Microfoon voor field recordings

Technotourist

Nieuwkomer
Ik weet niet of ik in de juiste sectie post. Kan best dat ik zo meteen deze vraag nog ergens anders drop:

Ik ben op zoek naar een goede microfoon voor field recordings (en Foley effects, kortom: real life sounds and variants:) ). Moet met minijack zijn zodat ik hem in mijn MD kan ploffen. Prijsklasse? 150 à 200 euro. Kijk erg uit naar de reacties van de forumleden.

Alvast bedankt!!

John

Er zijn heel veel verschillende typen microfoon's. Helaas is het niet zo 1-2-3 te zeggen welke goed zijn, wel zijn er een aantal kenmerken die belangrijk zijn: een microfoon voor natuuropnamen moet een zeer lage eigen ruis hebben, condensator mic is beter dan dynamische mic.

De geluiden die je noemt zijn relatief zacht, als je ze in dB's zou meten kom je zeker niet aan 100 dB of hoger. De meeste microfoons zijn wel bedoel om 120 tot 150 dB aan geluidsdruk aan te kunnen (dus podium of studio gebruik). Het is een vuistregel dat mics die veel dB's aan kunnen tevens een hoge zelfruis hebben, en voor natuuropnamen moet je juist een lage zelfruis hebben.

Als je dan gaat kijken naar de OKM's van Soundman, dan is de A3 adapter voor natuurgeluiden niet nodig, ook de rock versie is niet nodig, wat dan overblijft is de Klasskc versie: OKM (2) K.
Toevallig heb ik wel de A3 adapter, en deze gebruik in enkel bij het opnemen van rockconcerten en vuurwerk. Tevens heb ik de OKM (2) K Studio. Een studio versie heeft matched mics, dus dan heb je links en rechts mics met specificaties die vrijwel identiek zijn.

Al met al ben ik erg tevreden over de OKM qua draagcomfort, maar ik moet eerlijk zijn; hij heeft meer eigenruis dan mij lief is.
Ik heb ook soortgelijke mics uit Amerika gekocht, bji soundprofessionals, en die hadden een hogere output én minder ruis (2 grote pluspunten) maar ze waren niet echt matched pairs (ze werden ook niet als zodanig verkocht, dus dat kan ik ze niet kwalijk nemen).
Een goede mic is de mic die doet wat jij wilt, en dat is vrijwel altijd een compromis.

(Bovenstaand is een bewerkte versie van een email conversatie die ik had met iemand over hetzelfde onderwerp.

Als je links nodig hebt:
http://www.soundman.de/netherlands/netherlands.htm
http://www.soundprofessionals.com/cgi-bin/gold/item/SP-TFB-2

Ik heb ook een 'normale' stereo mic, een Sony ECM MS957, leuk, maar erg veel eigenruis voor natuuropnamen.

Ik heb gehoord dat Rode's (op batterijen) wel erg fijn zijn, maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee.
Ik kan je wel doorverwijzen naar mensen die dat wel hebben.

Zou toch als je wat betere opnames wilt zowiezo voor een condensator Mic gaan.
Gezien je dan met fantoomvoeding zit een variant inderdaad met baterijen.
Ik vraag me af of een minidisc een goede keuze is.
Zijn toch wat betere mini portable hardiskrecordertjes op de markt maar ook daar blijft het fantoom voeding verhaal spelen.

Back