Triton patches in Micro-X

renepela

Ouwe rot
Hoi allemaal,

Afgelopen weekend heb ik een Korg Micro-X gekocht (een witte).
Wat een mega vet apparaat is dat zeg !! Echt waanzinnig. Geen hele diepgaande synth, maar leuk voor erbij.
Ontzetetnd vele mooie en bruikbare sounds.

Die Micro-X heeft naast 32 MB aan eigen rom samples ook de 32 MB aan boord van de Triton classic.
Ik vroeg me daardoor af of het mogelijk is patches van de triton en triton LE te gebruiken in de micro-x?
Weet iemand of dit kan en zo ja, hoe?

Vriendelijke groeten,

Rene

Ja dat is mogelijk en wel via de editor (PC/MAC)

In de editor kun je in het 'utility' menu 'import' selecteren. Dan kun je een PCG bestand laden en als het goed is worden de patches in je Micro-X gedumpt.
Let hierbij wel op dat je eventuele eigen patches hebt opgeslagen, want de te laden bank overschrijft de hele boel.

groet

Tom

Kun je me vertellen hoe je de triton patches inleest? Ik heb wat triton patches in die bijgeleverde software editor getracht te stoppen, maar dat lukte me niet.
Misschien lag het aan de patches.
Waar heb jij je patches vandaan gehaald?

Nog een vraag.
Het toetsenbordje van de Micro-X heeft geen aftertouch.
Ik heb echter via midi een toetsenbord aangesloten waar dit wel op zit. Desalnietemin geloof ik niet dat de Micro-X reageert op aftertouch. Weet jij of dit kan? Ik zou zo graag mijn vibrato regelen via aftertouch.

Groeten,

Rene

Allereerst is het zaak om de memory protect voor in ieder geval programs uit te schakelen (preference page, Global mode). Vervolgens kun je dan in de editor op de eerder beschreven wijze een .PCG bestand laden en als het goed is staan de geluiden dan in één van de 5 userbanks.
Het kan zijn dat dat met de bijgeleverde editor niet vlekkeloos verloopt, maar met de update heb ik tot nu toe geen problemen gehad.

Deze nieuwere versie staat even niet online bij Korg, maar aan de standalone verzie kan ik je, zo nodig, wel helpen.

groet

Tom

Ik wist niet eens dat er een nieuwe versie van de editor was.
Waar zou die normaal gesproken online moeten staan dan?

Als je me aan die verise kunt helpen (al is het maar standalalone) dan ben ik daar zeer blij mee.

Wat betreft die Korg Triton patches denk ik dat het probleem bij mij lag. Had namelij kde write protect er niet afgehaald. Zal vanmiddag eens op internet gaan zoeken naar leuke Triton patches (heb jij er toevallig een paa?) en het nog eens gaan proberen.

Wel jammer dat ik de Micro-X niet kan lateren reageren op aftertouch.

Je kunt de Micro-X wel degelijk laten reageren op aftertouch.
In de diverse edit-menu's kom je 'AMS' tegen. Hier kun je instellen wat de modulatie bron moet zijn, en die kun je dus ook instellen op aftertouch (MIDI AfterT).

Wat betreft die editor.
Die stond op de Korg site, maar de pc versie bleek een beschadigd bestand te zijn, dus die is er afgehaald met de belofte 'em binnekort weer online te zetten (termijn van een week is genoemd).
Als je mij via pb je MSN of mailadres geeft kan ik je die toesturen.

Op de website van KorgForum staan veel banks van de diverse Triton versies.
Verder heeft dit forum een subforum voor Micro-X/X50 gebruikers.

groet

Tom

Laatst gewijzigd:
Super Tom !! Dank je wel. Dat van die aftertouch werkt inderdaad ook.
Bedoel je met de korg site www.korg.com?

Waar worden de ingeladen patches geplaatst ?
Het lukt wel om de patches te importeren, maar het lijkt wel of de originele patches niet worden overschreven .
Memoryprotect staat uit en ik heb de laatste versie van de editor gedownload .
Maar is dit nu alleen een update van de vst editor ?
Ik heb alleen nog maar met de standalone gewerkt to nu toe .

Het is inderdaad een vette bak, ik heb de zwarte versie. Maar in feite is het toch een kleinere versie van de Triton?

Phochos:D

Je moet even opletten of de patches in de combination of in de programbank worden gezet.
Soms wordt bijvoorbeeld alleen de programbank D en/of E overschreven.
Maar soms ook alleen combination C bijvoorbeeld.
Ik heb er al wel wat mee zitten rommelen, het werkt op zich prima,behalve dat je jammergenoeg nooit weet waar de nieuwe sounds neer worden gezet.

Origineel geplaatst door Kenny
Je moet even opletten of de patches in de combination of in de programbank worden gezet.
Soms wordt bijvoorbeeld alleen de programbank D en/of E overschreven.
Maar soms ook alleen combination C bijvoorbeeld.
Ik heb er al wel wat mee zitten rommelen, het werkt op zich prima,behalve dat je jammergenoeg nooit weet waar de nieuwe sounds neer worden gezet.

Precies ja .. ik zie op de Micro zelf ook dat ze geimporteerd worden, alleen heb ik geen flauw idee waar ze staan :)
Kom er wel uit ..

Thnx Kenny !

*schop*

Een aantal van jullie heb ik PB's gestuurd hierover, dus ik hoor het nog wel :D

Maar allemaal leuk die PCG files, maar is er geen librarian mogelijkheid? Je weet wel á la SoundDiver. Dat je dus op je gemakje alle patches in 1 library laadt, vervolgens ze 1 voor 1 afgaat om te kijken wat je leuk vindt, en tot slot alle leuke patches weg kan schrijven naar het instrument?

Wat nutuurlijk nog beter is, is zoals Access' VirusControl het doet. Die leest gewoon direct alle files op je harde schijf en laat daar de inhoud van zien, en je kan makkelijk kopieren/plakken hiertussen. Ook hoef je niet eens meer patches naar de synth zelf te kopieren, omdat de VST plugin deze onthoudt (total recall). Maar ik denk dat de Korg deze mogelijkheid niet heeft.

Sounddiver heeft wel een librarian module voor de triton en karma.

Daarmee kun je dat soort dingen doen. Ik weet alleen niet of
die meteen pcg files importeert. Bij de yammie sy77 bijvoorbeeld kon sounddiver
geloof ik wel meteen de native sy77 disk bestanden lezen.

of er ooit zo'n module komt voor de micro-x heb ik nogal mijn twijfels over....

MikeJarod: check PB ;)

De X50/Micro-X editor is wat mij betreft een uitstekende editor, maar een waardeloze librarian.
Ik hoop dat Korg daar nog wat aan doet of dat er idd een ander progje is waarmee dat wel makkelijk kan.

groet

Tom

Versie 1.02 van de editor is gereleased:

Changes and revisions in v1.0.2

- [Improvement] The Browser section has been improved to make selecting sounds easier. In this version, the Category Select and Bank Select functions are automatically enabled when either a Category or a Bank is selected from the pop-up menu.

- [Enhancement] In the Program mode Play page, numeric values can now be viewed and entered when editing the value of parameters in the Performance Editor (Octave, Stretch, OSC Balance, Level, Attack, Decay, IFX Balance, MFX Balance).

- [Enhancement] In the Combination mode and the Multi mode Play page, numeric values can now be viewed and entered when editing the volume of each timbre and track.

- [Enhancement] In User mode, selecting the REALTIME CONTROLS knobs (in the upper-right corner of the editor screen) will automatically open the Knob B Assign edit page.

- [Improvement] If the automatic data synchronization between the editor and the instrument fails when the editor is launched, a new on-screen dialog will ask if you want to retry synchronizing the data.

NOTE: If you click another window or other location while the retry dialog is displayed, the retry dialog may be hidden from view. If this occurs, use the task bar to bring the retry dialog to the foreground, and then complete the operation.

- [Enhancement] In the Program mode, numeric values can now be entered/viewed when editing the Filter1/2 EG parameters, making it easier to fine-tune these settings.

- [Enhancement] The parameter that operates the OCTAVE key on the actual microX hardware panel has been added to the Arp/Controls page in Program, Combination, and Multi modes.

- [Enhancement] The parameters that operates SW1/SW2 on the actual X50 hardware panel has been added to the Arp/Controls page in Program, Combination, and Multi modes.

- [Improvement] The movement of the modulation wheel in the editor screen has been changed. The upper half of the wheel corresponds to the + Y axis of the joystick. The lower half of the wheel corresponds to the ¨C Y axis of the joystick. This way, the joystick motion of the microX can be displayed.

- [Enhancement] New ¡°native¡± application file types for loading and saving have been added. The following list shows the new file types:

Bank Program (*.Xbankprog)
Bank Combination (*.Xbankcombi)
All Drum kit (*.Xalldkit)
1 Drum Kit (*.X1dkit)
All Arpeggio Pattern¡¡ (*.Xallapat)
1 Arpeggio Pattern (*.X1apat)
All Ext.Control¡¡ (*.Xallextc)
1 Ext.Control (*.X1extc)

NOTE: When loading or saving banks, the currently selected bank will be used. When loading or saving individual data, the currently selected location will be used.

- [Improvement] It is now possible to load application files (.Xall files) of the old format that were created and saved using the previous version (v1.0.0 and v1.0.1).

- [Enhancement] When editing the key zone or velocity zone, you can now enter the value directly from the microX/X50 keyboard. To use this new feature, double-click on the corresponding parameter. This puts the parameter into a ¡°standby¡± mode. Play the correct note/velocity on the microX/X50 keyboard and press the ¡°ENTER¡± key on the computer¡¯s keyboard.

- [Bug Fix] When exporting data from X50 to a .PCG file for use with the KORG TRITON series, the contents of the converted file may have been slightly altered. This has been fixed.

- [Bug Fix] In the Multi mode, the MIDI indicator of every track would always respond to the MIDI channel message being sent to the editor software. This has been fixed.

Various other minor bugs, display anomalies and functions have also been fixed and/or improved.

Back