PC vs MAC...just a remark!

ano220424

in de ban
in de ban
Als je mij vraagt welk het essentieel verschil is tussen beide platformen (ik werk met beide) kan ik niet anders dan stellen dat de 'clock' van Mac ontzettend veel strakker zit dan die van PC.

Soms lijken sequenses op de PC (P4!) een eigen leven te leiden en hoe je ook pielt in de event editor, loops schijnen altijd weer te verschuiven ten aanzien van geprogrameerde beats. Nooit echt strak dus. En dat ergert mij zo dat ik heb besloten PC te grbruiken als soft-synth station. Ook leuk.

Met goede oren en gevoel voor ritme zet je alles goed in swingik moet dat met men atair ook steeds doen maar als het eenmaal goed staat dan blijft dat.

Dus bedoel je hiermee dat je iets van een bepaalde strakheid in ms hebt verschoven het s'anderdaags bij reboot en Load weer naar de botten is of niet meer hetzelfde?
Das straf.

ik werk op een mac en op een pc...
ze lopen beiden niet strak,
in tegenstelling tot de good old atari..

maar de mac is dan toch ietsje beter...

mac is fijner in het opzich van dat deze toch wat meer muziek gericht is en er veel mac soft synth/samplers enz zijn

En toch vraag ik me af hoe dat nu kan.. wie kan me hier een technische verklaring voor geven? Waarom loopt de Atari strakker dan een Mac en de Mac strakker dan de PC. Wat is de vertragende factor?

Volgens mij kan je zo'n test pas goed maken sKeLeTvM, als je precies dezelfde soort drivers (ASIO, virtuele midi kabels etc) dezelfde sequencer etc. laat draaien. En dan ligt het er nog aan hoe goed de software voor de verschillende platforms is geprogrammeerd natuurlijk.

Ligt het aan het OS, de externe hardware, de computer, de programmatuur, of een combinatie van dit allemaal?

Ik snap niet dat ze dit niet kunnen fiksen... :stupid

Origineel geplaatst door krz
En toch vraag ik me af hoe dat nu kan.. wie kan me hier een technische verklaring voor geven? Waarom loopt de Atari strakker dan een Mac en de Mac strakker dan de PC. Wat is de vertragende factor?

De Atari heeft gewoon minder poespas wat tegelijk met je sequencer draait. Ik neem zelfs aan dat het atari OS ook niet multitasking is... PC en MAC (gelukkig) wel :)

Ik geloof niet dat "poespas" op de pc of mac de vertragende factor is. Wat zou het moeten vertragen dan>?

Het ligt ook aan de software..
Als ik mijn apparatuur aan stuur met sequencer303. Dan loopt alles rete strak . En op mijn ouwe Pc had ik de meest basic gratis versie van Cubase en die liep ook rete strak .

pc vs mac.....wat maakt het uit las je bv een softsampler gebruikt?loopt allebij even strak:)
heb een mac en een pc..met midi lijkt mijn pc strakker te lopen met amt(op de mac run ik cubase score 3.0)waar de quantisering engine nog nooit herschreven is tenopzichte van cubase 1.0..weet niet of dat reeds wel het geval is met nieuwere versies

Los van drivers, gebruikte midi-interfaces (MT8) of enige andere rand-apperatuur heb ik kunnen vaststellen hoe een orginele Fruity Loop, geherprogrammeerd op de Mac, maar met dezelfde sounds en loops, toch veel strakker klingt. De timing is gewoon beter op Mac. Het heeft volgens mij te maken met Motorola 128-bit architectuur CPU.

Je hoort op de PC een 16de Hihat en een 16de shaker soms in "flam" zitten op het einde of op het begin van een sequens.

Ik heb dit al op meerdere PC's kunnen vaststellen.

ach..eerst maar eens een goeie track maken ;)

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Los van drivers, gebruikte midi-interfaces (MT8) of enige andere rand-apperatuur heb ik kunnen vaststellen hoe een orginele Fruity Loop, geherprogrammeerd op de Mac, maar met dezelfde sounds en loops, toch veel strakker klingt. De timing is gewoon beter op Mac. Het heeft volgens mij te maken met Motorola 128-bit architectuur CPU.

Je hoort op de PC een 16de Hihat en een 16de shaker soms in "flam" zitten op het einde of op het begin van een sequens.

Ik heb dit al op meerdere PC's kunnen vaststellen.

[muggeziftmode aan] maar als ik toch een unitor heb en het werkt daarmee perfect met amt,waarom dan een dure mac aanschaffen?+die flam die je net opnoemt heb ik niet kunnen constateren[muggeziftmode uit]

Atari's zijn single tasking systemen. Dat wil zeggen dat ze 1 ding aan het doen zijn en daar alle tijd voor krijgen. De processor is een zielige 8Mhz maar dus wel snel genoeg om een aantal keer 76k/s seriele data heen en weer te schoppen.

Mac en PC zijn multi tasking systemen. Mac is volgens mij pre-emptive en PC (windows) niet. Dat betekend dat die taak die midi afhandeld soms wel eens moet wachten omdat een andere taak voorgaat. Ook al is je processor 2 of 3Mhz, het duurt dan altijd te lang. Dus is het slim om zo weinig mogelijk taken te draaien als je bezig bent.

Dit is op te lossen door met buffers te gaan werken. Dus in de tijd dat je taak de midi kan afhandelen alles snel in een buffer geheugen plaatsen en een slimme midi controller het werk laten doen. En eigenlijk is die midi controller dan het hulpje van de CPU.

En dan is het logischer om naar de midi controller te kijken of die goed samenwerkt met je computer dan naar het een Mac of PC is.

Heb je bijv een MotU,Unitor/AMT,Midex en die loopt niet strak dan moet je zeker eens rondkijken en andere vragen hoe zij het wel strak krijgen.

PC+logic+AMT8:okdan: Mac+logic+AMT8:okdan:

Mac :luv: PC ,prima computers het is net waar je de voorkeur aan geeft.:slotje:

als je geen supersnelle P4 ofzo hebt, helpt het ook wel om je pc een beetje tweaken lijkt mij.....

Windows XP dus... ik heb echt alle onnodige services uitgezet (dat is dus zo'n 85%) en dat maakt echt uit.

Naast die services (wat je toch een beetje zelf moet uitpluizen (control panel - administrative tools - services), zijn hier enkele voor de hand liggende tweaks voor Windows XP:

1.
control panel - system - advanced - performance
visual effects: adjust for best performance

2.
control panel - system - system restore
turn off system restore on all drives: aan!

3.
control panel - system - remote
remote assistance en remote desktop: uit

4.
het kan uitmaken om de windows swapfile met een vaste grootte (3x het interne geheugen) op een aparte partitie te zetten (control panel - system - advanced - performance settings- advanced - virtual memory)

Ook las ik dat de volgende instelling veel kan uitmaken voor bijv. Cubase:
control panel - system - advanced - performance settings - advanced - processor scheduling
adjust for best performance of: background services

De meeste van jullie weten dit natuurlijk allemaal al (?), maar misschien is er nog iemand mee geholpen... op eigen risico uiteraard

P.S. een harddisk defragmenteren wil ook wel eens een beetje helpen als je het een jaar niet gedaan hebt bijv.

Vergelijkbare discussies

Back