Cubase SX meerdere soundcards ?

Mstudio1

Stamgast
studio's in omg. utrecht, in rotterdam & in amster
hoihoi, mijn situatie is als volgt:
Hoewel ik op dit moment nog geen 2e geluidskaart heb aangeschaft voor mijn maincomputer, ben ik van plan om binnen nu en 2 maand een 2e geluidskaart in de computer te gooien (installeren) en deze naast de Tascam FW-1884 te gebruiken als extra I/O. ik wil dus tegelijkertijd de ASIO drivers van de Tascam als van de nieuwe geluidskaart gaan gebruiken. is dit in cubase SX mogelijk en zo ja hoe :confused:?

ik kan toch maar 1 asiodriver tegelijk selecteren bij VST multitrack, of komt mijn 2e soundcard gewoon bij VST inputs & VST outputs erbij te staan na installatie ? wellicht heel domme vraag, maar heb nog nooit 2 geluidskaarten tegelijk willen gebruiken (en nu dus wel) Nou domme vragen bestaan niet dus vraag ik het toch maar....8o)

Jammer maar dat kan dus niet.

Er zijn wel Asio drivers die meerdere geluidskaarten ondersteunen maar die moeten dan wel van hetzelfde merk / type zijn.

wel raar zou eigelijk moeten kunnen, niet zo echt moeilijk toch???

Je kunt een tweede kaart gebruiken voor meer inputs maar dan zou je de output van die kaart extern naar de eerste kaart moeten sturen (bijv ADAT out kaart 2 -> ADAT in kaart 1)

Vind het ook niet zo handig eigenlijk.
Maar ergens is het wel logisch.

ASIO drivers zijn gemaakt voor lage latency en als er 2 merken op dat vlak verschillen dan krijg je verschillen die niet zo makkelijk op te lossen zijn omdat de processor wel wat beters te doen heeft.

Je kunt wel een standalone synth naast Cubase gebruiken en dan bijv MidiOX als real-time midi patcher gebruiken. Daar heb ik al mee geexperimenteerd. Niet ideaal maar als de noot hoog is.

Vind 2 computers overigens wel wat fijner werken omdat je dan geen last hebt van software die elkaar in de weg zit.

Iemand moet dan een driver maken en vanuit bedrijfstandpunt is daar geen zak mee te verdienen/voordeel halen. Stel dat iedereen met 2 verschillende kaarten werkt, dan moet je telkens een andere driver gaan schrijven voor die ene persoon die juist die combinatie van geluidskaarten heeft 8>

Maar, schrijf er misschien zelf één :D

De Adat I/O van je Tascam heb je ook al gebruikt?

Apple heeft Audio Units bedacht.
En Micros(ch)oft WDM.

Daarvoor bestond ASIO al.

Zelf hoopte ik dat Steinberg ook WDM ging ondersteunen. Want bijv Sonar doet dat wel.
Denk niet dat Steinberg zin heeft hun eigen ASIO om zeep te helpen.

Maar even op te merken dat bijv mLan dan wel weer een voordeeltje heeft dat je er diverse apparaten aan kan hangen en het wel allemaal via 1 ASIO driver werkt. Jammer genoeg wel beperkt tot 32 inputs.

Twee audio of video kaarten van andere merken KAN toch nooit goed zijn..?! Zo krijg je driver conflicten en gaat je systeem niet meer goed functioneren. Als ik jou was, kocht ik een tweede pc met soundcard en sync de twee Cubase-setups. Meer geheugen , meer processor, meer kracht!!

ik begrijp dus dat het niet mogelijk is om 2 geluidskaarten direct op cubase aan te koppelen via asio.
het idee van die ADAT wil ik eigelijk wel eens wat dieper bekijken....
Ik denk dat ik in eerste instantie deze ADAT I/O ga gebruiken. nu wil ik liefst meer dan 8 I/O erbij is dit mogelijk via ADAT en zo ja hoe ? en zo neej waarom niet? Elke uitleg over hoe dat zou moeten gebeuren via ADAT is welkom daar heb ik namelijk nog geen kaas of ham van gegeten. Hoe kan ik hier het beste gebruik van maken? (Saskija, toon?)

Dat van die speciale driver WDM zou prachtig zijn, immers zou je dan 32kanalen kunnen gebruiken en eventueel via system link nog meer kanalen kunnen bietsen. Zijn hier trouwens mensen met ervaring met systemlink.
Eventueel is dat ook eenoptie. Ik heb al 3 computers staan dus wellicht als ik die koppel via systemlink !?
Ik wil namelijk wel gewoon alles uiteindelijk uitmixen op 1 computer waardoor alleen ff syncen niet zo'n goede optie lijkt!
Werkt system link trouwens ook tussen een WinXP en Win98 computer?

Fuse ik ken de MidiOX niet zo, maar zoals ik het begrijp patched MidiOX midi datastreams en geen audio data streams ?

Je zou het volgende kunnen doen:

ADAT converter (bijv Behringer ADA8000) -> ADAT in van geluidskaart 1 -> via SPDIF out > geluidskaart 2

Het beste is natuurlijk om een geluidskaart te hebben die lekker uitbreidbaar is. Ik heb een Creamware Pulsar 1-kaart die ik heb uitgebreid met een Creamware Luna voor meer DSP. Ik kan daar eventueel nog een derde Creamware-kaart met nog meer DSPs en IO (ADAT, SPDIF) bijkopen. Het leuke van een Creamware-systeem is dat meerdere kaarten als één kaart door de PC gezien wordt.

Eigenlijk wil je gewoon een Tascam uitbreidingsoptie voor meer ins/outs. ;)
2e firewire dingetje is misschien wat overkill.

Nadeel van 2 computers is dat je ook 2 dongles nodig hebt. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Eigenlijk wil je gewoon een Tascam uitbreidingsoptie voor meer ins/outs. ;)
2e firewire dingetje is misschien wat overkill.

Nadeel van 2 computers is dat je ook 2 dongles nodig hebt. ;)

Haha, als ze dat nou toch eens zouden ontwikkelen bij tascam zou ik heel blij zijn idd.
Ik vind de mixer echt super lekker werken en de uitbreidingsoptie voor meer schuiven is ook heerlijk.
alleen wil ik met mijn extra schuiven ook gewoon meer audio I/O.

2e firewire dingetje ? wat bedoel je daarmee ?
2e tascam of ander beesie met veeeel meer I/O ?
overkill komt niet voor in mijn vocabulair, dus kom maar op met de opties :{

Origineel geplaatst door ikke
Twee audio of video kaarten van andere merken KAN toch nooit goed zijn..?! Zo krijg je driver conflicten en gaat je systeem niet meer goed functioneren.

Hoewel het in de praktijk inderdaad vaak niet zo best werkt, is het zeker niet zo dat het per definitie niet mogelijk of goed is.
Mijn enige ervaring wat dit betreft met geluidskaarten (combi: terratec vs creative) was inderdaad bar & boos (werkte gewoon niet).
Mijn ervaringen met videokaarten zijn tot nu toe altijd positief geweest. Ik heb al in meerdere systemen met 2 videokaarten gewerkt (en ook wel es iets dergelijks voor anderen in elkaar geschroeft), en dit gaat tot nu toe altijd perfect.

Als die drivers 2 ondersteunen kan je voor een 2e gaan. Zelf kon ik niet vinden dat ze aangaven dat dit mogelijk was.

En MotU 24I/O zou evt ook kunnen maar dan kan je niet de audio in/outs van die tascam gebruiken.

En daarom vind ik het Yamaha systeem ook zo handig. Die kun je uitbreiden met extra modules. Ook niet goedkoop maar het is makkelijker schaalbaar.

Dan heb je ook nog het RME systeem waarbij je max 4 PCI kaarten kan gebruiken.
Maar plus de Adat audio AD/DA converters ben je dan ook al redelijk duur bezig.

Trouwens een Digi002 is ook uitbreidbaar met Digi002 racks.

Maar Tascam heeft dit dus (nog) niet.

Volgens mij is de enige mogelijkheid met die Tascam idd zoals saskija al zei, een 8 kanaals adat AD convertor. Waarom heb je slechts 8 i/o , omdat dat nu de eigenschappen zijn van de Alesis Adat specificaties en omdat je Tascam dus maar één paar Adat in/uitgangen heeft.

Zo zou je dus in totaal 16 analoge ingangen hebben. Waarom wil je nog meer ingangen? Live studio opnames? Als het enkel is om al je hardware op aan te kunnen sluiten kan je ook gewoon een analoog mixertje bijkopen en via z'n auxen naar de Tascam gaan.

Origineel geplaatst door fuse

Dan heb je ook nog het RME systeem waarbij je max 4 PCI kaarten kan gebruiken.
Maar plus de Adat audio AD/DA converters ben je dan ook al redelijk duur bezig.

Dit geintje is ook uit te halen met de (huidige) kaarten van terratec.
Je kunt bijv. 4x een EWS88MT in je pc prikken (bij voldoende vrije pci-sloten natuurlijk) en deze vanuit hetzelfde control-panel besturen.

Origineel geplaatst door ikke
Twee audio of video kaarten van andere merken KAN toch nooit goed zijn..?! Zo krijg je driver conflicten en gaat je systeem niet meer goed functioneren.

dit is onzin.

ik heb hier een systeem met 3 geluidskaarten onboard. geen enkel probleem, draait als een zonnetje

geinstalleerd is:

Creamware pulsar II
Creative Audigy II
Tascam US 428

alle 3 worden tegelijk gebruikt en het draait hier zonder ook maar 1 hickup. dus het kan absoluut, al die drivers naast elkaar.

maar ehm, die geluidskaarten ? je gebruikt cubase SX ? waarbij je ze alle 3 tegelijkertijd gebruikt ?
hoe heb je dat voor elkaar? ziet cubase je geluidskaarten allen apart en krijg je gewoon de som van het aantal I/O van je kaarten/firewire geluidskaarten?

Meerdere geluidskaarten in één pc werkt. [punt]

Maar: :geslaagd: [schoolmeester mode]
Je kan geen ASIO gebruiken als de kaarten van verschillende leveranciers zijn -> dus veel meer latency.

Let er ook op - ik daar nog niemand over gehoord - dat één van de kaarten de digitale master is, of zorg ervoor dat je een externe (word) klok gebruik. In het begin van de song werken alle kaarten wel, maar tegen het einde hoor je dat de kaarten a-synchroon lopen (zeker in een lange mix).

Als alles goed is zie je in de inputs en outputs de verschillende kaarten met de bijbehorende in- en uitgangen.

Back