latency laag houden :hoe? cubase SX

choepiesland

Nieuwkomer
hallo,

ik maak een (audio)opname in cubase SX,
cubase stuurt midi clock naar de synth (startsignaal),
de opname start, maar de golfvorm begint pas op : 1.1.2.113(bar en beats),
dit is te veel , of niet?,

soundcard = US 122,

wat zijn de instellingen in cubase om dit probleem te verhelpen,

project setup : 48000/24bit
device setup : vst multitrack : asio driver US122,

wat moet je kiezen op control panel?
ik heb 256

number of disk buff : 4
disk buff size : 128

is dit goed?

wie weet raad?
dank je,
mvg,
choepie

heb je er last van? En uiteraard: hoe hoog is je bpm? Op een bpm van 20 zal het misschien een aardig merkbare vertraging zijn maar op een bpm van 300 een stuk minder. Door je buffer te verlagen zal je latency omlaag gaan, maar een te lage buffer zorgt voor gekraak. Hogere samplerate geeft (hier in ieder geval) ook een lagere latency, kost alleen veel meer schijfruimte om op 24/96 op te nemen.

Dank je,

ik heb ondertussen nog wat verder gezocht,
ik werk nu pas met een edirol FA101,
ik merk in cubase dat de latency 4 ms is met kleinste buffersize ingesteld
ik zou graag nog lager;

dit zou dus ook kunnen met een hogere sample rate??
ik kan op de edirol ook 96 kiezen...

maar waarom doet men dat, heeft de golfvorm dan nog meer kwaliteit, meer gedefinieerd?
of doet men dit om die bewuste latency laag te houden?

kun je later een project hebben met tracks van verschillend formaat (verschillende sample rate of zal dit niet lukken?)

thanks,
C

waarom wil je lager dan 4ms? Geluid beweegt zich met 343m/s onder de standaardomstandigheden volgens het BINAS tabellenboek. 34,3cm per seconde dus. 4ms heb je dus ook al als je 12 meter van de speakers staat (niet dat je dat thuis doet, maar het gaat om het idee) en de meeste hardware heeft ook een kleine latency in zich. Zo duurt het in een V-amp2 5ms om het signaal van input naar output te sturen en daar merk je ook niks van.

edit: werken met verschillende samplerates tegelijk kan niet: je moet samples dan omzetten naar het andere formaat.

Te lage latency is alleen maar vragen om moeilijkheden...hou het gewoon rond 10 รก 20 ms,heb je minder snel kans op problemen...

Cubase SX heeft toch delay compensation,dus die paar ms is echt niet boeiend....

Die vertraging die je hebt met opname van een midi synth is waarschijnlijk eerder te wijten aan instellingen op het gebied van midi dan je latency...

Back