belemmerd uiteindelijk je creativiteit.
Als je het helemaal goed wilt doen koop je de nieuwste Mac die volgende maand uitkomt, Logic 7.2 en de Komplete bundle en dan heb je geen computergezeik.

Back