Origineel geplaatst door Meinte37
Misschien omdat je het niet precies genoeg uitlegt en bepaalde zaken oversimplificeert?
Als ik zeg "een envelope is unipolair" en jij zegt "dan zal het 1 en ander misschien lager gedimensioneerd moeten worden", dan snap je in de 1e plaats niet wat unipolair ~ niet-bipolair is (en dat daar inherent geen frequentiespectrum aan vast zit en "filtering" daar dus geen betekenis heeft) en zou je in de 2e plaats kunnen uitleggen wat dimensioneren inhoudt.
Volgens mij gaf ik al aan dat ik het bij een env niet weet hoe je dc kan blocken, en of dat nodig is.
Met dimensioneren bedoel ik de cutoff van het filter bepalen.
Ik weet trouwens wel wat uni/bi-polair is hoor.
Maar beweer je nu dat je unipolaire signalen niet kan filteren?
Als je een envelope pakt met snelle attack en langzame decay, dan zal lowpassfiltering echt wel van invloed zijn op de uiteindelijke golfvorm van de env. De attack gaat er dan echt wel af, of denk jij van niet dan?
En als je er een highpassfilter opzet, wordt de decay korter.
Of zit ik er nu compleet naast?
Als je vraagt "ben je het met me eens?", moet ik dus veiligheidshalve antwoorden "neen", want ik heb niet het idee dat er 1 "het" is, in deze.
Ik snap dus niet op welk punt je het oneens met me bent, misschien dat ik het daarom versimplificeer en er probeer achter te komen op welke punten je het dan oneens bent.
Als ik je daarin te kort gedaan heb: excuus
(Bovendien zal een simpel HPFje vast niet het ideale gedrag vertonen, waardoor je juist moet gaan afvragen of deze het wel gaat doen als dc "blocker"!)
Ik heb het fenomeen dc blocker niet zelf uit gevonden, dat is gewoon een bestaand gegeven in de electronica.
Hier staat onder het kopje "Bias Means DC Blocking Capacitors" wat ik bedoel.
Dit is dus het simpelste filter dat er is nl een 6db highpass filter.
De gain kan je voor een golfvorm met specifieke frequentie f als volgt berekenen:
a=1 / wortel(1 + (fcutoff/f)^2 ))
Voor DC met frequentie 0 is de versterking dus ook 0.
De eventuele lekstroom van een condensator is denk ik zo klein dat dit nauwelijks van invloed is op wat je als eindwaveform ziet.
Of bedoelde je dat niet?