waarom is jouw studio zo funtioneel.

DRe

SSM spacestation
Ik zit al dagen nee weken te klooien met hoe ik mijn apparatuur ga neerzetten en hoe het meest functioneel, ergonomische, productief is en het de minste kabels verslind. en de minste ruimte in neemt. Hebben jullie tips voor mij. het liefst met fotos dan kan ik ook zien wat je bedoeld en hoe het anders kan.
gr Andre

Laatst gewijzigd:
Teken je ruimte na op schaal (een A3'tje van stevig papier). Doe dit op een ander blad ook met de synthesizers, mixers, effecten, racks, en tafels, en knip ze uit. Ga schuiven totdat je 't volgens je eigen idee goed hebt neergezet.

Als je Illustrator, Photoshop of Visio (of Inkscape, The Gimp, Dia - freeware equivalenten) beheerst kun je het daar ook mee.

studio2k71pr.png

Dit is wat ik heb gedaan met Illustrator. Ik moet het nog aanvullen, mooier maken en uiteindelijk nog omzetten in Rhino 3D en er moeten nog wat apparaatjes bij, magoed, da's ijdelheid. Met een plattegrond kun je al een hoop.

Moet je rekening houden met uitbreiding of kabellengtes? Dat laatste is 't meest irritante, maar een bestelling bij een muziekwinkel later en je hebt genoeg lange kabels als je wilt :). Soms moet je op dat gebied gewoon even een knoop doorhakken en een leuke inkoop doen zodat je even vooruit kunt.

Ik heb een L-vormige tafel (laten maken) van 3.5 x 1.5 (voor) en 1,2 x3,5 (links)met een opbouw van 250cm breed en 6 x19inch rack units hoog en 4 units breed met daarop een plaat waarop mijn LCD-monitors,TR707 en de electro harmonix pedalen staan.
In de rackspaces zitten dan mijn midi-interfaces, audio-interfaces en hardware efx etc. In de opbouw kan ik dus al 24 units space kwijt. In de 2 tafeltjes die er onder staan nog eens 2 x 14 spaces. Denk een beetje aan de Omnirax Force 40 met een aanbouwtafel links e een meter doorloop zonder opbouw daar rechts.
Force-40-MF-440.jpg

Ik heb 1 rackspace boven niet gevuld, en daar trek ik de kabels doorheen van de Minimax, Tascam us2400, P3 sequencer, die voor me staan. Zo zie ik hier dus ook geen kabels. Achter dit complete meubel heb ik, op vrij hoge standaards, mijn afluister monitors staan.

in de dwarsstaande tafelaanbouw heb ik in het midden van de tafel een rond gat geboord met daarop een opbouw gemonteerd van 1mtr breed, 50cm diep en 8cm hoog. Op deze opbouw staan de spectralis en de Pro12. Daarvoor staat de Polyevolver keys. Groot voordeel is dat je alle kabels door het gat trekt en daarna de opbouw erover schuif, zodat je en mooie display krijgt voor die gear en je geen enkele kabel ziet.

Achter me heb ik een synthstandaard met de SupernovaII erop. Alle kabels mooi weggewerkt in een sleuf die in de pyramide-foam (waar ik links en achter alles mee heb bekleed)zit gesneden, hier zie dus ook niks zitten behalve die audiopluggen in de synth.

Ik heb helaas geen fototoestel, om het je te laten zien, maar dit werkt super-ergonomisch en je irriteert jezelf ook niet aan al die midi en audiokabels. Werkt heel rustgevend al zeg ik het zelf.

De tafel en aanbouw kosste me in totaal denk ik, met materiaal,verf en arbeidskosten etc, zon 800-900 euro.

Take care

Mooi tot in de finesses. alleen dit gaat mij niet lukken omdat ik zoveel "tafel modellen heb"

Origineel geplaatst door dr.DRé
Mooi tot in de finesses. alleen dit gaat mij niet lukken omdat ik zoveel "tafel modellen heb"

mocht je zoiets perse willen, kan dat wel.
Even afhankelijk van het feit of het makkelijk werkt voor je, kun je je tabletops (mits niet te breed) ook natuurlijk in laden leggen die je op 19"-formaat kunt kopen. Ziet er netjes uit, en geen last van kabels die over je werkblad lopen.

Bepaal wat je het meest centraal wilt neerzetten, en ga daar omheen bouwen.
Mix je heel actief achter je mengtafel? Zet dan je mengtafel centraal met je (afluister)monitoren er omheen, en bouw vanuit daar verder. Werk je vooral met je pc, zet dan je pc scherm centraal neer zodat je lekker kunt werken, en zet daar je monitoren omheen (belangrijk: werk je veel met de pc, zorg dan dat je lange tijd goed kunt zitten, let dus op de plaatsing van scherm/toetsenbord/muis). Heb je bepaalde synths die je veel gebrukt? Zorg dat deze in de buurt staan. Effect apparatuur waar je veel instellingen mee aanpast binnen armbereik etc. Het is heel vervelend je lichaam constant in rare hoeken/houdingen te moeten draaien om ergens bij te kunnen.

Wat betreft kabels: hoe georganiseerder, hoe minder zooi het oplevert, en hoe makkelijker je dingen evt. kunt aanpassen. Hou kabels gebundeld, scheidt stroom van audio- en midikabels (kan bij audio een hoop storing schelen). Ik heb mijn kabels op een aantal punten opgehangen onder mijn bureau m.b.v. lussen van dik nylondraad (tentscheerlijnen bijv.), maar je zou ook dik touw kunnen gebruiken.

probeer het vooral zo neer te zetten dat je vanuit 1 positie bijna alles kan bereiken.... kabellengte zou ik niet teveel rekening mee gaan houden,.... je hebt er gewoon veel nodig en dan nog heb je te weinig,.... dus heb je nog meer nodig.... ;)
zelf heb ik alles zoveel mogelijk tegen de muren omhoog met van die goedkope plankhouders, dat kan ook goed met veel desktopspullen...
en
PATCHBAYS!!! alles op een patchbay(nog meer kabels dus)!...

Aangezien ik hier niet veel ruimte heb, ben ik met planken gaan werken. Ik heb hier een wandsysteem met schuine plankdragers waarop ik mijn desktopspul heb staan (met een mooi stukkie vloerbedekking op de plank om de gear een zachte ondergrond te geven). Werkt prima. :) Soms moet ik wel even staan om een apparaat te programmeren maar de 303 kan ik bijvoorbeeld zittend nog wel tweaken.

SDCrib8.JPG

Vroeger had ik van een ouwe deur een grote tafel gemaakt waar veul op kon staan.
(Die heb ik nog over trouwens, voor geinteresseerden)

Maar zelf toch maar een maat gemaakt meubel gemaakt wat erg goed bevalt.

Ik heb al een paar dingen gehoord die ik ga gebruiken. nog meer tips zijn natuurlijk welkom

Origineel geplaatst door Yoozer
Teken je ruimte na op schaal (een A3'tje van stevig papier). Doe dit op een ander blad ook met de synthesizers, mixers, effecten, racks, en tafels, en knip ze uit. Ga schuiven totdat je 't volgens je eigen idee goed hebt neergezet.

Als je Illustrator, Photoshop of Visio (of Inkscape, The Gimp, Dia - freeware equivalenten) beheerst kun je het daar ook mee.

studio2k71pr.png

Dit is wat ik heb gedaan met Illustrator. Ik moet het nog aanvullen, mooier maken en uiteindelijk nog omzetten in Rhino 3D en er moeten nog wat apparaatjes bij, magoed, da's ijdelheid. Met een plattegrond kun je al een hoop.

Moet je rekening houden met uitbreiding of kabellengtes? Dat laatste is 't meest irritante, maar een bestelling bij een muziekwinkel later en je hebt genoeg lange kabels als je wilt :). Soms moet je op dat gebied gewoon even een knoop doorhakken en een leuke inkoop doen zodat je even vooruit kunt.

Yoozer, ik denk dat je CM bedoelt in je maateenheden, een kamer van 320mmx420mm (32cmx42cm) lijkt me erg klein :eureka:

Of er moet overal een nul achter...

Hier ook aan de muur omdat rechts naast het kastje (2e foto) de muur alweer zit :( :

p.jpeg
p.jpeg

Jullie kopen ook allemaal veel te veel gear... misschien een idee om in een grotere kamer of nog beter: groter huis te investeren?

Origineel geplaatst door klausito
Jullie kopen ook allemaal veel te veel gear... misschien een idee om in een grotere kamer of nog beter: groter huis te investeren?

waarom voel ik hier een hardware / software discussie opkomen? :engel:

Maarum, leuke plaatjes allemaal. Ik vind het wel leuk om te zien hoe jullie er nou bij zitten. Ik zal even kijken of ik nog wat heb om te posten :)

Origineel geplaatst door klausito
Hehe, ik ben nog thuiswonend en hou dat voorlopig ook nog zo. Binnenkort vertrekt een aantal van mijn familieleden uit huis en dan heb ik weer mooi de ruimte. :D Nu hou ik nog mooi wat geld over om te investeren in mijn muziekbende, dat wordt wel minder als ik op mezelf woon.

Origineel geplaatst door Phony
Maarum, leuke plaatjes allemaal. Ik vind het wel leuk om te zien hoe jullie er nou bij zitten. Ik zal even kijken of ik nog wat heb om te posten :)
Zoek dan ook zeker even op "Mijn studio annex crib". Die threads zijn speciaal bedoeld voor het showen en aanschouwen van elkaars muzikale werkplekken. :)

Origineel geplaatst door Sly Dog
Zoek dan ook zeker even op "Mijn studio annex crib". Die threads zijn speciaal bedoeld voor het showen en aanschouwen van elkaars muzikale werkplekken. :)
hee sly als ik gear wil zien kijk ik wel daar,(of ik ga naar de synthmeeting) maar het gaat mij om de functionaliteit . ik loop dus te pielen met: kabels(ophangsystemen, ruimte(juist niet), opstellen van apparatuur. schuifladen uittrekbare kasten, hang rekken enz enz. dus ik wil weten hoe doen jullie. dus wat ik nog nodig heb zijn jullie handige tips. want ik bent nooit alleen met dit probleem. maar/of wat zijn de don'ts

Back