Drumsample vervangen in Kontakt 2

Ramon72

Ingeburgerd
Hallo!

Ik ben net begonnen met Kontakt 2 als sampler te gebruiken.
Een van de eerste dingen waar ik tegenaan loop (en inmiddels ruim een dag mee loop te pielen) is dat ik niet weet hoe ik eenvoudig samples kan vervangen in de mapping editor.

Een voorbeeld:

Op C1 heb ik een bassdrum staan.
Nu wil ik, terwijl Cubase loopt en de bassdrum laat horen, door mijn diverse bassdrum-samples heen lopen om te kijken welke het beste klinkt. Dus eigenlijk wil ik de sample op C1 steeds even snel vervangen.

Hoe doe ik dit?
Ik kom er echt niet uit!

Dank!

Ik ben niet bekend met Kontakt, maar Battery heeft een zogenaamde In-kit preview functie. Misschien dat Kontakt deze functie ook heeft?

Battery heb ik ook even bekeken, maar dat is ook niet wat ik bedoel.

Ik ben Emu 6400 gewend. Daarin laadde je gewoon 300 (drum)samples. Op C1 maakte je een zone van 1 key en vervolgens kon je al scrollend (en terwijl je sequener liep) de samples veranderen. Zo kon je hel eenvoudig de beste geluiden in je mix uitzoeken
Bij Akai werkte het net zo.

Ik kan mij niet voorstellen dat je meest gekochte softsampler dit niet zou kunnen.
Iemand nog suggesties?

Als je allemaal kicksamples hebt in een map, en je selecteert de eerste, kun je in het eerste editscherm linksonder door alle samples in die map heen scrollen met twee knopjes terwijl hij loopt.

Daar had ik zelfs geen handleiding voor nodig.....

---------

Sorry, ik was in de war met Battery door een topic van net....

eerste edit scherm!?! Hoe bedoel je?

Daarnaast kun je wel met de pijltjes links/recht (rechtboven in de mapping editor) door samples heen klikken, maar dan moeten ze wel in die map zijn opgeslagen en dat is zeker niet altijd het geval. Zeker niet als je diverse libraries hebt aangeschaft.

Mijn logica zou zeggen: laat alle gewenste samples in het geheugen en browse door het geheugen om de juiste sample te kiezen. Bij het saven van multi/instrument kies uitsluitend de gebruikte samples te bewaren. Zo werkte het bij de meeste hardware samplers in ieder geval.

Tja, bij een computer is in principe je hele harde schijf je geheugen. Dat werkt op zich best handig, maar niet alle programma's houden dezelfde indeling aan. Ik kan me de eerste reacties op iTunes nog herinneren van mensen die tienduizenden MP3'tjes netjes gesorteerd hadden in mapjes.....die werden dus allemaal in een map geflikkerd en iTunes ging de logica voortaan wel bijhouden.....je snapt wel dat er een paar mensen door het lint gingen!

Je kunt dus in principe heel makkelijk door al je basskicks heen scrollen door die kicks allemaal in een map te stoppen, maar dan vernaggel je misschien weer voor een ander programma de indeling.

Er zijn ook softsamplers die wel met banks werken die je eerst moet vullen en godsklere allemaal wat niet meer, daar werd ik dus helemaal ziek van. Ik wil gewoon sleur, pleur en boem.

Goed, wellicht dus nog een beetje wennen. Ik zal me er nog even toe zetten :-)

Daarnaast ben ik stiekem toch aan het kijken naar andere software samplers. Weet je bijvoorbeeld ook hoe Halion van Steinberg het doet?

Die heb ik nooit gebruikt. Ik gebruik af en toe eens een VSTi synth, en verder doe ik alleen drums en stemmetjes qua samples met Cubase, dus ik gebruik Battery, en ik heb nooit verder om gekeken.

Halion is toch meer een all-purpose sampler, en daar hou ik juist niet zo van. Ik moet gewoon heel snel een drumkit kunnen bouwen, en niet al die poespas die je bij multisamples alleen nodig hebt.

Stop inderdaad alle kicks in 1 map. Als je Kontakt gewoon "leeg" opstart, sleep een van de kicks in het scherm. Er wordt nu automatisch een nieuw Instrument aangemaakt. Open dit. Ga naar de Mapping editor. Bij de Mapping editor heb je bovenin het menu'tje met List View, Edit, etc. Er staat ook een venstertje met Sample: en daarnaast staan 2 pijltjes. Met die pijltjes kun je door de map met samples scrollen als je aan 't spelen bent, voorzover ik weet (moest 't hier even standalone uittesten, de Cubase dongle is ergens in een verhuisdoos).

Goed, inderdaad niet zo direct als op je hardware-sampler, maar aan de andere kant heeft Kontakt weer een hele hoop andere voordelen :).

Over Halion heb ik niet veel gehoord, behalve dat een vriend van me spijt had dat 'ie dat had gekocht ipv Kontakt ;).

HALion is een prima sampler, maar zal ook niet bieden wat jij zoekt. Althans, niet versie 1 en 2. Ik weet niet of versie 3 deze functie inmiddels wel biedt.

Zoals de anderen ook al aangeven, is het bij de samplers die dit wel bieden (je zou ook eens Reason kunnen proberen), een kwestie van je samples organiseren in mappen. Als ik dit vergelijk met m'n Akai S2000, dan heeft de Akai eigenlijk één grote map waarin alle samples staan en waar je doorheen loopt. Dit zou je natuurlijk ook zo op je PC kunnen doen, maar het organiseren naar soort sample houdt het allemaal wat overzichtelijker. Zeker met heel grote hoeveelheden samples.

Met de midi "pitch" plugin in ableton live en toewijzen aan je midicontroller lukt dit aardig...
Smijt al je bv bassdrums in een .map in kontakt (per noot) en draai aan de toegewezen midi controller knop...

Ik heb de mappen anders ingedeeld en moet zeggen: het is beter werkbaar zo.
Nog niet zo handig als ik gewend was met de EMU, maar op zich prima te doen.

Alleen loop ik nu te stoeien met de "individuele" uitgangen aan de diverse sounds te zetten.
Kontakt hangt bij mij in Cubase als VST en ik wil iedere sound op een apart spoor zetten, net als in de analoge wereld: bassdrum op spoor 1, hihats op spoor 2 etc.
Klopt het dat in Kontakt uitsluitend een Group aan en uitgang kan worden toegewezen en niet de zone zelf?

Dank!

o.a. daarom werk ik dus ook nog steeds met een E-Mu sampler voor mn kicks...
maar goed,voor vele andere toepassingen gaat er niets boven Kontakt..

je kunt ook gewoon al je kicks per noot verdelen en dan met je transpose knop in Cubase alle samples afgaan...

over die uitgangen : gaat idd per group...ik doe eigenlijk voor elke uitgang gewoon een nieuw instrument aanmaken...je kunt namelijk ook heel makkelijk zones en samples kopiëren van het ene instrument naar het andere,mocht dat nodig zijn...

je moet gewoon net ff anders denken en werken met Kontakt als je een hardware sampler gewend bent...met Kontakt heb je eigenlijk veel meer mogelijkheden en dat neemt ff wat tijd om daar aan te wennen....

Back