Korg Triton Rack + Z1 = ???

Alwin Brands

Brandaris
Ik heb geluisterd naar een Korg Triton Rack module. Die is op dit moment in Duitsland Eur 1866,-. Ik kan dat ding tweede hand voor 1200 EURO kopen. Die persoon heeft ook een Z1 Board (!) te koop voor 300 Euro. Wat is het verschil en lijkt dit een gouden slag. Er zijn natuurlijk altijd risico's.

Ja, dat je teveel tijd met het apparaat kwijt bent. :)

Als je hem lekker vind klinken ....... waarom niet?

Hoi,

dat Z1 board heet officieel MOSS board. Het is een 6-stemmige MOSS synth, die kun je extra in je Triton(rack) plaatsen (ik heb het in mijn Triton Pro). Ik vind het zeker de moeite waard. Het is echter maar een halve Z1, want de Z1 heeft 12 stemmen. (Je kunt het ook weer zien als 6 Prophecy's 8)).

Als je op zoek bent naar een alles-in-1-apparaat met veel te veel mogelijkheden dan is de Triton jouw ding. Zoek je echter een synth om te beginnen dan kun je beter een iets simpelere bak zoeken. (Ik heb ook de fout gemaakt om als eerste synth de Triton te kopen, ik heb hem al een paar jaar en ben nog niet eens op de helft van de mogelijkheden gekomen...echter geen spijt, hij klinkt geweldig.)

Ik ben nu zelf sinds een paar dagen zelf eigenaar van een Karma (eerst alleen geleend, nu gekocht >:| ) en twijfel nu of ik nog een MOSS-board zal toevoegen.

Weet iemand waar ik goedkoop zo'n board kan krijgen en wat deze nieuw op dit moment in de winkel kost?

Nog een paar vraagjes:
Is het na aanschaf niet steeds een strijd van wat het mooiste is om te gebruiken (bijv. een solo in een opname), de HI-souds of de MOSS? Ik heb nu ook al een fluitje dat gevonden lijkt te zijn in het oude Egypte :luv: . Kan de MOSS-opwekking dat nog overtreffen? Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld een acoustische gitaar, zijn die beter dan de standaard Triton-sounds? Qua synthesizer-sounds weet ik het nog wel van de "plus-optie" op de Trinity, die zijn verschrikkelijk goed!!

Origineel geplaatst door norskyan
Nog een paar vraagjes:
Is het na aanschaf niet steeds een strijd van wat het mooiste is om te gebruiken (bijv. een solo in een opname), de HI-souds of de MOSS? Ik heb nu ook al een fluitje dat gevonden lijkt te zijn in het oude Egypte :luv: . Kan de MOSS-opwekking dat nog overtreffen? Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld een acoustische gitaar, zijn die beter dan de standaard Triton-sounds? Qua synthesizer-sounds weet ik het nog wel van de "plus-optie" op de Trinity, die zijn verschrikkelijk goed!!

Het lijkt me niet echt een strijd maar meer een groter assortiment in klanken en karakteristieken. Voor een bass sound zal ik niet snel meer naar de HI synth engine grijpen, voor meer atmosferische sounds doe ik dit juist wel weer vaak, ook het combineren van MOSS en HI in een patch geeft leuke mogelijkheden.

Meestal gebruik ik MOSS voor een of twee kanalen (dezelfde patch), behalve de limitiet van 6 stemmen poly heb een beperking op het gebied van FX routing. MOSS output kun je maar over 1 FX bus routen (dus wel meerdere kanalen).

Wat betreft het geluid: klint echt supergoed voor allerlei typen geluiden inclusief acoustische, de preseta bevatten o.a. een sax, trompet en gitaar die echt zeer realistisch klinken, de HI patches vallen hierbij toch wel enigzins in het niet. Verder is MOSS lekker the programmeren met ontelbare modulatiemogelijkheden, 4 afzonderlijke toe te wijzen EG's en LFO's etc etc. En er zijn duizenden patches vte downloaden voor noppes!

Mzl

Knaller

Een paar MOSS demos:

http://www.tritonhaven.com/downloads/misc/mossdemo/StringBrassMOSS.zip
http://www.tritonhaven.com/downloads/misc/mossdemo/GuitsPlucked.zip
http://www.tritonhaven.com/downloads/misc/mossdemo/RoseMOSS.zip

http://www.tritonhaven.com/downloads/

Thanks!!

Hier kan ik wat mee.

Als ik tijd heb zal 'k even langs m'n Korg dealer gaan, meestal hebben ze wel een Triton staan met extra opties. Ben alleen pas om half zes vrij, zal wel pas het weekend worden... Zal eerst die demos es downloaden.

Mzl

Yep goed plan, advies is leuk maar je moet natuurlijk zelf ff ermee spelen om te kijken of het iets voor jou is, neem trouwens wat extra Moss Banks mee naar je dealer, geeft je meer inzicht in de mogelijkheden.

Succes.

EXB-MOSS

EXB-MOSS

de EXB-MOSS is een heel interessante uitbreiding voor je Triton/Karma.

Zelf heb ik een Korg Z1 en een Korg Karma met het EXB-MOSS dus kan heel goed vergelijken. Er zijn wel wat verschillen hoor maar dat valt best mee. Je kan in principe stellen dat het EXB-MOSS hetzelfde is als een Z1, behalve dan dat het EXB-MOSS slechts 6 stemmen heeft en uiteraard niet geleverd wordt met de controllers die je terugvindt op de Z1.

Ik weet niet of de aktie van Korg nog geldig is in Vlaanderen maar toen ik mijn Korg Karma kocht, kreeg ik er gratis de EXB-MOSS uitbreiding erbij, en dat voor slechts 1420 EUR (all-in)

Voor de Trinity Series bestaat trouwens een gelijkaardige uitbreiding maar dan als 'Korg Prophecy'.

Op www.lfo4.com kan je trouwens de factorydemo's van beide MOSS-synths beluisteren.

Een Z1 is natuurlijk een heel leuke synth maar als je al een Triton of Karma hebt, is die uitbreidingskaart ook geschikt hoor.

Back