Synths arrangeren en in de mix plaatsen

Misschien een beetje mierenneuken, maar je hebt het over een sus4 akkoord waarin je wel de terts speelt, dat klopt niet helemaal. Het karakter van een sus akkoord is namelijk het voorhouden van de terts, wat je nu speelt is dus een amin11.
Verder kun je ook heel veel openheid creeren (of juist niet) door akkoorden heel sterk uit te spreiden, of dicht bij elkaar te spelen, afhankelijk van welke klank je wilt hebben. Of zoals al eerder gezegd tonen weg laten, vooral de kwint is vaak alleen maar opvulling en kan er voor zorgen dat het een beetje een brei wordt. Vaak is alleen de grondtoon + de 7 en de 3 (of omgekeerd) al heel treffend.

[edit]
over je vraag nog:
Bij die amin sus4 is het denk ik mooi om de strijkers G - D - A te laten spelen, wat je vervolgens op zou kunnen laten lossen naar a min ( A - C - G), dan komen we ook gelijk bij het volgende punt: tegenbeweging. Het mooiste in een begeleiding is vaak als de baslijn stijgt om de topnoot te laten dalen (en omgekeerd). Verder moet je zorgen dat je het klein houdt, daarmee bedoel ik geen grote sprongen in de begeleiding (het liefst geen tertsensprong of meer, tenzij het echt niet anders kan, en als je een sprong moet maken dan het liefst aan het eind van een muzikale frase).
Ik hoop dat je hier nog iets aan hebt.

Laatst gewijzigd:
goede tips....klinkt goed, te trekt het akkoord heel breed. Tegenbeweging is super!

dank, D-man! Ik ben echt postief verrast over synthforum.nl, veel technische mensen hier, veel beter dan harmonycentral!

Re: (Soft) synths met 'duidelijke' sounds

Re: (Soft) synths met 'duidelijke' sounds

Origineel geplaatst door Stage73
E
welke softsynth levert ook 'straightforward' sounds die vooral lekker in de mix zitten?

Die synths die je als zodanig programeert en in de mix zet.

Re: Re: (Soft) synths met 'duidelijke' sounds

Re: Re: (Soft) synths met 'duidelijke' sounds

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Die synths die je als zodanig programeert en in de mix zet.

@topicstarter: Wat ons Katje eigenlijk wil zeggen: ;)

Zoek het eens in het EQ-en. Ze knallen je spectrum vol? Haal dan met EQ wat frequenties weg die je hinderen / irriteren. Panning doet ook wonderen wat betreft plaatsing in je stereobeeld.

Even als voorbeeldje: een melodie en een tegenmelodie bijvoorbeeld komen veel beter uit de verf als je ze iets naast elkaar zet. De melodie iets links en de tegenmelodie iets rechts. Qua EQ kun je ze ook nog allebei aanpakken zodat ze elkaar wat ruimte geven. Snij op verschillende frequenties iets weg uit de sounds.

Ik zou eens wat topics checken over mixen en EQ-en via .

-C-

4000! waar zijn mijn gladiolen?!

Het ging me er in de initiele post om, welke synth goed klinkt bij straightforward sounds. Superwave P8 niet. Als ik daar wat simpels doe, klinkt het naar niks. Zelfde geldt in iets mindere mate voor m'n micromodular. Als je daar een single oscillator sound mee programmeert klinkt het naar niks. Mijn ARPtje klinkt echter naar -heel veel- met alleen 1 oscillator!

Zodoende kan ik dus wat cools spelen met de ARP zonder dat 'ie de hele mix in beslag neemt. Ik snap ook zonder zoekfunctie wel dat je met panning en eq alles mooit uitelkaar kan trekken. De arragement tips vind ikerg cool.

MAW: ik zoek een synth met een sound die je zou kunnen beschrijven als 'slank maar mooi', in tegenstelling tot 'vet en heftig'. Een echte solina bijvoorbeeld, is zo'n apparaat, heb ook wel eens een OB8 patch gehoord die ik super vond. Ik zoek een synth die goed klinkt zonder veel 'fliepflopperij', geen wilde beweging in de sound.

Ander voorbeeldje...check van Weather Report's album 8:30 "in a silent way". De strings daar zijn voor zover ik weet van een Prophet5. Die zijn mooi.

Back