Formule voor vette bas

pffrt.. ik ga maar eens door mn hoop vinyl cruisen dan .. op zoek naar noise

(een noisy stukje bas vinden op vinyl, layeren met mn virus bass en eq´en en compressen. zo gaat het lukken i can feel it :D )

Ik gebruik altijd 3 sinussen, waarvan de eerste een oktaaf lager gestemd en de tweede twee oktaven lager.
Dan een beetje prutsen met de onderlinge verhoudingen van de sinussen.
Ik gebruik de hoogste altijd een heel klein beetje om te zorgen dat je de bas ook op kleine speakertjes hoort, de middelste staat meestal voluit, en de laagste ook bijna voluit.
je kunt dan ook de envelope per sinus aanapssen, zodat de hogere er harder inkomen dan krijg je een beetje een plucked sound.
beetje lowpass filter erop naar smaak eventueel ook met een envelope.

zo maak ik de bas meestal, en dit is een hele ronde heldere bas, als ik 'm wat gruiziger wil dan gebruik ik er ook een saw bij ofzo, en wat extremere filtersettings.

heb niet veel ervaring met andere toestellen, maar op mn electribes doe ik een mengeling van wat vermeld is :p

voor bassen speel ik een octaaf of twee lager getuned.

OSC2 ook lager gestemd dan OSC1 en niet in sync. Een mengeling van Square en Sine waves.

en dan cuttof redelijk dicht en resonance goed open, zodat ie begint te schreewen. Dan resonance en EG int gebruiken om em in te dempen naar eigen smaak. Zo kan ik van een vette drum 'n' bass lijn tot een diepe dub bass.

Groete,

ok hier een voorbeeldje van mij.
tgaat hem erom hoeveel sub je in je bas kan stampen :D

deze bas is gemaakt in absynth 3

een sinus op -12 (dus twaalf octaven naar beneden) voor de sub
een triangle op -12 voor nog meer sub.
dan een saw gewoon op 0

op de saw en op de triangle een LP filter. de LP op de saw mag gerust tot op 150hz staan.

daarna gebruik ik de predatohm erop. is een gratis 4 banden distortion plugin.
dus je kan ermee een bepaald frequentiegebied distorten. dus gebruik ik
een lichte distortion op de 55 hz. daarna wat compressie erop en hoppa.
als je een saturatie plugin hebt of een saturatieknop op je compressor gebruik
hem dan maar overvloedig. saturatie maakt je bas "ronder".

Attachments

• smoef.mp3
    574 KB · Bekeken: 104
Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
dus in mensentaal wil dat zeggen dat ik bij de zaag golfvorm alles wegfilter behalve de frequenties van rond de 55hz en 110 bij de sinus? die layeren en een phazer over het geheel? :)
nee, mijn voorbeeld is relatief... de Hz-en slaan niet op filtering dus
ik bedoel eigenlijk in grote lijnen hetzelfde als het isniezot verhaal...

Origineel geplaatst door isnieZot
een sinus op -12 (dus twaalf octaven naar beneden) voor de sub

Ik mag hopen 1 octaaf naar beneden (= -12 tonen)?

Ik heb net een Axxe en als ik daar het filter laat zelf-oscilleren zonder toevoeging van een VCO en ik stuur keyboard cv naar het filter dan heb ik de dikste bas die ik in tijden heb gehoord...Echte basgitaar/reggea/subbass in zijn vetste vorm...lijkt wel een minimoog...

:D túúúúúúúúrlijk.. bewijs! MP3's!

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
Hier Easy Muffin...

ik hoor toch een analoge ruis bij die bas , vindt het inderdaad een vintage sound hebben
hij lijkt ook wel veel op deze bass ,een oude arp klinkt vet.hoef je niet van plaat te samplen komt gewoon uit de synth

groeten dj alpha J
:kroon:

Attachments

• loopedmix.mp3
    356,2 KB · Bekeken: 109
Kan je die bass van Amon niet sampelen :D

Nu serieus.
Misschien een andere synth proberen?
Ik zit in de softsynths tegenwoordig dus voor mijn geen probleem.
Ik probeerde ook altijd alle sounds uit mijn monomachine te halen , maar het feit is
dat ik sommige geluiden makkelijker uit andere plugins/synths haalden.
Hoewel de geluiden die ik zocht best te maken waren met die monomachine lukte het me niet .
Dat kan gewoon door je werkwijze komen .

Wat ik eigenlijk bedoel is : doe eens anders !
Succes ermee.

gebruik vaak een lange 808 kick sample in een sample plugin en dan beetje die attack eraf worstelen, krijg je ook leuke sine bassjes

Wat ook vaak helpt is de filter zo tunen dat hij het keyboard mooi noot per noot volgt (keyb tracking). dan blijft die Oompf stabiel over heel het oktaaf waar je je bas in speelt. Eerst het filter lekker laag tunen, dan de reonantie opschroeven en het keyboard laten tracken. Opa.

Back