Live in de zaal: tips om het goed te laten klinken?

Origineel geplaatst door nick nova
Ik heb jammer genoeg niet altijd de mogelijkheid tot soundcheck.

ow, das minder inderdaad, maar een techneut meenemen komt op het zelfde neer tenzij hij corrigeert terwijl de show on the road is wat niet een ideale situatuie is , maar jah kunt niet alles hebben denk ik maar zo

Origineel geplaatst door Allert
Voor zover ik heb kunnen zien:

2 kanalen bassdrums (stereo of nie weet ik niet)
2 kanalen bass (stereo)
2kanalen melodie (stereo)
2 kanalen fx (stereo)

en daar bij nog nu ik er aan denk:

Gitaar apart (afgezien van effecten)
Vocal apart (afgezien van effecten)

De heren hebben zelf ook een Midas Heritage 1000 op het podium waar ze veel mee kunnen...

Kwaliteit telt wel. Vooral van de gene die het al bedient.

Groet,
Allert

Dus die (underworld zelf) maken zelf al een mix met de H1000 (die serie is echt goed).......
8 kanalen dat is bij mij alleen drums, en vaak nog meer :)

ZAALMIXER

ZAALMIXER

Ik heb tijdens m'n soloconcerten altijd een "vaste" zaalmixer bij en stuur hem 18 kanalen

1 mackie L xlr group 1+2
2 mackie L xlr group 1+2
3 linn kick xlr group 1+2
4 linn snare xlr group 1+2
5 808 kick xlr group 1+2
6 808 snare xlr group 1+2
7 electribe 1 L xlr group 3+4
8 electribe 1 R xlr group 3+4
9 electribe 2 L xlr group 3+4
10 electribe 2 R xlr group 3+4
11 505 xlr group 1+2
12 korg ms-20 xlr group 3+4
13 korg poly di group 3+4
14 roland jx L di group 3+4
15 roland jx R di group 3+4
16 looppedaal di L+R
17 stem 1 SM58 group 5
18 stem 2 SM58 group 5
EFFECTEN
19* spx 90 L xlr
20* spx 90 R xlr
21* pcm 70 L xlr
22* pcm 70 R xlr

Ik ga ervan uit dat hoe meer je aprt kunt sturen hoe beter je een mix kunt krijgen. Een deeel van de mix doe ik zelf op het podium met m'n mackie maar alles wat sterk verschilt (Kicks & snares /baslijnen/ Zang/Synths) Apart.
Het is van zaal tot zaal vaak echt een enorm verschil!

Anyway.
Als je alles alleen doet zoals ik vroeger deed heeft het ook wel wat vooral de dag dat je erachter komt dat er monitors bestaan zodat je niet alles met een delay uit de zaal hoeft te horen Hihi.

Greetz
Mia

Ik vraag me altijd af of je monitors op het podium goede referentiepunten zijn?
Het kan daar wel allemaal redelijk in balans klinken, maar uit de zaal speakers totaal anders.
En je hoort toch eigenlijk 1 grote brei geluid, van zowel zaal als monitors.

Origineel geplaatst door sander
Ik vraag me altijd af of je monitors op het podium goede referentiepunten zijn?
...

Het is ook de kunst om er voor te zorgen dat de klank van de stage monitors overeenkomt met het karakter van de main installatie. Deze match is dus een belangrijk aandachtspunt bij de koop of huur van een installatie. Je mag hopen dat de mensen die de installatie hebben samengesteld hun huiswerk goed hebben gedaan.

Origineel geplaatst door bobaphat
Exciters ertussen is dat iets??

Van exciters / enhancers wordt je alleen maar sneller luistermoe en ze dragen niet bij aan een gebalanceerd geluidsbeeld. Het enige nut van een exciter / enhancer is om een bepaalde partij, bijvoorbeeld een commentaarstem, lead vocal of solo wat meer energie te geven zodat deze in de mix boven de andere instrumenten kan uitstijgen. Maar pas op voor te extreme instellingen, net zoals dat geldt voor reverbs en soort gelijke zaken, het is al snel te veel. Maar laat je creatieve slag niet beïnvloeden door regeltjes, experimenteer raak zou ik zeggen, je merkt vanzelf wat wel en wat niet werkt.

De plekken waar ik optreed zijn er geen techneuten en equalizers etc,, het enige is van mijn gear naar mijn mengtafel, naar hun dj mengtafel,, thats it. En dat moet gewoon wreed klinken. Soms is de sound er niet op een of andere manier terwijl je materiaal wel gewoon goed uitgewerkt is,, en niets wat je doet helpt,,, dat is echt klote want dan sta je daar met je eigen gemaakte tracks, al die momenten alleen achter je pc. Als daarna mister dj gaat draaien met zn cd's blaast ie je totaal weg puur alleen maar omdat het signaal van de cd-spelers beter is. Dat is gewoon VET KLOTE, dat wil ik nooooit meer.

DUS hoe krijg je een dikke blazende sound uit je laptop als je tracks al goed gemixt zijn en je een redelijke geluidskaart hebt????

Want soms heb je dat gewoon, je tracks zijn goed gemixt je hebt ze vergeleken met referentie tracks en toch klinkt het soms gewoon niet.

het is al eens genoemd ,... maar compressie op je masterbus bij PA sound is geen goed idee..
een grote PA is als een soort vergrootglas voor geluid... in de de studio gebruik je de mastercompressor om het geheel wat harder te laten knallen... In een live situatie zet je gewoon de hele mix iets harder. Als je echt problemen hebt met pieken kan je een limiter gebruiken om die af en toe op te vangen,... maar hou die in de gaten en probeer zelf correcties te maken.
Een mix die lekker pompend en knallend uit studiomonitors komt, zal over een PA snel te hard en en schel klinken.
Een mix die rustig klinkt in de studio kan soms ontzettend gaan knallen als hij heel hard gedraaid wordt op een PA.
Eigenlijk moet je voor live je tracks thuis al op een zo groot mogelijk systeem afmixen.

als de PA van goede kwaliteit is, is jouw eigen mixer op het podium mischien de bottleneck... verwacht geen goed PA geluid uit een budget mixer...

Ik zou toch ook persoonlijk voor iemand gaan die een zaalmix in de gaten kan houden in eerste instantie.

In tweede instantie kun je iets als een Focusrite mixmaster overwegen. Kun je op een makkelijke manier snel de karakteristiek van je sound aanpassen als je opeens teveel laag mid of hoog blijkt te hebben in je hele mix (iets wat je heel vaak zult tegenkomen bij de wisseling tussen PA's).

IK heb doorgaans een multiband comp tussen m'n eindmix staan puur omdat elke PA net ff anders is afgesteld en dat kan resulteren dat jou mix voornamelijk veel laag gebeuk doorgeeft of juist keihard in het mid staat te schreeuwen.

De keren dat ik optreed, merk ik dat onze sound sterk afhankelijk is van de kwaliteit van de PA en dat is rechtstreeks gelinkt aan de kwaliteit van de organisatie. Bij een slechte PA moet je hulpmiddeltjes gaan toepassen om het toch min of meer deftig te laten klinken. Laat gewoon een stukje referentietrack spelen en ga in de zaal staan. Als er een multiband EQ is, heeft die veel invloed. Als je voelt dat je altijd veel moet gaan bijcorrigeren, kan je zelf zo'n EQ achter je laptop gaan steken, ben je zeker. Hoe beter de EQ, hoe beter de sound.

Daarnaast heb ik ook gemerkt dat een studiomix helemaal geen live mix is: sommige zaken komen harder naar voor als andere. Heeft iets met de aanpassing van je oren te maken bij harde volumes denk ik. Daarom is het zeer nuttig om vooraf thuis op grote speakers te kunnen horen hoe het live klinkt.

Wat ik persoonlijk nog zou doen als ik het geld had, is een heel goede transparante kwaliteitscompressor (genre ssl) op de masterbus zetten, met zuinige instellingen, maar dat kan je enkel doen als je muziek op voorhand al perfect begrensd is zeg maar qua dynamiek (zo goed als alle electronische muziek dus).

Origineel geplaatst door shiftr
het is al eens genoemd ,... maar compressie op je masterbus bij PA sound is geen goed idee..
een grote PA is als een soort vergrootglas voor geluid... in de de studio gebruik je de mastercompressor om het geheel wat harder te laten knallen... In een live situatie zet je gewoon de hele mix iets harder. Als je echt problemen hebt met pieken kan je een limiter gebruiken om die af en toe op te vangen,... maar hou die in de gaten en probeer zelf correcties te maken.
Een mix die lekker pompend en knallend uit studiomonitors komt, zal over een PA snel te hard en en schel klinken.
Een mix die rustig klinkt in de studio kan soms ontzettend gaan knallen als hij heel hard gedraaid wordt op een PA.
Eigenlijk moet je voor live je tracks thuis al op een zo groot mogelijk systeem afmixen.

als de PA van goede kwaliteit is, is jouw eigen mixer op het podium mischien de bottleneck... verwacht geen goed PA geluid uit een budget mixer...

humm een yamaha MG/12 zal toch wel goed genoeg zijn??

de keten

de keten

Origineel geplaatst door bobaphat
humm een yamaha MG/12 zal toch wel goed genoeg zijn??

Dat hangt er vanaf welk niveau je wilt evenaren, Yamaha klinkt nu eenmaal een stuk minder dan bijvoorbeeld Soundcraft. Over het algemeen geldt dan ook, beter een mixer met weinig kanalen maar wel van goede kwaliteit dan een mixer met veel kanalen van een redelijke kwaliteit. Begrijp me niet verkeerd, Yamaha is absoluut geen slecht merk, het zal alleen niet mogelijk zijn om die sound eruit te krijgen die jij voor ogen hebt.

In dat geval kun je een stap eerder in de keten, in de computer, de sound krijgen door gebruik te maken van de juiste plug-ins.

Maar uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van de gehele keten, bronnen, samples, filters, EQ, plug-ins, effecten, de mix die je maakt, audio-interface, audio kabels, mixer, de mix die je maakt, audio kabel, versterkers, kabels, speakers, plaatsing van de speakers, acoustische eigenschappen van de ruimte.

En niet te vergeten, je moet schone stroom hebben zonder storing van dimmers en koelkasten, dit is vaak de grootste oorzaak van slecht geluid op locatie.

Back