Eindmix Compressor onder de 400 euro

Origineel geplaatst door Randy
Resonance, asje twijfelt: niet doen!

Gezien de twijfel: ga eerst eens lekker rondneuzen naar (gratis, niet gratis, en ehm 'eigenlijk niet gratis') compressor plugins, en zoek iets dat je aanstaat. Daarna kun je altijd nog 500 euro uitgeven!

Wil je vrij extreem inzetbare (multiband) compressie, moet je eens luisteren naar de mastering plugins van db-audioware. Ik ben daar al jaren een grote fan van, zeker voor overduidelijke compressie. Weinig hype, veel plezier. De Sonitus/Ultrafunk (kutnaam) multi-band compressor is ook fijn te misbruiken. De met veel Sony/Sonic Foundry produkten geleverde Wavehammer (niet multi-band) is dè pomper, maar veel mensen beginnen ver daarvoor zèlf pompende geluiden te maken, want da's allemaal heel erg 'not done'.

Indien je geen problemen hebt met ruis en brom -ik hou van ruis en brom :kroon: - kun je voor weinig geld een enorme keuze aan oude gitaartroep kopen die pompt alsof het een lieve lust is! Ik zou dat dan weer niet gebruiken over een eindmix natuurlijk.

Een goede mixer met fijne EQ doet naar mijn idee veel meer goed voor een mix dan low-budget compressie op de eindmix. Lekkere ouwe Mackie (beetje ruizig), of Spirit tafel; ziet er ook veel meer uit of je waar voor je geld hebt.

aangezien ik net nog een mixmaster aangeboden kreeg heb ik de verkoop maar afgeblazen, mocht ik nog van gedachte veranderen is t iig geen probleem om alsnog een mixmaster te scoren..

ik ga idd nog maar eens wat plugins checken, of misschien houd ik t bij Endorphin..

een nieuwe tafel staat ook nog op mn verlang lijst maar ik koop liever geen 2e hands mengerts, dus dat wordt nog ff doorsparen voor een nieuwe mackie o.i.d.

bedankt voor de tips :)

toch software ? check dan ook de multimaximizer van waves eens , de L3.

groot nadeel van software is dat je die niet vóór je a/d conversie of áls a/d conversie in kunt zetten om clippen tegen te gaan bij het recorden van het stereo eindsignaal van je mixer.

maar om ontopic te blijven, én onder de 400 euro : de TC electronic c-300 heeft ook een setting voor de composite mix, met multiband werking én kan fungeren als a/d converter waarbij zowel de digitale outs als de analoge outs werken, dus monitoren op de analoge outs en digitaal recorden.

ik gebruik voor bovenstaande een triple c, maar probeer tegenwoordig ook zoveel mogelijk de pieken in m'n muziekstukken zelf zachter te zetten door de velocity van die te luide stukken aan te passen in cubase in plaats van de compressor dit werk te laten doen, was een beetje lui geworden hahaha. kwestie van een paar keer afspelen en goed kijken waar b.v. nog bepaalde samples zitten die wat te luid zijn dan de rest.

succes

btw..

is de triple c nu een allround compressor of ook echt alleen een eindmix compressor?

Ik denk dat de triple C voor alle toepassingen te gebruiken is, maar aangezien je hem ook als fullband compressor kan instellen, kan je 'm ook voor vocals gebruiken of een kickdrum. Alleen weet ik niet wat voor karakter het geluid heeft als je 'm voor een enkel kanaal gebruikt. Hij klinkt behoorlijk transparant, naar horen zeggen, dus dat moet je ook maar net willen.

ik gebruik de triple c als compressor en a/d converter op de eindmix , in multiband mode. maar je kunt de multiband mode ook uit zetten, daarnaast kun je ook de enveloppe mode aanzetten, die uitstaat in de meeste eindmix presets. als de envelop mode aanstaat dan doet hij extremere dingen met sounds b.v. kicks. of vocalen. bekijk de manual maar eens op de site van tc. de nieuwste firmware van de website voegt een aantal presets toe, met name eindmix presets en cd mastering presets. die presets staan nog niet in de manual maar wel bij de tech support faq op de site. de eerste 50 presets zijn presets voor met name kickdrums / vocals etc. daarna komen de multiband eindmix presets

Laatst gewijzigd:
toch maar een mixmaster gekocht (nog niet in huis) :D
nu nog een hoop inspiratie roken zodat de mixmaster straks niet nutteloos stof staat te vangen..

en tja.. anders is er altijd nog de marktplaats :)

bedankt voor de info allemaal :biertje:

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
nu nog een hoop inspiratie roken

bij mij werkt dat precies andersom, na het roken komt er weinig meer van, maar goed hij komt er toch dus, wat was de reden?

hehe ja.. bij mij kan t soms ook andersom werken.. je moet jezelf iig ff aanzetten te beginnen, en daarna ga je als een trein ook al blijf je soms uren in 1 simpel ding hangen :P

zolang je maar lekker bezig bent iig :)

een reden dat ik er toch maar voor ga is omdat ik na een tip van niel en een post van warmebakker in deze thread die me er toch op wezen dat t gewoon beter klinkt als je zo min mogelijk digitaal doet. en je geluid zo veel mogelijk moet proberen analoog te houden..

En tja een andere reden is toch mn gear lust :o:
Ik wil gewoon wat kopen, was van plan de TB te kopen die nu te koop staat, alleen ik wil mn evolver niet verkopen..
daarbij komt dat ik de mixmaster nu voor een erg nette prijs kan kopen, dat me toch heeft overgehaald toch de mixmaster maar eens aan de tand te voelen.. is t niks voor mij kan ik m iig zo weer kwijt voor een prijs dat ik zeker weet dat ik er niet mee blijf zitten of weer moet dumpen met verlies :)

De mixmaster is naar anoniempje gegaan niet voor 400 trouwens mochten mensen t zich afvragen :P

hij heeft me wat duidelijke voorbeelden laten horen.. en de mixmaster voegt toch een zekere warmte toe en vooral een fijnere bass, waar software niet bij in de buurt kan komen..

het verschil tussen software en hardware afmixen is me nu iig definitief duidelijk ..
tenzij ik volgens iemand anders ad/da convertors zou gebruiken van 9000 euro ofzo ..
maar goed.. daar hoef ik dus al helemaal niet over na te denken :)

Als je over je eindmix een compressor wilt gebruiken die niet je mix verziekt is de mixmaster de goedkoopste optie. Hij is echter wel subtiel. Ga je heftiger compressen dan zal je mix ook minder klinken.
Met de mixmaster is het prettig om er een decibel of 2-3 mee te compressen en dan verder digitaal je mix neer te slaan om het zo maar eens te noemen.
Het is sowiezo in het digitale domein waar je je eindmix het hardst kunt laten klinken.

Voor 500,- zou je eens kunnen proberen de 1e finalizer op de kop te tikken.
Dan heb je digitale multibandcompressie, eq, enhancer, stereowidener en limiter in één.
Let wel, dit is geen gemakkelijk apparaat om in te stellen.

Voor heftige analoge compressie die je mix niet verziekt ga ja naar astronomische bedragen toe. (vergeleken met de 2ehands prijs voor de mixmaster). Meestal is het ook beter om in die compressor te mixen d.w.z.; zodra je je kick en bas (of waar je dan ook mee begint) klaar hebt, compressor op je 2-bus zetten en instellen. Alles wat je daarna toevoegt wordt dan al direct gecomprest. Je mixt dus af met de compressor al aan.
Er zijn mensen die zeggen dat dit een ideale eindmix geeft, ik heb het zelf ook een aantal maal geprobeerd echter hou ik zonder compressor op de 2-bus toch een dynamischer klinkende track over.
Moet zeggen dat ik individueel m'n sounds ook al compres wat een hoop zal schelen.

Ik heb overigens ook weleens een bijzonder goed resultaat gehad door de 3630 op het laatst op een gehele track te zetten. Dit was echter wel een track waar ik van te voren totaal geen compressie in had gebruikt. Dit zal ook zeker niet altijd werken.
Compressors zijn rare beesies. Je kunt er zoveel geluid mee maken en ze klinken allemaal anders. Een arsenaal aan compressors is dus niet zo gek.

In jouw geval zou ik inderdaad gewoon software gebruiken of eens die 1e finalizer proberen. Of misschien iets wat vaak over het hoofd wordt gezien, een goede effectenbak.

Luister maar eens naar 'radio ready' tracks. Luister goed hoeveel synthsounds je hoort en kijk dan om je heen naar je synths. Vaak heb je meer dan genoeg synths staan maar te weinig goede effectapparatuur om die 'radio' sound te krijgen.

gr. Tom

Back