EML polybox

bambamstudio

Certified MoogPro
Ik kwam, tijdens het zoeken naar een plaatje voor de Korg PS 3100 dit ding tegen.

polybox.jpg

weet iemand wat het is en of hoe het klinkt?

hmm...een of andere akkoorden-bak, guur zeg!
Mocht je samples hebben gevonden....graag!

Ik heb hier al eens vaker naar zitten kijken... en het is écht een uniek apparaat. Je voedt 'm met een CV (of uitgangs-signaal ?) vanuit je analoge synth.. en deze bak maakt er op basis van dat signaal een aantal andere signalen bij (in feite een hele range noten boven de pitch van het origineel). Deze signalen kun je middels een controls op de poly-box vertalen naar allerlei accoorden etc. En vervolgens kun je deze gegevens doorsturen naar andere analoge synths.. die dan vrolijk meedoen met de 'control' synthesizer..

Kortom.. je speelt iets op je minimoog. Het signaal gaat naar je Poly-Box.. die vervolgens nog een ARP2600 en een Moog55 Modular aanstuurt..

Zo heb je dus een 'semi-polyfone' setup van Mini, 2600 én Moog55.. die je aanstuurt met het toestenbord van de Mini..

Wicked toch ?

Origineel geplaatst door bambamstudio
met andere woorden: je weet het ook niet ;)

LOL :D Ja, zo zou je het ook kunnen zeggen. ;)

Maar ik weet het nu wel:

De Polybox werkt, net als bijvoorbeeld de Korg PS serie, met orgeltechnologie: In de Polybox zitten 2 hoogfrequente master oscillatoren en elke toets van het keyboardje (13 toetsen) heeft een eigen frequentiedeler die de 2 frequenties van de master oscillatoren (die gedetuned kunnen worden voor een bredere klank) deelt met een bepaalde factor. Deze factor, welke de oktaafhoogte bepaalt, kan met een schakelaar over 4 oktaven ingesteld worden. De toonhoogte van de master oscillatoren wordt verder bepaald door de pitch van een signaal op de audio ingang van het apparaat. Als je bijvoorbeeld een akkoord speelt op de Polybox, dan zal je dit akkoord met het spelen van een toon op een monosynth, die je hebt aangesloten op de Polybox, kunnen transposen. Er zitten alleen maar oscillators met pulsvorm uitgang op de Polybox, voor verdere vorming van het geluid ben je aangewezen op een externe VCF en VCA.

Back