rotary controllers?

chielos

...
je kent ze wel, van die knoppen zonder begin en eindpunt. ze zitten op mijn microwave en werken heeeerlijk! (zeker live!!!) waarom worden dit soort knoppen nou niet op synths zoals de nord (micro) modular etc gebruikt?

welke synths hebben eigenlijk nog meer van deze knoppen?

alesis ion, ik geloof de nordlead 3

en volgens mij de nordmodular g2x toch ook ? heb zelf geen nords dus kan het niet bevestigen

Nord lead/rack 3 en de G2 modular hebben lad-kransen met endless rotaries, de behringer BCR-2000 MIDI-controller heeft er ook met ledkransen, korg radias ook meen ik, en de doepfer pocet dial controller ook (zonder led-krans). Ook de komende AKAI MPD 24 drumpad controller heeft 8 rotaries...

Ik vind het persoonlijk ook een heerlijk systeem zoals ze dat op de Nord 3 hebben gedaan.
Je kan die dingen dan ook heel gemakkelijk als MIDI controller inschakelen zonder verspringende waarden. Ik denk dat wel meer fabrikanten op deze trein gaan springen... De opvolger van de Virus TI heeft denk ik ook wel zulke knoppen, maar dat valt af te wachten :) (Ik snap trouwens niet waarom ze dat nu nog niet hebben gedaan bij Access, past toch perfect in hun TI concept?)

Redsound eleVAta.
Op zich een mooi concept met diie endless comtrollers. Toch vind ik het zelf meer prettig werken, als ik zie in welke stand m`n patch staat. U raad het al...
Synths zonder presets hebben mijn voorkeur :) (NepTune, Juno6...)

Als ik goed begrijp wat je bedoeld, dan heeft de ASR-X ze ook.

Ik snap ook niet waarom je ze op zo weinig synths ziet... Als er van die ledkransen omheen zitten is het toch 1000x beter dan gewone knoppen? En zo duur kunnen ze niet zijn, als zelfs behringer z'n spul er al mee volpropt (bcr, v-amp2)

Moog Little Phatty heeft ze ook.

Volgens mij is het probleem dat je ontzettend veel I/O op je microprocessor nodig hebt. M.a.w. al die ledjes moeten aangestuurd worden door iets, en dat kost fysiek een hoop componenten. Neemt niet weg dat het inderdaad duizend keer beter is dan een potmeter die de waarde ineens laat verspringen.

SU700 ook, en je hoeft natuurlijk geen led kransjes te gebruiken! Het is wel handig, maar niet noodzakelijk. Ik heb ze tot nu toe niet gemist.

Verder is een encoder ook niks meer dan 2 (puls)schakelaartjes, lijkt me nog makkelijker om digitaal mee te werken dan een pot. meter...

Op de Evolver zitten ze ook. Erg handig, vooral omdat je met zo'n matrix zit bij het editten. Grootste nadeel vind ik het aantal stappen van zo'n encoder. Bij de Evolver is 1 keer ronddraaien 25 stappen. Dat betekent dus dat je een paar keer moet ronddraaien als je van de hoogste naar de laagste waarde wilt. Is dat bij de Ion en Nord Lead 3 ook zo?

Ja, en de ESI samplers van E-Mu heeft ook een rotary, maar die wordt wel een beetje brak na een paar jaar.
De waardes verspringen ook tussen de klikjes. :(

Origineel geplaatst door AxiMaxi
Ja, en de ESI samplers van E-Mu heeft ook een rotary, maar die wordt wel een beetje brak na een paar jaar.
De waardes verspringen ook tussen de klikjes. :(
Als alpha-dial kom je die dingen idd vaak tegen. Zo zitten ze dan ook op de Nord Modular1, RM1x, MPX550, airbase enz enz enz. Maar juist op een synth, als als knop voor 1 of maar een aantal parameters is 't echt megahandig.

Verspringende waardes heb ik trouwens niet op mijn ESI. Dat is trouwens op de gemiddelde Airbase wel anders...:D

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Dat betekent dus dat je een paar keer moet ronddraaien als je van de hoogste naar de laagste waarde wilt. Is dat bij de Ion en Nord Lead 3 ook zo?

Bij de Micron (en Ion) zit er in het OS een slimmigheidje ingebouwd. Als je snel aan de knop draait, veranderen de waarden relatief sneller dan wanneer je de encoder langzaam draait. Van min naar max is dus gewoon een kwestie van die knop een zwieper geven. Werkt erg goed.

waldorf micro/xt/pulse, machienedrum, monomachiene . . . .

Origineel geplaatst door gerrie79
waldorf micro/xt/pulse, machienedrum, monomachiene . . . .
Pulse? De mijne niet hoor!
Dat slimmigheidje wat DavidMenting wordt vaker toegepast. Da's idd erg handig, maar 't tweakt toch net ff anders dan een gewone potmeter.

de pulse idd niet. dat slimmigheidje zit ook op de microwave. soms heel handig soms ook niet!
is het eigenlijk mogelijk om een normale te vervangen vooor een rotary?
vast niet he?..

Origineel geplaatst door chielos
de pulse idd niet. dat slimmigheidje zit ook op de microwave. soms heel handig soms ook niet!
is het eigenlijk mogelijk om een normale te vervangen vooor een rotary?
vast niet he?..

Nee, dat werkt totaal anders. Een potmeter varieert gewoon de weerstand. Een rotary met bijvoorbeeld 1024 stappen verspringt na stap 1023 weer naar 0, en de electronica zorgt er dan voor dat je waarde toch hoger wordt.

Op de Evolver zitten ze ook. Erg handig, vooral omdat je met zo'n matrix zit bij het editten. Grootste nadeel vind ik het aantal stappen van zo'n encoder. Bij de Evolver is 1 keer ronddraaien 25 stappen. Dat betekent dus dat je een paar keer moet ronddraaien als je van de hoogste naar de laagste waarde wilt. Is dat bij de Ion en Nord Lead 3 ook zo?

op de nordlead3 werkt het in ieder geval niet zo.

ik vind het ook onhandig dat je een knop vaker rond zou moeten draaien... op de an1x (die trouwens geen encoders heeft) draait een knop in 'normale stand' gewoon van 0 tot 127, maar als je de knop indrukt kun je 'fijn tweaken'en dat is erg handig! Hadden ze op die evolver ook moeten doen, maar dan dus met encoders.

Pulse? De mijne niet hoor!
Dat slimmigheidje wat DavidMenting wordt vaker toegepast. Da's idd erg handig, maar 't tweakt toch net ff anders dan een gewone potmeter.

inderdaad :o: het is ook al weer een tijdje geleden dat ik er een in bezit had :)

Back