MIDI Analog Sequencers shoot-out

Lacertus

*ISOCHRONE*
Binnenkort ga ik de eerste stappen zetten op het gebied van sequencing dmv analoog-achtige MIDI sequencers. Trefwoord is hier MIDI: dus géén CV/Gate, V/Hz, DINSync/melkfles, V/Oct, etc...

Mijn Spectralis heeft ook een dergelijke functie, maar aangezien het ook een drumdoos, sampler, synth, synth, synth en filterbank is, is het hands-on gehalte -nog- niet erg hoog (we wachten geduldig op de volgende OS'en); en dat vind ik een groot nadeel op dit moment...

Ik wil iedereen die hier ervaring mee heeft hun verhalen hier te plaatsen, zodat er hier een mooi overzichtje kan ontstaan. Wat kun je met de machine, wat kun je er níet mee, hoe staan ze ten opzichte van elkaar, degelijkheid, bedieningsgemak, wordt er nog ontwikkeld, etc, etc?

Ik ken zelf de volgende (van naam!):
- Doepfer MAQ16/3
- Doepfer Regelwerk
- Sequentix P3
- MIDIbox SEQ
- wie weet meer??
- nog meer?

Ik dacht dat hier al een draadje over liep, maar misschien is de insteek daar net even anders...

Anyway, ik heb zelf sinds kort een P3 en ben daar zeer tevreden mee, ook al ken ik nog niet alle ins en outs. Het is een apparaat waar je vrij veel mee kunt en ondanks dat het allemaal vrij goed doordacht is (en er een prima manual bijzit) moet je er wel even wat tijd insteken om er snel en intuïtief mee om te kunnen gaan. Ik zie dat niet perse als een nadeel, maar misschien iets om rekening mee te houden.

Vergelijken met andere stepsequencers gaat lastig; ik heb zelf alleen nog een Korg SQ-10 en die valt hier natuurlijk buiten.

De P3 heeft 8 tracks en dmv playlists (toe te wijzen aan weer 8 parts) kun je je tracks als je wilt langere patterns dan 16 steps laten spelen, of bijvoorbeeld een combinatie van verschillende patterns. Ook kun je in die playlists bestaande patterns getransponeerd afspelen.

Sterk punt van de P3 is vooral de mate, waarin je reeds bestaande patterns - of onderdelen daarvan - kunt beïnvloeden door randomize functies of andere bewerkingen. Dit gebeurt via zgn. aux-sporen waarvan je er 4 hebt, maar eerlijk gezegd heb ik dit nog niet echt gebruikt want ik heb er nog niet genoeg tijd aan kunnen besteden. Als ik zo de manual bekijk dan zijn er in ieder geval genoeg mogelijkheden om tracks die misschien wat statisch aandoen wat levendiger maken, of je creaties zelfs te laten muteren in iets heel anders. Dergelijke functies vind ik erg okee omdat het je weer op nieuwe ideeën kan brengen.

Je kunt de auxes overigens ook gebruiken om (tot 4-stemmig) polyfone patterns te maken.

Verder zijn er natuurlijk veel andere functies die handig kunnen zijn, zoals sculpt (het met 1 knop een bepaalde waarde instellen voor alle steps, of juist het "tekenen" van een waardeverloop), shift (het per step kunnen verschuiven in beide richtingen van je pattern), afspeelrichting wijzingen, enz. En er is realtime-record; opnemen via een midi-keyboard in de P3 en dat later aanpassen met je draaiknoppen.

In de patterns zelf kun je naast de gate nog instellen: note number (uiteraard!), velocity, length, delay, tie, skip, transpose ignore (oid) en natuurlijk de 4 auxes.

Dit is in het kort (en uit mijn hoofd) zo'n beetje wat ik kan vertellen over de P3. Ik vind het al met al een fijn apparaat, hij voelt ook degelijk aan en crashes oid heb ik nog niet meegemaakt. Er schijnen bovendien regelmatig software updates voor uit te komen heb ik gelezen.

Maar nogmaals, het kan natuurlijk goed zijn dat ik met een andere sequencer net zo tevreden was geweest, want ik kan hem niet vergelijken met andere exemplaren.

Ik heb van het weekend een P3 besteld en ga een Midibox Seq (proberen) te bouwen, maar naast die en de andere hier genoemde moeten nog worden vermeld:

* Manikin Schrittmacher (Zelfs 1 te koop op ons eigen synthforum marktplaats)
* Spectral Audio Cyclus 3 die er niet uit ziet (ZEKER niet in de 19" beugels) en nog niet klaar lijkt, maar wel hele mooie mogelijkheiden lijkt te gaan hebben. Vind er wel erg weinig knoppies opzitten echter.

L56 Out...

Mijn setup voor livejamming en freaking

De Spectralis voor makkelijke TRX0X drums programming
De Sequentix P3 voor allerlei basslines en spacefx
LogicPro voor polyfone pads en chords

Ik gebruik deze apparaten om alles in realtime te kunnen aanpassen. De Spectralis vind ik voor de synths net als jou te omslachtig voor echt snel in realtime dingen te kunnen aanpassen. Voor drums is ie echter perfect, supersound, retestrak en je kan allerlei bewerkingen in je drumgrids realtime uitvoeren. Plus je hebt een enorme library aan drumsounds die je tot je beschikking hebt

De P3 sequencer om hier supersnel wat basslines in te duwen of zelfs van de realtime arp gebruik te maken. Eindelijk een arpeggiator die wel retestrak in sync bijft met de midiclock, en ja kan de looprichting alle kanten heen manouvreren (backwards, pendulem random etc etc) Dit werkt echt supersnel en je kan je masterclock ten alle tijden laten doorlopen.

LogicPro, Wel software natuurlijk, maar mijn mixingdesk en midiclock master. De meer polyfone melodiën en langzame pads en structures doe ik in Logic, omdat je dan meer bars nodig hebt om een riff in te plaatsen. Ik zet hem meestal in een 8 bar cycle of soms 32 bars ;)

Gisteren een Regelwerk gescoord... Pas ff mee gespeeld, maar wat is dat een fijne manier van werken zeg: aangesloten op mijn NOAH, Minimax erin, paar knopjes indrukken, beetje aan die schuiven klooien: meteen een swingende bass!

Van wat ik tot nu toe gezien heb, is de MIDIbox SEQ zo'n beetje de über-seqencer -die nog betaalbaar is tenminste-. Ik ga mijn zelfbouw vaardigheden maar eens opleuken... Die moet er komen!

Hier een footootje van twee uitvoeringen: freaky ding!
notron_both.jpg

Heeft iemand ervaring met dit "ueber"ding?

Origineel geplaatst door Lacertus
Deze is ook héél sexy: GenoQs Octupus: KLIK... Kost ook maar 2.000EUR... ;{

edit: plaatje is wat groot... maar hij verdient het wel toch?

yooh goede draad lekker actueel ,..heb idd ook net een regelwerk gescoord ,..
en ikmoet zeggen kmoest ff slikken ,..heb mn dsi ingeruild
omdat ik juist door de dsi evolver het sequence virus heb opgelopen ,..erg lekker bakkie byna geheel on sequencing gebasseerd
ik vindt t iig geen module ofso ,..lekker op je schoot en lange cables eraan en sounds/ sequencer breien !
aleen de dsi kan dit allemaal erg goed maar wel 1x [ niet helmaal waar want je hebt idd aux track voor modulatie vd eerste track ...main track

das mn ervaring soo faar ... MET DE DSI,...
WIL M ALEEN DAAROM SNEEL TERUG [HEB EEN SYNTECNO OVERNU WIL GRAAG MN SYNTECNO INRUILEN TEGEN DSI!]

de regelwerk hands is lekker on control x8 alles met ful midi ,...[zover ben ik nog niet heb m een week en hij kan eg veel ,..genoeg voor mij,
heb allen nog maar een paar analoge sequences gemaakt
gate / step time varia ble enso ,..quantised [geloofik ] outs niet geheel onbelangrijk

kik eerst wilde ik een maq 16/3 faaaaattt app maar voor en synth
beperkt weer ,..kan wel wer random dingetjes ,..eerst maars gewoon sequencen :D

voor de die hards weet niet of deze al een is belicht
lui mode on ,...zoekmachine uit :halleluja

de zeit sequencer desktop sequence machiene
sidder en beef !!! ik heb geen aandelen maar zag m toevallig gister en vondt mn gelijk een vd meest aantrekkelijke sequencer bakken die ik heb gezien

Basic features
Specifications : as Zeit 19" version but with some clock rates (3x, 1/3) and some directional settings...

Eight concurrent sequences
Three channels per sequence (Pitch, Controller One, Controller Two)
Each channel has independant :
Master On/Off switch
Start Step
End Step
Active Steps pattern
Skipped Steps pattern
Direction
Directions available :
Forward
Reverse
Pendulum
Random
Once
Drone
Diffusion
... plus four cyclic modes...
... plus four algorithmic modes...
Each sequence has independant :
LFO (6 waveforms, rate, master depth, time offset, depth offset, sync to tempo)
Sweep Generator (Start, Target and End Levels with Transit time)
Clock Source (1/8, 1/4, 1/2, Normal, 2x, 3x, 4x, 8x)
Master on/off enable
Effects Send (currently pitch channel only)
Force-to-Scale send
Real-time transpose from keyboard
LFO/Sweep Generator can be routed to :
Note Pitch
Note Velocity
Controller One
Controller Two
Effects Processor :
Repeat Count (1..16 repeats)
Echo time (milliseconds and MIDI clocks)
Sync Delay to Tempo
Note Shift (+/- 24 semitones)
Velocity Shift
MIDI Channel
Master on/off switch
Force-to-Scale :
16 factory defined scales (Major, Minor, Japanese, Turkish, Blues etc)
16 user defined scales
Internal memory :
64 Sequence memories
64 Patch memories
Additional features
Step time input
Tap Tempo input
16 Quick Select memory locations (Sequence, Patch, Controller, Scale)
Internal/External sync (with MIDI clock forwarding)
Edit Hold
Tape transport style controls
24 x 2 character VFD display
MIDI software updates
External Control (Sys-ex, MIDI CC)
Available in Standard and Retro finishes. Custom cases will be considered.
The latest version of the front panel layout can be viewed and downloaded here..

You can download a revised and updated functional specification for the Rackmounting version here. (3.9Mb) A detailed specification describing the Desktop version will be published shortly.

This unit does not mount in a 19" rack. The approximate dimensions are 693mm (w) x 390 mm (h).

WAT IE KOST = DAT BELANGRIJK ,...ASJE M WIL KOPEN WEL

:okdan: :kont:

Attachments

• tzeitdesktoppowertest.jpg
    tzeitdesktoppowertest.jpg
    69,1 KB · Bekeken: 97
http://www.infectionmusic.com/

FF EEN WAT MEER UPTODATE ,..WEB LINK
FATTT ZEG IKJE

EN MAAR 1200 POUNDJES
JAA DAS DUURDER DAN DE P3 DAN IS DIE P3 LANG SOO GEK NOG NIET
MAR WORDT NIET MEER GEMAAKT
Instrument Price Deposit
ZEIT 8-track, 16-step Rack-Mounting MIDI Sequencer £1199 £499
ZEIT 8-track, 16-step Desktop MIDI Sequencer £1199 £499

HMMM ZE ONTWIKKELN NU OOK AL EEN PHEADRA
? X EEN ZEIT
Anticipated features
Sixteen sequences active at once
32 steps per sequence, but can be subdivided into smaller sequences
Pitch, velocity, controller 1 and controller 2 knobs per step
Active and skipped step switches per step
Start and End point switches per sequence
Clock divider/multiplier per sequence
Two Sweep Generators/LFO's per sequence with modulation routing (includes cross modulation)
Multi channel MIDI Effects processor
Storage for 128 sequences, 64 patches
Sychronisation to external MIDI or analogue clock
Sequence select, mute and transpose buttons
40 x 2 VFD display
Output available as MIDI and/or CV/Trigger
Availability : tba
About the Phaedra Sequencer...
The Phaedra Sequencer is still very much in the planning stage. The functionality will be similar to the Zeit Sequencer - just much more of it - although we would still like to hear from anyone with a good idea to come forward and make the suggestion! Several of our Zeit customers have already made valuable suggestions to the specification of that instrument so... let us know what you think.

Attachments

• frontpanelleftright02.jpg
    frontpanelleftright02.jpg
    50,9 KB · Bekeken: 89
Origineel geplaatst door Lacertus
... en op de foto's bij 'DIY Events', staat onze eigen GREENSKiN zijn PD-synth te showen:
picture0010.jpg

Topbakkie Joost! :halleluja

xplain

heb de laatse tyd wel meer vamn die blauwe racks ergens gezien ,..is dat dan ? sid dingetje x4 ?
of wat
zie t al ; Joost demos his phase distortion synth

fatte fotoos daaro iig whooo
:halleluja
vraag me af oftie pro one en midi kit heeft ,..
dan kan dr een hoop meeer

Attachments

• tpicture0012.jpg
    tpicture0012.jpg
    15,4 KB · Bekeken: 89
Origineel geplaatst door R-ond
xplain

heb de laatse tyd wel meer vamn die blauwe racks ergens gezien ,..is dat dan ? sid dingetje x4 ?
of wat
zie t al ; Joost demos his phase distortion synth

Het is inderdaad een PD synth die Joost op de Chameleon geprogrammeerd heeft. Het blauwe rack dingetje is de MONOWAVE van Paul Maddox...

pff die zeit!

alleen de lichtshow al is fenomenaal! :)

Origineel geplaatst door Septic
Mijn setup voor livejamming en freaking

De Spectralis voor makkelijke TRX0X drums programming
De Sequentix P3 voor allerlei basslines en spacefx
LogicPro voor polyfone pads en chords

Ik gebruik deze apparaten om alles in realtime te kunnen aanpassen. De Spectralis vind ik voor de synths net als jou te omslachtig voor echt snel in realtime dingen te kunnen aanpassen. Voor drums is ie echter perfect, supersound, retestrak en je kan allerlei bewerkingen in je drumgrids realtime uitvoeren. Plus je hebt een enorme library aan drumsounds die je tot je beschikking hebt

De P3 sequencer om hier supersnel wat basslines in te duwen of zelfs van de realtime arp gebruik te maken. Eindelijk een arpeggiator die wel retestrak in sync bijft met de midiclock, en ja kan de looprichting alle kanten heen manouvreren (backwards, pendulem random etc etc) Dit werkt echt supersnel en je kan je masterclock ten alle tijden laten doorlopen.

LogicPro, Wel software natuurlijk, maar mijn mixingdesk en midiclock master. De meer polyfone melodiën en langzame pads en structures doe ik in Logic, omdat je dan meer bars nodig hebt om een riff in te plaatsen. Ik zet hem meestal in een 8 bar cycle of soms 32 bars ;)

septic heeft wel een lekker luxe situatie:D
drums maken in spectralis bassline & lead maken via de p3 op bv 2 tracks en dan ?
je hebt met drums al gauw een pattern of wat te pakken ,..maak je ook tracks in je p3 of heb je een functie zoals random/ pendulum genoeg aan variatie ,..op je al klare drum track ,..

asje een setje loops heb t gaat t dan de pc in ?
:halleluja

Back