Hoe staan jullie tegenover RUIS

Naton.Rozenburg

Ouwe rot
Wat is jullie muzikale relatie met het fenomeen ruis

Gebruik je filters om het te elimineren, of dump je opnames waarin ook maar het kleinste beetje achtergrond ruis in zit? Wil je alles helemaal clean hebben?

Toen ik net begon met het expirenteren, was ik totaal gefreakt: ik wilde absoluut geen enkele ruis in de wav files die ik maakte. Maar toen ik beter naar de eigentijdse electronische muziek van eind vorige eeuw luisterde ontdekte ik dat er in die opnames heel wat ruis zat, en dat het volledig acceptabel was,

Ik heb een periode gekend dat ik het digitale geluid eerst op een normal cassette tape zette en dan weer in de computer gooide om meer sfeer te krijgen.

Een beetje ruis vinnik niet erg hoor.

Ik zette laatst een CD van Jeff Mills op en daar zat ook een behoorlijke dosis ruis in...

het hoort erbij!!!

Ruis kan erg mooi zijn.

Ik herken dat helemaal, eerst het niet kunnen hebben, en dan in een later stadium de sfeer erin ontdekken.

Ik sample zelfs alleen nog maar van plaat zo'n beetje vanwege de onvervalste warmte, gekraak en geruis die ik dan gratis mee krijg.

Ik vind ruis ook geen probleem, zolang het maar niet (onbedoeld) de overhand krijgt. Met name wat oudere synths ruisen een beetje, maar het hoort erbij denk ik.
Verder vind ik de kwaal vaak minder erg dan de genezing; ik ben niet gek op de ruisonderdukkers die ik gebruikt heb, dus dan maar niet. bovendien wordt het anders ook zo klinisch, vind ik.

eerst probeerde ik alle ruis weg te halen, maar ja daar beinvloed je ook de rest mee dus ik laat t nu lekker zetten, want een beetje ruis boeit gewoon niet....Ik wil trouwens wel mijn samples zoveel mogelijk clean

Ik probeer zo goed mogelijk op te nemen, schoon is schoon,
we kunnen het altijd weer vuil maken. Iets vuils schoonmaken
is een stuk moeilijker.

Soms gebruik ik ruis als ondeerdeel van de muziek, als ik dat
wil, is dat geen probleem, dan neem ik gewoon een
paar slechte kabels :)

Sommige dingen hebben ruis nodig: De fantastische chorus
op de Juno 6 zou niet dezelfde zijn zonder de ruis die er
in zit!

Mvg.

CoolRunning

Op een kick kan een beetje ruis/gekraak idd geen kwaad.
Als je dat tenminste wil! ongewenste ruis is erg vervelend!

Origineel geplaatst door CoolRunning
...Iets vuils schoonmaken
is een stuk moeilijker...

Dash3.exe 8)

Een beetje ruis kan me niet zoveel schelen, is soms zelfs lekker, maar 't moet niet de aandacht wegtrekken van je andere geluiden.

Ruis, wind, trekt het soms? Mij allemaal niet gelaten,

van den trok moet je leven he mannen dat weet ge toch?
:D
Dit terzijde.

Nee, zo min mogelijk ruis is het beste, specifieke noises, sweeps kan je toevoegen als je aanvoelt dat het nodig blijkt in een nummer ja dat klopt. Voor sommigen een productiegeheimpje, hehehe

greetz

:eureka:

Aspro 500 Ruis

Helpt sneller omdat het ruist!

Of natuurlijk Venco Menthol RuisDrop,

geeft je tracks wat ruimte om adem te halen!

.. ik lig er in ieder geval niet wakker van.. zolang 't mij niet stoort kan't me ook niks schelen... maar ja, ik werk natuurlijk voor mezelf en niet voor iemand anders hé..

nu ja.. brown noise geeft wel moeilijke vlekken.. (poging tot humor ;)

Het ligt toch ook wel een beetje aan de muziekstijl.
Bij hele chille ambient waar weinig geluiden tegelijk te horen zijn heb ik liever geen ruis.(die hoor je dan extra goed)
Bij hele drukke nummers barstensvol geluiden maakt het mij niks uit of er een beetje ruis inzit. Ik zorg er dan gewoon voor dat je het aan het begin en eind van het nummer niet hoort.
Daar tussenin maakt het niet uit, dat hoor je amper.
Mensen die alles digitaal doen hoeven zich al helemaal geen zorgen te maken over dat spatje ruis!
Bij analoog hoort idd gewoon een beetje ruis.
btw: freaken met noise reduction vind ik erg vet om af en toe te gebruiken in je nummer. een beat gaat een beetje "pompen" en "piepen" (cool edit> noise reduction)

Ik gebruik al jaaaren anti-ruis shampoo!

Mja....

Is ruis hetzelfde als noise?

Back