Aparte wave vorm

RSB

Whoehahaha
zie het plaatje hieronder. Ik heb niet zoveel verstand van "waves" maar dit viel me gewoon op en kon zelf geen verklaring voor vinden.
99% van mijn geluiden slaan evenveel boven als onder de middellijn uit. en bij dit plaatje hieronder zie ik dat het voornamelijk onder uitslaat :confused:
De sample komt uit een MAM MB33

Attachments

• mamplaatje.jpg
    mamplaatje.jpg
    74,1 KB · Bekeken: 118
met mijn mb33 (mkii) heb ik hier ook last van. Volgens mij komt dit gewoon door het doosje

Hmm... dan zou je er eigenlijk eens direct een scoop aan moeten hangen, kijken wat voor waves je dan hebt.

Maar het zou best kunnen dat de mb33 dat gewoon zelf zo uitzend. Ik heb er zelf geen, dus kan het niet testen.

Neu, dat is het niet.
Ik krijg dit ook voor elkaar met mijn Microkorg. Ook rebirth's 303 doet dit. Maar wat is nu de wetenschapelijke veklaring voor dit fenomeen :confused:

Volgens mij heeft dit te maken met de energie verdeling van positieve en negatieve delen van de wave.

Als het goed is is de oppervlakte van positieve deel gelijk aan het negatieve deel.

Dat komt door de dc ontkoppeling, dat is eigenlijk filtering van hele lage frequenties.

toch niet zo raar? Boven de nul is ook alles berder en duurt dus langer. Balans dus toch wel. Maar ik zou er niet al te lang bij stil staan. Als tie lekker klinkt maak je er toch gewoon een muziekje mee? Geen mens die hoort dat je waveform er raar uitzag....

Origineel geplaatst door bassio
kijk ook eens hier : klik
het is iig geen DC offset (dan ligt de nul lijn te hoog/laag van de sample).

ik heb ook eens iemand horen zeggen dat het onderste de speaker naar binnen laat uitslaan , en het bovenste naar buiten .
of dit waar is :confused:
Nee geen dc offset, maar filtering ervan :)

DC offset heeft eigenlijk niets met filtering (in het frequentiedomein) te maken. Het zou kunnen dat een filter dat in de limiet naar 0Hz aan attenuatie doet, ook de DC offset verkleint, maar ik vraag het me af.

Origineel geplaatst door falafelbiels
Maar ik zou er niet al te lang bij stil staan. Als tie lekker klinkt maak je er toch gewoon een muziekje mee? Geen mens die hoort dat je waveform er raar uitzag....

Helemaal mee eens :okdan: maar er knaagte iets in mij dus vandaar dat ik het lekker toch heb gevraagd.

Origineel geplaatst door Meinte37
DC offset heeft eigenlijk niets met filtering (in het frequentiedomein) te maken. Het zou kunnen dat een filter dat in de limiet naar 0Hz aan attenuatie doet, ook de DC offset verkleint, maar ik vraag het me af.
Stel je hebt een highpass filter met lage cutoff frequentie, bijv 10 hz.
In analoge schakelingen is dit vaak een condensatortje en een weerstand naar massa.

Nu zet je aan de ingang ineens 1 volt, en laat die oneindig lang staan.
M.a.v. je verandert de dc offset met 1 volt.

Dan zal zodra die 1 volt wordt ingeschakeld, ook de uitgang gelijk 1 volt worden, mar daarna terugvallen naar 0 volt.
Dus alle frequenties lager dan de cutoff, waaronder ook dc offset valt, worden verwijderd.

Stel je hebt een wave die alleen positief is.
Als je daar het gemiddelde van neemt is dat dus ook positief.
Je kan deze wave eigenlijk opsplitsen tuseen een ac component (de wisselende spanning) en een dc component (een vaste offset waarde).

Zou je dit filteren dan wordt de dc component verwijderd en blijft de wisselspanning over.
Je houdt dus automatisch een wave over waarvanj de oppervlakte van de positieve helft gelijk is met de negatieve helft.

Of zeg ik hier nu hele rare dingen? :)

Ik vermoed dat een HPF met een hoge cutoff freq. veel effectiever zal zijn ;)

Anyway, zowel een LPF als een HPF wordt meestal meestal analoog geimplementeerd met een condensator en een weerstandje (naar massa), alleen is de exacte schakeling/volgorde van belang...

Verder: als je zegt dat die 1V naar 0V zal terugvallen, dan is die filtering dus tijdsafhankelijk? Dan is het dus meer dan een "simpele"/ideale HPF...

Ik denk wel dat je gelijk hebt, maar er zal zeker meer aan de hand zijn dan simpelweg "lekker filteren, man!".

Ik vermoed dat een HPF met een hoge cutoff freq. veel effectiever zal zijn ;)

Anyway, zowel een LPF als een HPF wordt meestal meestal analoog geimplementeerd met een condensator en een weerstandje (naar massa), alleen is de exacte schakeling/volgorde van belang...

Verder: als je zegt dat die 1V naar 0V zal terugvallen, dan is die filtering dus tijdsafhankelijk? Dan is het dus meer dan een "simpele"/ideale HPF...

Ik denk wel dat je gelijk hebt, maar er zal zeker meer aan de hand zijn dan simpelweg "lekker filteren, man!".
Dc ontkoppeling is er om 2 modules bijvoorbeeld een oscillator of een filter, aan elkaar te koppelen, zonder dat men rekening hoeft te houden met de dc-voltages van de uitgang en ingang.
Een 6db/oct highpassfilter dmv 1 condensator en weerstand kan maar op 1 manier, wissel je de weerstand en condensator om, dan krijg je een lowpass filter.

Zou je een hpf pakken met een hoger freq, dan is dat zeker effectiever, maar hoe hoger, hoe meer frequenties er worden weg gefilterd. Als je een cutoff van 1 khz zou dimensioneren dan hou je wat weinig bas over :)

De filtering waar ik het hier over heb is trouwens niet een vcf, maar een 6 db/oct filter met vaste cutoff frequentie.

Ik denk niet dat er veel meer aan de hand is trouwens :)

het gaat allemaal boven miijn pet, maar ik weet wel dat die eerste mb33 zo'n lekkere vuile traploze in te stellen golfvorm heeft. dus op welke stand staat die potmeter als je dit resultaat krijgt?!

Waarom per se 6dB/oct.? Het is toch veel handiger om 24dB/oct. te hebben, dan kun je de cutoff freq. ook straffeloos naar beneden halen.

DC ontkoppeling is iets anders dan DC offset, trouwens. Ik vermoed dat zo'n ontkoppeling ook anders is geimplementeerd dan met een filter, omdat signalen waarvan de DC offset ontkoppeld moet worden niet noodzakelijkerwijs bipolair zijn, bijv. een envelope.

Waarom je me trouwens dingen probeert uit te leggen waarvan wel duidelijk is dat ik daar al bekend mee ben, is me een raadsel... :confused:

Waarom per se 6dB/oct.? Het is toch veel handiger om 24dB/oct. te hebben, dan kun je de cutoff freq. ook straffeloos naar beneden halen.

DC ontkoppeling is iets anders dan DC offset, trouwens. Ik vermoed dat zo'n ontkoppeling ook anders is geimplementeerd dan met een filter, omdat signalen waarvan de DC offset ontkoppeld moet worden niet noodzakelijkerwijs bipolair zijn, bijv. een envelope.

Waarom je me trouwens dingen probeert uit te leggen waarvan wel duidelijk is dat ik daar al bekend mee ben, is me een raadsel... :confused:
Omdat ik het idee heb dat je toch niet helmaal begrijpt wat ik bedoel :)
Als je je afvraagt of een highpass filter dc wel blocked dan krijg ik het idee dat je toch niet helemaal begrijpt wat een simpel highpass filtertje als DC blocker doet.
(Is niet lullig bedoeld, maar zo kwam het op mij over :))

Je kan idd 4 keer zo'n rc combinatie toepassen, maar is overbodig, omdat 1 rc netwerkje de DC component al weghaalt.

Bij een env zal de dc blokering misschien lager gedimensioneerd worden, dat weet ik eigenlijk niet.
Maar ik weet wel dat in een audio pad heel vaak een rc netwerkje wordt gebruikt om de dc te blokken. Met als gevolg dat je waveform een waveform overhoudt zoals RockSteadyBeat® aangeeft

Maar ben je het nou met me eens dan of niet ? :)

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Omdat ik het idee heb dat je toch niet helmaal begrijpt wat ik bedoel :)
Misschien omdat je het niet precies genoeg uitlegt en bepaalde zaken oversimplificeert?

Als ik zeg "een envelope is unipolair" en jij zegt "dan zal het 1 en ander misschien lager gedimensioneerd moeten worden", dan snap je in de 1e plaats niet wat unipolair ~ niet-bipolair is (en dat daar inherent geen frequentiespectrum aan vast zit en "filtering" daar dus geen betekenis heeft) en zou je in de 2e plaats kunnen uitleggen wat dimensioneren inhoudt.

Als je vraagt "ben je het met me eens?", moet ik dus veiligheidshalve antwoorden "neen", want ik heb niet het idee dat er 1 "het" is, in deze.

(Bovendien zal een simpel HPFje vast niet het ideale gedrag vertonen, waardoor je juist moet gaan afvragen of deze het wel gaat doen als dc "blocker"!)

Niet kibbelen jongens }:| . Volgens mij is het niet (per se) een kwestie van DC offset, maar gewoon een asymmetrische golfvorm, wat op zichzelf niet zo heel raar is. Je kunt duidelijk zien dat de pieken naar onderen verder uitslaan (grotere amplitude), maar smaller zijn en de pieken bovenaan hebben een lagere amplitude maar zijn breder, waardoor de totale 'area under the curve' aan beide zijden van de nullijn wel eens even groot zou kunnen zijn --> wat geen dc offset zou betekenen.

Het zou goed kunnen zijn dat er asymmetrische distortion in het signaalpad is toegepast (klinkt anders dan symmetrische; wellicht dus bewust gedaan), met daarna een output circuit dat voor dc-ontkoppeling zorgt (is vrij standaard).

idd ni erg, als je bv een trompet opneemt kan je zien dat deze ook zo'n asymetrische golfvorm heeft.
Uit ondervinding heb ik gemerkt dat zulke golfvormen meer door merg & been snijden dan "normale", misschien daarom dat ze dit bij het toestel hebben toegepast ?..

Misschien omdat je het niet precies genoeg uitlegt en bepaalde zaken oversimplificeert?

Als ik zeg "een envelope is unipolair" en jij zegt "dan zal het 1 en ander misschien lager gedimensioneerd moeten worden", dan snap je in de 1e plaats niet wat unipolair ~ niet-bipolair is (en dat daar inherent geen frequentiespectrum aan vast zit en "filtering" daar dus geen betekenis heeft) en zou je in de 2e plaats kunnen uitleggen wat dimensioneren inhoudt.
Volgens mij gaf ik al aan dat ik het bij een env niet weet hoe je dc kan blocken, en of dat nodig is.
Met dimensioneren bedoel ik de cutoff van het filter bepalen.
Ik weet trouwens wel wat uni/bi-polair is hoor. :)

Maar beweer je nu dat je unipolaire signalen niet kan filteren?
Als je een envelope pakt met snelle attack en langzame decay, dan zal lowpassfiltering echt wel van invloed zijn op de uiteindelijke golfvorm van de env. De attack gaat er dan echt wel af, of denk jij van niet dan?
En als je er een highpassfilter opzet, wordt de decay korter.
Of zit ik er nu compleet naast?

Als je vraagt "ben je het met me eens?", moet ik dus veiligheidshalve antwoorden "neen", want ik heb niet het idee dat er 1 "het" is, in deze.

Ik snap dus niet op welk punt je het oneens met me bent, misschien dat ik het daarom versimplificeer en er probeer achter te komen op welke punten je het dan oneens bent.
Als ik je daarin te kort gedaan heb: excuus :)

(Bovendien zal een simpel HPFje vast niet het ideale gedrag vertonen, waardoor je juist moet gaan afvragen of deze het wel gaat doen als dc "blocker"!)

Ik heb het fenomeen dc blocker niet zelf uit gevonden, dat is gewoon een bestaand gegeven in de electronica.
Hier staat onder het kopje "Bias Means DC Blocking Capacitors" wat ik bedoel.
Dit is dus het simpelste filter dat er is nl een 6db highpass filter.
De gain kan je voor een golfvorm met specifieke frequentie f als volgt berekenen:
a=1 / wortel(1 + (fcutoff/f)^2 ))
Voor DC met frequentie 0 is de versterking dus ook 0.
De eventuele lekstroom van een condensator is denk ik zo klein dat dit nauwelijks van invloed is op wat je als eindwaveform ziet.

Of bedoelde je dat niet?

Back