hardware equivalent vanVienna Symphony Orchestra

Raymond

Stamgast
Even een vraagje tussendoor.
Is er eigenlijk een hardware equivalent van bijvoorbeeld Vienna Symphony Orchestra of Garritan?
Het slaat eigenlijk op elke VST (of ander formaat) instrument.

Want als dat bestaat waarom dan nog prutsen met software?

Raymond

Ik vrees van niet, maar ik heb wel weet van een hardware bak die speciaal is ontworpen om softsynths en andere VST spullen op te draaien. Alleen de naam, die ben ik kwijt.

Deze?!

receptor_connectivity_T.jpg

:)

Er bestaan toch ook stand-allone rom spelers?
Zien eruit als een cd speler.Speciaal om alle formaat sample cd af te spelen.

Ik meen zoiets eens gezien te hebben.
Mischien is dat iets voor je?

Origineel geplaatst door Ramirez
Er bestaan toch ook stand-allone rom spelers?
Zien eruit als een cd speler.Speciaal om alle formaat sample cd af te spelen.

Nee, dat was niet de bedoeling. Ik zit nu te etteren met Garritan als VST (of Dxi) in samenwerking met The Grand2 VST.
In feite is het mbt Garritan de Kontakt Player als VST instrument dat een aantal Garritan Instrumenten kan herbergen.

Terwijl ik bezig was met Sonar (leerperiode!!!!) en al die instrumenten moest invullen (pianoconcert) dacht ik zo, waarom zit ik eigenlijk zo te klooien, zou er geen hardware zijn dat net zo'n goede kwaliteit oplevert als The Grand, Garritan (iets minder), Vienna of iets dergelijks. Simpel gezegd: midi-tje erin en het Concertgebouw Orkest eruit. Overigens zie ik liever niet Midi erin, maar tracks/parts erin omdat ik meer instrumenten heb dan channels.

Dus zomaar een simpele overweging. Maar ja, simpele overwegingen hebben wel eens meer geleid tot grootse oplossingen :-)

Raymond

Wat gaaf trouwens dat je met orkesten vst's werkt.
Hier heb ik buiten de electronische muziek altijd een zwak voor gehad.

Als ik zin heb probeer ik wel eens iets van Tchaikovsty na te spelen.
Maar ja..met 2 orchestral boarden van roland is dat natuurlijk een lachertje.

Ik zie wel eens die grote software symphonie dozen staan van 6 of 700 eur.
Bijhoorlijk aan de prijs dus om wat te expirimenteren.(het zal ongetwijfelt waard zijn).

Ik gebruik momenteel de pc enkel voor internet en heb er ook wat synths op staan zoals de sc80,moog modular.
Gewoon om een beetje om mee te spelen als ik niets te doen heb.

Nou is mijn vraag:
Bestaan er ook van die orkest paketten met een beetje van alles aan instrumenten erin hebben,die je doormiddel van een keyboard kan bespelen?
En die beter klinken als de exp boarden van roland(lijkt mij niet zo erg lastig).
En die ook een beetje leuk geprijst zijn om te expirimenteren.

Je kunt ook een hardware sampler aanschaffen. En daar een zooi sampels in laden.
Nadeel is dat de paketten waar jij het over hebt gigantisch groot zijn. Dus je zal je paketten gigantich moeten strippen.

Of idd een receptor aanschaffen. Deze heeft het grootste werkgeheugen.
Maar het principe blijft het zelfde, dus je kunt volgens mij net zo goed blijven klooien met je pc.

Nou is mijn vraag:
Bestaan er ook van die orkest paketten met een beetje van alles aan instrumenten erin hebben,die je doormiddel van een keyboard kan bespelen?
En die beter klinken als de exp boarden van roland(lijkt mij niet zo erg lastig).

Ik weet niet hoe ver je wilt gaan. Kijk eens op de site van Garritan (www.garritan.com) en ergens in de demo area zit iemand orgel te spelen op een keyboard terwijl het instrument daadwerkelijk te horen is. Overigens moest die man steeds weer toetsen indrukken om bepaalde effecten (registers) te activeren. Ziet er nogal ingewikkeld uit (maar oefening baart kunst, zeggen ze).

Of dat ook te doen is met symfonische instrumenten? Lijkt mij van niet. Moet je je keyboard programmeren zodat bepaalde noten door de violen gespeeld worden. Weer anderen door de fluitjes (niet die van één cent), misschien ook wel ergens een cello of aan tweede viool. Hoeveel vingers heeft een mens en hoever kan je gaan met programmeren van je keyboard?

Eén voor een kan natuurlijk wel en dan samenvoegen met een editor. Mbv virtual midi cables is zowat alles te realiseren, vraag mij alleen niet precies hoe - bij mij is het ook veel experimenteren en heel veel vallen en opstaan.

Garritan heb ik in Keulen gekocht bij music store (internetwinkel) voor zo'n € 189,-. Hier en daar gezien voor ongeveer dezelfde prijs, maar dat moest dan eerst bestellen, gaan halen, etc.... en nu werd het aan de deur bezorgd (als zij het op voorraad hebben wordt het binnen 72 uur gebracht).

Dat Roland gedoe is alleen leuk voor "een eerste vluchtige indruk" tenminste voor wat betreft de symfonische klanken. Voor kunstmatige geluidseffecten is dat ding redelijk goed. Trouwens, wie controleert of die helikopter ook werkelijk dat geluid maakt.... etc.

Veel succes,

Raymond

Origineel geplaatst door Fugazi
Of idd een receptor aanschaffen. Deze heeft het grootste werkgeheugen.
Maar het principe blijft het zelfde, dus je kunt volgens mij net zo goed blijven klooien met je pc.

Na lezing van de mogelijkheden van die Receptor kwam ik daar ook achter. Dus gewoon "symfonisch klooien".

Prettige weekend - jammer dat het weer niet zo lekker is.

Raymond

Een dedicated apparaat voor bijvoorbeeld de VSL of EWQL Orchestral Libraries zou best een ideetje zijn. Ben absoluut geen techneut maar een flinke harde schijf, véél geheugen en een redelijke CPU zou al voldoende moeten zijn toch? Dat alles op een of ander boardje geplakt... Lijkt me toch net even wat makkelijker dan 4 computers aan elkaar te koppelen, en uiteindelijk ook goedkoper. Of ratel ik maar wat? :confused:

Een dedicated apparaat voor bijvoorbeeld de VSL of EWQL Orchestral Libraries zou best een ideetje zijn. Ben absoluut geen techneut maar een flinke harde schijf, véél geheugen en een redelijke CPU zou al voldoende moeten zijn toch? Dat alles op een of ander boardje geplakt... Lijkt me toch net even wat makkelijker dan 4 computers aan elkaar te koppelen, en uiteindelijk ook goedkoper. Of ratel ik maar wat?

Eehm....Dit alles kan ook in 1 pc.........
Wel een goed idee. 1 Module voor je orchestrale sounds.
Toch is deze machine er al en heet "MUSE RECEPTOR".

:koffie:

Origineel geplaatst door Rino
Een dedicated apparaat voor bijvoorbeeld de VSL of EWQL Orchestral Libraries zou best een ideetje zijn. Ben absoluut geen techneut maar een flinke harde schijf, véél geheugen en een redelijke CPU zou al voldoende moeten zijn toch? Dat alles op een of ander boardje geplakt... Lijkt me toch net even wat makkelijker dan 4 computers aan elkaar te koppelen, en uiteindelijk ook goedkoper. Of ratel ik maar wat? :confused:

Ik heb geen geld voor 4 computers. Ik heb nu 1.5 Gb, 2.3 Gb processor, héél veel HD ruimte. Is dus wel voldoende, maar soms zucht ik in vertwijfeling onder de last van al die mogelijkheden, die bijvoorbeeld Cubase of Sonar geven. Lijkt wel iets op Word, veel mogelijkheden waar je maar 20% van gebruikt. Sorry voor de mogelijk verkeerde vergelijking.

Dus.... gewoon VST-en met Sonar en lekker aanklooien. Het weer is er overigens wel naar om waar wat aan te rommelen. Hoewel?

Maar zo'n dedicated apparaat zie ik wel zitten. Alleen.... zal wel vreselijk veel geld gaan kosten.

Raymond

Origineel geplaatst door Fugazi
Eehm....Dit alles kan ook in 1 pc.........
Wel een goed idee. 1 Module voor je orchestrale sounds.
Toch is deze machine er al en heet "MUSE RECEPTOR".

:koffie:

Probleem van Receptor is dat deze max 1 GB aan geheugen kan hebben. 1 GB is redelijk voor GPO, maar 1 GB is bij VSL en EWQL gewoon niet werkbaar, tenminste bij de wat uitgebreidere pakketten. Even wachten totdat Receptor met een volgende update komt. Maar met de groei in snelheid van de PC wordt het nut van Receptor ook weer minder, tenminste als je Receptor slechts als een ontlasting voor je PC ziet...

Je kunt tot maximaal 2 GB aan Ram erin plempen.

Er is wezenlijk geen verschil, in het gebruik van een receptor of het gebruik van een pc.
Het enige voordeel van deze bak is het mee kunnen nemen van je vsti's naar het podium of het ontlasten (ranzig woordje) van je pc.

Maar voor het gebruik op het podium is er ook nog een ander programmaatje die je gewoon op een pc kan draaien.
http://www.brainspawn.com/
Maar dan moet je nog wel een pc hebben die road bestendig is.

Denk dat een Roland fantom XR met symphonic strings & complete orchestra Roms er het dichtste bij komt, maar het verschil zal toch nog best groot zijn aangezien de grootte van de roms veel kleiner is dan van welke VST dan ook

Nou is mijn vraag:

Ik heb enkele dagen geleden van IK Multimedia het pakket Miroslav Philharmonik binnengekregen.
Het klinkt echt grandioos, is vind ik aardig compleet, heeft een eigen VST engine(!) en is niet te duur.
Demo's kun je luisteren op de websites van:
-Best Service (http://www.bestservice.de/), daar moet je dan eerst even het pakket uitzoeken onder de categorie Instrument Classic en dan Complete Orchestra..
-IK Multimedia (http://www.philharmonik.com/) onder Download.

Onder Best Service vind je trouwens zo'n beetje alles op dit gebied wat er is!

Re: Synth vs. samples

Re: Synth vs. samples

Origineel geplaatst door Raymond
Even een vraagje tussendoor.
Is er eigenlijk een hardware equivalent van bijvoorbeeld Vienna Symphony Orchestra of Garritan?
Het slaat eigenlijk op elke VST (of ander formaat) instrument.

Want als dat bestaat waarom dan nog prutsen met software?

Raymond

"Vroeger" had je van E-MU de Virtuoso 2000 (http://www.planet-groove.com/e-mu/virtuoso2000.html). Die wilde ik ooit ook eens gaan kopen, maar bestaat inmiddels niet meer. Ik heb nu de keuze gemaakt voor een overtuigende VST equivalent (Miroslav Philharmonik van IK Multimedia).

Misschien is die E-MU nog wel gebruikt te kopen.
Bij deze zaak in Oostenrijk staat een demomodel te koop (geen tweedehandse dus!): http://www.musikhauskaufmann.at/content/index.php
Even zoeken op Virtuoso, en je hebt hem gevonden.

P.S. Voor die prijs zou ik persoonlijk wel heel snel de keuze gemaakt hebben voor VST. Maar voor b.v. live (of mensen die echt liever hardware hebben) zou het ideaal zijn (32 MIDI kanalen, 6 uitgangen, toewijsbare knoppen etc.). En of er b.v. ook een (concert-)piano in zit, weet ik eigenlijk niet.

Origineel geplaatst door arnomusicman
Ik heb enkele dagen geleden van IK Multimedia het pakket Miroslav Philharmonik binnengekregen.
Het klinkt echt grandioos

Ja mooi hè.

Raymond

Re: Re: Synth vs. samples

Re: Re: Synth vs. samples

Origineel geplaatst door arnomusicman
"Vroeger" had je van E-MU de Virtuoso 2000 (http://www.planet-groove.com/e-mu/virtuoso2000.html). Die wilde ik ooit ook eens gaan kopen, maar bestaat inmiddels niet meer. Ik heb nu de keuze gemaakt voor een overtuigende VST equivalent (Miroslav Philharmonik van IK Multimedia).

Misschien is die E-MU nog wel gebruikt te kopen.
Bij deze zaak in Oostenrijk staat een demomodel te koop (geen tweedehandse dus!): http://www.musikhauskaufmann.at/content/index.php
Even zoeken op Virtuoso, en je hebt hem gevonden.

P.S. Voor die prijs zou ik persoonlijk wel heel snel de keuze gemaakt hebben voor VST. Maar voor b.v. live (of mensen die echt liever hardware hebben) zou het ideaal zijn (32 MIDI kanalen, 6 uitgangen, toewijsbare knoppen etc.). En of er b.v. ook een (concert-)piano in zit, weet ik eigenlijk niet.

Over de Emu Virtuoso heb ik geen goede dingen gehoord & gelezen ....

Back