Hoe staan jullie tegenover RUIS

Ruis kan idd koel zijn, zie het ruisenborg trio..

Maar net wat Sander zegt, in het begin van een track kan het storend zijn, maar als het wat drukker word hoor je het niets eens meer. Wat is eigenlijk de beste methode om ruis eruit te halen? Eerst ruis opnemen en dat eruit filteren? Wie heeft dit wiel al uitgevonden?

Als je in't begin/eind geen tracks gebruikt die muten op je mengpaneel. Ideale poorman's gate. Maar gewone gates (nee niet Bill Gates) werken ook wel.

Mooie Ruis is neit lelijk

het ligt eraan... is het de bedoeling of is het interferentie waar je niet op zit te wachten.... tja.....

Mooie s/ruis: Fennesz.....:okdan:

Ruis stoort mij niet zo. Meestal filter ik wat aan het begin en einde van de track. Daartussenin niets, tenzij het een hele subtiele break heeft.

Let op dat ruis niets heeft te maken met geluidskwaliteit ! Een track kan ruisen en tergelijkertijd een goede geluidskwaliteit hebben ...

Paul.

KLopt. Ruis geeft, vind ik, vaak een soort saturation die de mix juist dat 'gladde' geeft. Mits met mate natuurlijk. Een hele steriele mix is toch ook maar niks. Trouwens, hoeveel mensen hier die analoge spullen gebruiken hebben totaal geen last van ruis ? Niemand dus...

Raar is dat vroeger (toen ze poep met lange oe schreven)wilden de mensen zo min mogelijk ruis,vervorming en bijgeluiden hebben in hun opnames en nu er tegenwoordig Virtuele Synths zijn zonder ruis en bijgeluiden (bijv.VSTi's ,Nord Modular,MS2000 enz.)wil iedereen weer een ''Analoge'' compressor (voor de warmte,ruis en vervorming)mmmmmmmmm.......Raar....
Maar persoonlijk vind ik wat ruis ook wel zijn charme's vinden vooral als je gewoon een vette cleane drumpartij hebt en dan zo'n oud vervormd bedolven onder het ruis sampeltje :)

Of andersom Rauwe Break met cleane geluidjes ......

Maar aangezien we voortaan in staat zijn om deze invloeden (Ruis,Vervorming enz.) zelf toe te voegen rest mij alleen nog maar te zeggen Wees Creatief Met RUIS

:biertje:

ruis is cool !

serieus: waar zouden we zijn zonder ruis?
Een TR-808 zonder ruis is als een drumstel zonder hihats

:eureka:

ruis is een niet te missen waveform, die in combinatie met bijvoorbeeld een zaagtand en wat filters aardige sounds kan opleveren. I :luv: ruis!!

ruis geeft een het ff wat meer kleur... als het er niet zou zijn klinkt het te schoon en te plastic. Als er dus geen ruis was was er al snel geen reet meer aan.

Tja, m'n Microgolfoven (zei een belg ooit over een magnetron tegen me, wel grappig) heeft een functie om ruis te creeeren. Wat ik ervan vind? Gaaf :)

Nee, sorry, boeit mij het of er ruis in zit bij de meeste electro shit. Zou het wel storend vinden bij een klassieke opname.

Met alle respect, maar ik vind dit een zinloze topic.
Ik denk dat ieder zichzelf respecterend 'producer' pro of amateur, tracht om ruis in al zijn gedaantes te elemineren.
En dan spreek ik over 'over all' ruis die in een mix aanwezig is, niet de ruis die sommige lo-fi samples net zo leuk maken.
IK vind een essentieel onderdeel van goeie muziekjes dat ze erg dynamisch gemixed zijn zonder ruis...Leftfield, Yello,Kraftwerk... Portishead of Lamb gebruiken dan weer veel lo-fi sounds, maar hun eindresultaten ruisen toch niet?

Laatst gewijzigd:
Lol Dek, deze vind ik echt goed. Wel opletten met je haar ivm met de straalpijp. Dus liefst niet staan sampelen als het motortje al 10 minuutjes draait, of je microotje zou wel eens kunnen gesmolten zijn. Btw, ik denk dat ik dit toestelletje ga kopen. Lijkt me wel wat om hier mee rond te scheuren...man, in de USA kan dat...vraag hier maar eens toestemming!

Ik vind dat een beetje ruis zijn charmes heeft...

Ik gebruik vaak drumsamples uit mn PSR36 en die ruisen een klein beetje, maar als het niet storend is en erg zacht...

In stiltes of zachte passages met alleen een zacht tapijt moet het wel zo ruisvrij mogelijk zijn...

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Met alle respect, maar ik vind dit een zinloze topic...
...hebben jullie nou oren of niet

Doe s ff niet afzeiken.

We willen echt niet op je lijken, mocht je dat ID per ongeluk gekregen hebben. :gaap:

Hij heeft wel een punt denk ik, die Skele. Overall ruis (das blauwe ruis die je aan doet als je de stal gaat aanvegen) is bij mijn tracks ook niet welkom; echter die geinige blopjes en piepjes en kraakjes in de paar samples die erin zitten is prima.

Een goede manier om ruis weg te halen, naast het gebruik van goeie gates, is denk ik Cool Edit Pro. Ik heb erg veel LP's opgeschoond en heb veel software uitgeprobeerd. Deze ist best.

-- HanzZ

ik moet ruis niet en ruis mij ook niet....

Net als bij BROM en PIEP ben ik er allergisch voor, Behalve als ik het muzikaal wil gebruiken.

Zo Q, in het bijzonder voor jouw gevoelig zieltje even mijn reactie aangepast. Tevreden nu ?
Jij kan steeds een white of pink noise generator gebruiken om ruis toe te voegen zo je vind dat 'ruis' een niet te missen onderdeel is van een goeie mix. Laat u maar eens goed gaan !
Of ben ik nou zo achterlijk, dom en seniel en gaat er een nieuwe 'trend' aan mij voorbij ?

Helaas voor jou kan ik me helemaal vinden in Speady's citaat, en ik vind dat het mag worden opgenomen in het grote boek der wijze muziekanten.

Respect Speady!
Respect Hanzz!

Laatst gewijzigd:
Kent iemand goeie merken van super silent fans? Intussen ben ik het gefluit van al mijn HD's en PC onderand ook wel beu.

Laatst gewijzigd:
Back