Origineel geplaatst door dct
Heel veel mensen in de hardcore gebruiken spullen van Focusrite voor de compressie.
Of het nu gaat om compressie op de kicks of om eindcompressie.
Heb eens rond zitten neuzen op het internet en mij is opgevallen dat Endymion het
allemaal doet met de Triple-C. Dus waarom zou je het niet proberen Resonance.
Ik ben ook op zoek naar zo'n apparaat, aangezien dat focusrite spul voor mij ook
allemaal iets te duur is.
Ik ben er in ieder geval wel zeker van dat ik voorlopig aan het eindresultaat vwb
compressie niks zelf wil doen.
Niet zo veel met Focusrite hoor,de Compounder wordt wel veel gebruikt voor kicks en drums,niet op de eindmix.....de meeste producers gebruiken de PC om een beetje te masteren....Endymion ook,masteren in de computer (Powercore)...
De TC Finalizer of DBX Quantum wordt wel door sommigen gebruikt...
En verder nog een sprookje de wereld uit helpen : de meeste hardcore wordt niet gemastered...alleen zogenaamde 'compilatie mastering' ( het gelijktrekken van levels van de verschillende tracks op een cd) en bij het persen van vinyl worden door de perserij de frequenties aangepast voor het persen...
Masteren wordt door velen gezien als wondermiddel,dat is niet zo...als je mix slecht is kan een masteraar daar ook weinig aan doen...
gewoon dus zorgen dat je mix goed is....
Ik gebruik zelf een Focusrite Mixmaster,maar alleen subtiel : een db of 2 compressie over de hele mix en eventueel een tikkeltje eq....een beetje compressie over de eindmix zorgt er voor dat alles een beetje een geheel wordt...de eindcompressie moet niet hoorbaar zijn vind ik...
Over de RNC voor de eindmix : ik zou het niet doen...hij heeft de neiging alles wat dunner te maken,en zoals Fuse ook al zegt...zowiezo is het geen goed idee om een budget compressor over je eindmix te gebruiken,die zijn meestal dual mono en tasten het stereobeeld bijna altijd aan...
De beste oplossing is om dan met software te werken...een Waves L2 of L3 (als je d'r mee om kan gaan) kan helpen,mits niet te extreem gebruikt ( 2 of 3 db maximaal )....