Vraagje: KrK Rp6 vs Rp8

Resonance

Turn up the reso!
dat de RP8 beter klinkt als de RP6 ben ik me van bewust...

maar ik vroeg me af of dit ook goed merkbaar is als je bijv op zachte of middelmatige volumes werkt ...
ik kan hier namelijk over t algemeen niet op een volume werken dat beneden ook goed te horen is..
dus ik zit met een dillema... RP6 of RP8? het prijsverschil speelt voor mij niet echt een rol.. maar onnodig meer geld uitgeven, vindt ik zonde..

en verder ben ik waarschijnlijk genoodzaakt om de boxen op de kant te leggen.. volgens mij kan dit geen kwaad en heeft t op t geluid ook geen invloed.. maar voordat ik bestel wil ik t toch ff zeker weten..

Heeft niet zo heel veel met het volume te maken, de RP8 loopt vanwege de grotere kast en grotere woofer iets verder door in het laag.
Ik vind het o.k. speakers maar als je budget iets ruimer is en de beschikbare ruimte krap, overweeg die nieuwe kleine Genelec's eens. Klinkt toch echt nog een stuk beter:halleluja

DSP zegt me niets, in ieder geval de 8000 serie

ik vond persoonlijk (en dat verkondig ik wel vaker de laatste tijd, maar ze zijn dan ook zo populair) de rp6 beter en gebalanceerder klinken dan de rp8, alsof het filter voor de rp6 ontworpen is en ook in de rp8 geplaatst. heb je ze allebei gehoord?

edit: ik heb nu zelf overigens events, die vond ik dan nog weer iets beter ;)

Laatst gewijzigd:
Ik vond de Krk Rp8 maar niks. Ooit ook de Rp5 gehoord en vond ik zelfs iets beter.
Van beide monitors krijg ik overigens hoofdpijn...
Momenteel heel blij met mijn Emes Kobalts!!!!!!:)

heb ze nog nooit gehoord... wel veel over gelezen, heb ook niet echt de oren om precies te horen wel beter klinkt...
ben zelf al jaren bezig op hi-fi speakers, dus in principe moet zelfs een behringer set al beter klinken..

het gaat me vooral om t laag, dat moet iig goed betrouwbaar zijn..

kunnen jullie misschien met iets meer detail uitleggen wat er niet goed is aan de rp8 ?
van wat ik hier op t forum had gelezen was juist iedereen erg over de RP-8 te spreken..

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
heb ook niet echt de oren om precies te horen wel beter klinkt...

natuurlijk wel, je hebt als het goed is oren en jij kan dus ook horen welke jij beter vind klinken ;)

want wat ik zeg is ook maar gewoon mijn mening; het verschil in diepte van de bas was niet zo 123 op te merken maar de verhoudingen tussen bas, midden en hoog waren beter bij de rp6 wat deze voor mij de betrouwbaardere monitor maakte. ik denk dat de rp8 een beetje overmatig bas kreeg in verhouding met de rp6; maar dat is ook weer gewoon dat verhoudingverhaal met midden en hoog.

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
ben zelf al jaren bezig op hi-fi speakers, dus in principe moet zelfs een behringer set al beter klinken..
:confused:

ok om mezelf ff wat beter duidelijk te maken :)

het gaat er niet echt om welke speaker er uitzich zelf mooier klinkt, want dan kan ik net zo goed op mn hifi set blijven werken, want dat klinkt mij prima...

ik ben nu juist opzoek naar zo neutraal mogelijk geluid in de prijsklasse ongeveer 600 euro per set..

vooral t laag moet goed betrouwbaar zijn, aangezien ik hier de meeste opmerkingen over gehad heb..

en ik vertrouw gewoon meer op meningen van andere die al eens de tijd hebben genomen het een en ander te vergelijken en ook meer kennis hebben dan dat ik zelf ga luisteren... mij kennende kan ik dan toch geen keuze maken dus kom ik toch weer andere om hun mening vragen..

anyways... door deze topic ben ik nu ook weer de bomen door t bos kwijt..
want die Emes en Events waar ik nog nooit van gehoord had zien er ook erg goed uit op papier ..
dus ik weet nu al helemaal niet meer wat ik wil :(
en een dag uitrekken met de missie al deze speakers te horen zit er ook niet in, aangezien ik zelf geen vervoer heb en degene die me evt. wel zou kunnen rijden vast geen zin heeft om stad en land af te gaan om overal naar speakers te luisteren.. dus ik ben erg afhankelijk van wat andere mensen mij aanraden :)

Vanuit Drenthe ben je toch met het o.v. binnen een uur in Groningen? Dan kun je bij Tonika eens rustig gaan zitten luisteren.

Eeh, waar een wil is. is een weg. Het het ov kan je overal komen, duurt alleen even. OF je moet invalide/blind enz. zijn?
Om zomaar te vertrouwen op wat andere mensen goed of slecht vinden van speakers, een slechte raadgever!
Weergave is nl. een persoonlijke aangelegenheid! Misschien vind je die KRK's wel helemaal niks!
Voor een eerlijke basweergave zou ik zeker geen kleinere speaker kiezen, de response en kleinere kast zullen eerder voor een bonkig of onnatuurlijk laag zorgen.
In de test in de Interface een tijdje terug werd de RP8 verkozen boevn de 5 en 6 vanwege de betere klankbalans. Over het algemeen zijn het zeer vakkundige mensen die voor de Interface testen/werken.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Vanuit Drenthe ben je toch met het o.v. binnen een uur in Groningen? Dan kun je bij Tonika eens rustig gaan zitten luisteren.

ik woon tussen meppel en assen in.. met de auto is t al een uur rijden naar groningen ..
ik zou eerst een bus moeten pakken vanuit dit dorp naar assen en vervolgens in assen met de trein naar groningen en vanaf t station een taxi pakken, alleen t wachten op de bussen heb ik een gigantische hekel aan, vooral met dit weer

Tonika is opzich wel een optie alleen die heeft volgens mij alleen KRK van de merken waar ik geintresseerd in ben, dus heel veel wijzer ben ik dan nog niet.. las ergens anders trouwens dat de Emes speakers al helemaal lastig wordt om te beluisteren want die schijnt bijna nergens op voorraad te zijn..

maar goed ik snap sowieso niet dat een monitor keuze zo moeilijk moet zijn ... het geluid moet gewoon zo neutraal en eerlijk mogelijk zijn.. en over smaak valt te twisten, maar over een neutraal geluid toch niet? de 'kenner' moet toch weten welke speakers zo eerlijk mogelijk zijn? of zie ik dit verkeerd...

Je wilt dus blijkbaar helemaal niet naar monitoring gaan luisteren.

Eerst wil je blind voor KRK kiezen, en nu heeft Tonika te weinig keuze? :confused:

om helemaal naar Groningen te reizen om alleen de KRK's te luisteren heb ik idd weinig zin in..
en qua monitors waar ik persoonlijk in geintresseerd ben hebben ze alleen de KRK's ..
sowieso zou ik ook de KRK's niet bij Tonika zelf kopen, maar ergens waar ze goedkoper zijn en gratis thuis bezorgd worden, dus vindt t sowieso een beetje lullig om dan bij Tonika te gaan luisteren en ergens anders te kopen

denk dat ik maar gewoon de RP8's bestel op www.playback-europe.com, 288 per stuk bevallen ze niet kan ik ze binnen 15 dagen terug sturen en omruilen of geld terug.. scheelt me iig een hoop moeite.. en ik verwacht dat ze me niet zullen tegen vallen na alle goede verhalen die ik gelezen heb..

iig bedankt voor de tips :)

Hmmz, ik heb ze ook allebei beluisterd en ben uiteindelijk toch voor de rp8 gegaan. Terwijl ik op voorhand en na veel reviews lezen een voorkeur voor de rp6'jes had.

Wat meteen opvalt als je ze beide beluisterd is dat de rp6 veel nadrukkelijker middentonen weergeeft, voor mijn gevoel iets te overdreven. de rp8 was meer gebalanceerd, ook in het laag.

Het ligt er een beetje aan wat voor muziek je maakt dus, denk ik... als je weinig met bas werkt en veel in het 'midden' (bijv. bandjes opnemen, enzo) is de rp6 uitstekend, voor een meer 'overall' geluid de rp8, denk ik... en deze klinken zacht ook best aardig, ook al zijn ze vrij groot. :)

Ik ben voor de rp6 gegaan. Een beetje vanwege de prijs maar eigenlijk vond ik ze persoonlijk ook prettiger klinken dan de rp8. Ik vond de rp8 juist wat uit balans kwa midden. inderdaad alsof de filter van de rp6 in de 8 is gezet maar dan met een grotere speaker er aan.

vandaag de rp8's binnen gekregen.. moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben!

wat een geluid.. kan mezelf wel voor mn kop slaan dat ik nu pas een keer monitors heb gekocht..

mooie bassen ook al staan ze zacht.. jammer genoeg zijn er nu mensen thuis hier.. kan niet wachten tot ik de mogelijkheid heb ze voluit te zetten .. wat me gelijk bij de volgende vraag brengt.. hoe snel zou je ze opblazen?
en is t te horen wanneer je ze echt schadelijk voor de units zelf te hard heb staan?

ik kan me herinneren dat ik eens boxen gesloopt heb maar dat was op t moment zelf niet te merken of t was me gewoon niet opgevallen.. pas toen ik ze later weer aanzette had 1 box ineens kuren..

ik geloof dat het actieve zij toch ? die blaas je echt niet zomaar op.
en ik neem aan dat er wel een soort van beveileging op zit ? dat kun je wel horen als je je monitors voluit zet, dan lijkt het net alsof er een compressor heel hardt staat te zuigen en te pompen.

Back