Formule voor vette bas

INLAND EMPIRE

Ouwe rot
Ik kom er niet goed uit. Ik krijg maar geen diepe, trillende maar toch duidelijke bas sound. Een bas geluidje samplen van vinyl of een bas gitaar ist verste dat ik kom. Een beetje filter en resonantie hier en daar en dat komt iet of wat klaar. Maar zon fatte bas die op elk systeem trilt, lukt me niet. Mij bassen klinken steeds naar tokkkend riet. Of een tjilpende mus.. Veel te cheesy dus en dat is geen plus. Dus.... kommop met die tips!! Denk Easy Muffin van Amon Tobin. De tweede track van Bricolage.

Een preset voor de Virus B is ook steeds welgekomen. Ik maak met dat ding pianos, strings en heerlijke pads maar een punchy bass... die wil maar niet uit! De bass die ik ermee maak is steeds té bassy of te melig maar dus nooit goed

dus in mensentaal wil dat zeggen dat ik bij de zaag golfvorm alles wegfilter behalve de frequenties van rond de 55hz en 110 bij de sinus? die layeren en een phazer over het geheel? :)

Origineel geplaatst door Alex Omega
osc sync algeprobeerd?
bij de virus? yes yes... welke oscilators zal ik gebruiken? hebt u ook een filter setting voor me? :Z

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
bass expander :okdan:
Ik heb zo het gevoel dat het me moet lukken met de dingen die ik heb. Ik heb dan eerder een goede set monitors nodig denk ik... Want die ontbreken hier. Ik gebruik nu een set (degelijke) Pioneer hifi speakers :o: :o: En een dure Technics headphone met een breed frequentie bereik.

ik heb ook heel lang met pioneer hifi setje gewerkt.. toen ik overstapte op krk rp8's (paar weken geleden)
dat was toch echt wel even schrikken.. heb vaak te horen gekregen dat ik eens monitors moest kopen ipv nieuw speelgoed, vond altijd dat t met mn pioneers prima ging.. totdat ik t verschil hoorde..

serieus zo snel mogelijk monitors kopen :D

btw post eens iets wat volgens jou een vette bass zou moeten zijn?
dan kunnen we eens luisteren en feedback geven, al zit ik nu op een notebook, maar kan vanavond wel ff luisteren

Hier mijn bas voorbeeld. Zo ver kom ik. Maar helemaal niet ver genoeg. De bas aan de laatste tel van de tweede maat is een klein stukje bas gitaar in de mpc incl oorspronkelijke ruis. Dit opgenomen in Ableton, vervolgens een hoop mid pass filtering met veel resonantie eroverheen en dan die sample in reverse gezet. De vocoder achtige sound is de ruis die mee opgenomen was.
De bas aan de laatste tel van de vijfde maat is een bas die ik maakte met de Virus. Maar die klinkt veel te plat. Zon bas kan interessant zijn voor meer jazzy stuff maar niet voor dit.
De muziek valt btw na de tweede maat wat weg omdat ik die virus bass duidelijk wil laten horen.

Attachments

• bas_voorbeeld.mp3
    194,7 KB · Bekeken: 122
alpha juno 2 met een dikke distortion erover en lowpass filter met flink resonantie, bijna elke presets zijn dan instant muren resonerende bassen

simpeler dan zo'n easy muffin bas wordt 't eigenlijk niet;

2 osc synth, sinusoide (of triangelvormige) oscs, getuned op ergens rond de 60-70hz.. snelle envs.. en misschien nog wat extra bas erin eq'en met een goede (!) eq.. comprimeren naar smaak...

maar die bas uit easy muffin is volgens mij van plaat gesampled. moet echter geen probleem zijn om zoiets met een willekeurige synth te maken, alhoewel sommige synths natuurlijk beter zullen klinken dan anderen...

kan u misschien ff uitleggen wat "tunen op x aantal hertz" betekent? En hoe doe ik zoiets met een virus b of met de z4 sampler in mn mpc?
Er zit een pak ruis op die bas v easy muffin ik denk dat die daarmee zo heerlijk klinkt. En ook die bas klinkt door ipod earphones maar ook in de standaard carspeakers. Die klinkt altijd en overal. Stel je voor hoe die klinkt in een club of op een festival weide! :mexico:

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
kan u misschien ff uitleggen wat "tunen op x aantal hertz" betekent? En hoe doe ik zoiets met een virus b of met de z4 sampler in mn mpc?
Er zit een pak ruis op die bas v easy muffin ik denk dat die daarmee zo heerlijk klinkt. En ook die bas klinkt door ipod earphones maar ook in de standaard carspeakers. Die klinkt altijd en overal. Stel je voor hoe die klinkt in een club of op een festival weide! :mexico:

nouja, je oscillatoren oscilleren op een bepaalde frequentie, en de bedoeling is zegmaar om je oscillatoren langzaam te laten oscilleren zodat je die broekspijp-wapperende bassen krijgt. met analoge (style) synths is dat meestal een kwestie van de grote TUNE knoppen op je synth naar links te draaien! totdat de oscillatoren lekker langzaam en laag aan het brommen zijn!

en ja, easy muffin klinkt prachtig over de wat ernstigere soundsystems, kheb meneer Tobin vaak live gezien en het was elke keer weer hopen dat je maag & darmen het de hele set lang volhielden!

en tja, die crunchy, oude stoffige vinyl sound kun je ook wel krijgen met andere dingen dan een platenspeler, met (veelal gratis) VST plugjes kom je ook een eind als je een beetje gaat prutsen. succes!

ah ja tuurlijk :D :D
gewoon tunen dus :stupid

hoe vind ik bv 110hz op een virus? bestaan er meettoestellen of real-time software voor dit??

Back