Arp 2600?

MaartenJan

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

Ik zit te vreselijk te dubben... slapeloze nachten etc. :D
Wil ineens heel erg graag een ARP 2600 en ben bereid om mijn MiniMoog er voor te verkopen.
Want helaas kan ik niet het hele bedrag ineens ophoesten wat een ARP2600 vandaag de dag waard is.
Maarre, vinden jullie dit verstandig of krijg ik er ongelooflijk spijt van?
Ja, ik moet het zelf beslissen, weet ik.
Maar mss hebben jullie nog leuke argumenten wat mijn beslissing kan beinvloeden.

Bedankt alvast en ben benieuwd.

Maarten-Jan :mega:

Het zijn twee totaal verschillende bakken dus daar valt weinig over te zeggen. Als je happy bent met je Minimoog moet je hem vooral houden. Heb je trek in wat nieuws dan zou ik voor de 2600 gaan.

mischien kan je een VST emulatie installeren om een indruk te krijgen van de sound...doet natuurlijk onder voor het origineel maar dat neemt niet weg dat je de mogelijkheden beter kan verkennen dan op een plaatje

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Als ik nu 1 van de 2 mee naar huis mocht nemen :z ik droom lekker verder

Doe mij dan maar die ARP 2600

Het is idd een mooie bak die 2600...maar de Mini heeft heel veel charme......

als ik écht moest kiezen tussen een arp2600 en een minimoog werd het toch een cwejman s1. :)

Origineel geplaatst door Leo
als ik écht moest kiezen tussen een arp2600 en een minimoog werd het toch een cwejman s1. :)

is idd een goede keuze/optie...het blijft oud spul en die Cwejman schijnt heel erg goed te zijn....ik weet niet wat ie kost???

Het lijkt mij een keuze welke sound je het meest aanspreekt en wat voor jouw het leukst werkt. De Mini is een rechtdoorzee monosynth die betrekkelijk eenvoudig is in het programmeren. De ARP-2600 is een uitgebreide semi-modulaire synth die uitdaagt tot patchen.

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
Het is idd een mooie bak die 2600...maar de Mini heeft heel veel charme......

Maar die ARP 2600 kan veel meer dan een Minimoog (ja dat kan die)
Je kan er een groter diversiteit aan geluiden uithalen en maakt hem voor mji daarom een stuk intressanter

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Maar die ARP 2600 kan veel meer dan een Minimoog (ja dat kan die)
Je kan er een groter diversiteit aan geluiden uithalen en maakt hem voor mji daarom een stuk intressanter

Dat weet ik wel maar ondanks dat de Arp meer mogelijkheden heeft stond ik er van versteld hoeveel sounds je kan halen uit de Mini...met voorzichtig en creatief programmeren haal je uit de Mini bizarre sounds..De mini heeft veel "sonische Hoekjes en gaatjes" om het zo maar even te zeggen...

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
met voorzichtig en creatief programmeren haal je uit de Mini bizarre sounds..De mini heeft veel "sonische Hoekjes en gaatjes" om het zo maar even te zeggen...

dat wou ik dus net zeggen, het kost misschien wat meer werk omdat je neit veel te patchen en draaien/schuiven hebt, maar een mini is meer dan een dikke bass.

cwejman kost trouwens rond de 2500 of minder als het meezit.

hij gaat van dik naar dun, van hoog naar laag, van source naar odyssey, van sh09 naar cs30 enz enz.

is nieuw, dus een stuk kleiner dan de oude bakken en als het goed is ook minder storingsgevoelig, heeft ook nog geen leven (of 2, of 3) achter zich.

voor de ouwetjes kan ik ook wel wat pro's bedenken, maar dat doe ik liever even niet. ;)
(anders moet ik morgen weer op zoek, als ik doorsla.)

Origineel geplaatst door Leo
cwejman kost trouwens rond de 2500 of minder als het meezit.

hij gaat van dik naar dun, van hoog naar laag, van source naar odyssey, van sh09 naar cs30 enz enz.

is nieuw, dus een stuk kleiner dan de oude bakken en als het goed is ook minder storingsgevoelig, heeft ook nog geen leven (of 2, of 3) achter zich.

voor de ouwetjes kan ik ook wel wat pro's bedenken, maar dat doe ik liever even niet. ;)
(anders moet ik morgen weer op zoek, als ik doorsla.)

Ik heb nog wel wat leuks voor je als je doorslaat...:koffie: ......vond vanmorgen diep achter al mijn zooi een Korg maxiKorg 800DV...wouw...vet ding...Maaruhhh even over de 2600...je hebt wel een vet ding in huis als je zo iets koopt...Cwejman ok maar een 2600 is wel de parel van je studio..

"Ralph",
kun je een latere 2600 (zoals die van jou) alleen duofoon bespelen of ook monofoon ? Ik bedoel daarmee of de 2e cv van het toetsenbord niet plots de oscillatoren apart aanstuurt. Hoe is dat bij de eerdere modellen? De Odyssey schiet standaard over op duofoon zodra je (per ongeluk) een 2e toets aanslaat.
Het fijne van een mini lijkt mij het pure monofone karakter inclusief de truukjes met legato-speltechniek, ik weet niet wat voor voice-priority de 2600 heeft: low, last of high ?

Zowel de mini als de 2600 lijken me leuk genoeg om beiden te hebben, maar om de één of andere reden koop ik voor zo'n bedrag liever een analoge polysynth. Maar zo'n monobak blijft kriebelen hoor :frons:

Origineel geplaatst door wouw
"Ralph",
kun je een latere 2600 (zoals die van jou) alleen duofoon bespelen of ook monofoon ? Ik bedoel daarmee of de 2e cv van het toetsenbord niet plots de oscillatoren apart aanstuurt. Hoe is dat bij de eerdere modellen? De Odyssey schiet standaard over op duofoon zodra je (per ongeluk) een 2e toets aanslaat.
Het fijne van een mini lijkt mij het pure monofone karakter inclusief de truukjes met legato-speltechniek, ik weet niet wat voor voice-priority de 2600 heeft: low, last of high ?

Zowel de mini als de 2600 lijken me leuk genoeg om beiden te hebben, maar om de één of andere reden koop ik voor zo'n bedrag liever een analoge polysynth. Maar zo'n monobak blijft kriebelen hoor :frons:

Eeerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik bij dit soort technische kwesties even een systeem crash krijg..Ik kan prima een synth programmeren maar ben gewoon heel erg a-technisch, ik geef liever dit antwoord dan onzin uit te gaan kramen omdat ik me schaam dat ik het niet weet....hahaha...ik heb overigens geen 2600 meer...en ook geen Oddy ander zou ik het even uitproberen...

Ik zou zelf ook eerder voor de ARP gaan vanwege de ruimere mogelijkheden, maar het blijft natuurlijk persoonlijk. Het mooiste zou natuurlijk zijn als je er een kon uitproberen bij iemand, dat kan je helpen bij je keus!

Aan de andere kant, zo'n Cwejman is ook echt geen gek idee. De voordelen ervan zijn hier al opgenoemd en hij is nog goedkoper ook dan een 2600. Plus dat je er niet naar op zoek hoeft want ze zijn gewoon nieuw te koop en een midi interface heb je er ook niet bij nodig.

Als ik nu zou moeten kiezen tussen een ARP 2600 en een Cwejman S1 zou ik denk ik heeeeel lang na moeten denken :)

Origineel geplaatst door Hooihuis

Als ik nu zou moeten kiezen tussen een ARP 2600 en een Cwejman S1 zou ik denk ik heeeeel lang na moeten denken :)

Arp 2600 is wel echt een aanschaf...als je hem binnen krijgt en hij staat voor het eerst in je studio dan reken maar dat je onder de indruk bent..Het is een gruwelijk vet ding om mee te spelen en er komt meteen karakter uit rollen....Die machines hebben ook een soort van geurtje of zo van alles wat er in 30 jaar aan is blijven plakken. Heel apart.
Ik vind dat ie met een beetje spring reverb door de ingebouwde speakers zo vet klinkt, als je daar een Mic voorzet en je neemt die sound op...oei..Maar het blijf een oude oma en Arp is breekbaar dus afkloppen dat ie het blijft doen.
Een Cwejman wint op veel "verstandige" argumenten etc maar die 2600 heeft toch echt de feeling van iets groots of zo. Je ziet Stevie Wonder bijna achter jouw Arp zitten, bij jou thuis 8)..Voor mij zal altijd de 2600 mijlenver winnen.

Als je nou een arp tonus 2600 neemt met het moog filter en met een audio upgrade.
Echt je hebt veel meer plezier dan met een mini, tenminste ik.
arp is om lekker te freaken(super muziekaal) en de mini is echt een werk paard hij doet wat hij moet doen.

Back