Het verschil in interface tussen mw1 en mw2 zijn de 4 draaiknopjes onder het lcd-schermpje, hetgeen het programmeren wat veraangenaamd, maar daar komt bij dat de mw2 ook weer veel meer functies heeft, dus de interface blijft ruk.
Sounddiver en andere (gratis) editors zijn voor beide machines te downloaden. Ik heb zelf de Access hardware programmer, hetgeen er voor heeft gezorgd dat de mw1 met een lichte voorkeur mijn lievelingssynthje is geworden. Zonder programmer had ik hem bijna weggedaan, simpelweg omdat er gewoon teveel functies onder een knop staan, die je dan moet gaan bewerken met één rode grote knop... Microwaves staan ook bekend om hun heel uitgebreide modulation matrix.
MW1 heeft dus een 24dB analoge lowpassfilter die heel mooi grolt over de bijzonder digitale wavetables. Dit doet hem mooi tussen andere instrumenten uitsteken en ermee versmelten.
Het is een heel karakteristieke klank (check de ppg wave qua sound), die naar ik heb horen zeggen door PA speakers totaal aanslaat bij een wild publiek. Zijn leadklanken zijn niet te versmaden, maar je kan er ook vette bassen en weirde geluiden uit toveren. Ik denk wel dat als je teveel klanken uit de mw1 haalt, dat je dan overdaad krijgt.
De mw2 heeft dus als grote verschil digitale filters (een stuk of 6 waaruit je kan kiezen). Verder zit er een programeerbare arpeggiator op en effecten. Hij heeft ook 2 stemmen meer. Deze klinkt ook wel heel vet hoor, maar iets moderner. Instant goa leads, grave percussie, eigenlijk bijzonder veel echt goeie klanken te maken die ook heerlijk met andere instrumenten samenklinken. Kortom een krachtige scheurmachine waar ik het einde nog niet van heb gezien. Ik spreek wel over de MW xt draaiknoppenvariant. Als je de mw2 koopt, neem dan de xt. Betaal je iets meer, maar is absoluut meer dan de moeite, want die interface is om van te snoepen. BTW mw xt heeft ook audio inputs
De mQ ken ik ni bijzonder goed (paar keer mee geklooid). Deze is meer analoog modelling met standaard digitale oscillators enz. Daarnaast heeft ie enkele wavetables om effe wat extra input te geven, maar dit is vrij weinig, dacht ik. Klinkt ook vet, maar op het eerste zicht lijkt ie me eerder eerder richting trance (en zijn varianten) gepromoot. Hij heeft ook wel een eigen karakter in vgl met de virus ofzo, maar beoogt wel hetzelfde denk ik.
Kortom: waldorf heerst, mijn favorietjes zijn de mw1 en de pulse (ook analoge filter). MW1 creeer je een speciale band mee, mw xt is gewoon een partner in crime. Beide maken ze het publiek wild volgens mij. Ik wilde de xt verkopen, omdat ik twee waldorfs teveel vond, maar nee, het is gewoon ook een topper en ik hou hem voor altijd.
Groetjes,