service manual roland jupiter 4

wouw

Ouwe rot
Wie heeft er een digitale versie van de service manual voor de jupiter 4 liggen ?
Ik heb één voice waar geen enkel geluid uitkomt en bovendien moet er het nodige afgesteld worden.

Omdat de betreffende voicecard ook, bij uitgeschalekde vco, geen zelf-oscillatie van het filter ten gehore brengt, hoop ik dat het niet aan de vco ligt maar aan de vca (of kan ik dat beter niet hopen).

Jongens, alvast bedankt !

gek dat de service-manuals van de jp6 en 8 wel te vinden zijn, van de jp4 zijn er toch genoeg van gemaakt ?

..

..

ik ben ook al een tijdje op zoek,nog niet gevonden,gelukkig werkt de mijne nog perfect!
Heb je de voiceboards al bekeken?Mischien iets aan te zien?Het zou ook het filter kunnen zijn die niet open gaat,ir309 die zijn makkelijker te vinden dan de oscillatoren met de ua726.
Envelopes zijn gewone onderdelen en de vca is geloof ik een bda van roland..
alles te krijgen bij senso..
Check ook de verbindingen tussen de cv/gate en de voice,een geoxideerd contactje kan ook veel ellende veroorzaken.
Grtz..:okdan:

De IR3109 geeft dezelfde output als op een goed voiceboard. Er zit verder een stapeltje van 3 roland ic's BA662 in, waarbij in ieder geval de middelste geen uitgang vertoond, en op de goede boards wel. Het is een BA662 met rode stip. Natuurlijk weet ik zo nog niet of er juist voor deze ic al iets fout gaat...
Ik ga pas om-solderen als ik zekerder ben van de zaak (of iemand me nog een goede tip kan geven).

Wat me verder nog opvalt aan (deze pas net aangeschafte) jp4, is dat de 4 standen-schakelaar van de Pulsewidth vreemd doet: stand 1 is gelijk aan 3, stand 2 is gelijk aan 4 :confused:

Nou, toch maar even gesoldeerd: het ligt niet aan deze BA662, op een ander voiceboard gesoldeerd doet hij het wel.

Als de filterchip nog een waveform uitspuugt, kan het dan toch nog aan de ua726 liggen ? Heeft de ua726 niet met de oscillator te maken ?

mochter nemand een sitje vinden / weten met digi manauals [[kopen ...pff]
dan hou k me warm aanbevolen voor een service manual ,..want ik ben at the moment met mn sh3 bezig ,...
soo tnhx:D

Origineel geplaatst door wouw
Als de filterchip nog een waveform uitspuugt, kan het dan toch nog aan de ua726 liggen ? Heeft de ua726 niet met de oscillator te maken ?

heb je geen scoop wat mee je alles kan doormeten???? dan kan je in elk geval een boel uitsluiten zoals de BA662 en de filter chips

Nou, het is niet zo dat ik met m'n scoop op alle punten wave-forms zie, ik zie zelfs geen waveform op de contacten waarmee het (goede) voiceboard op het moederboard zit (en waardoor dus ook de audio heen moet). Waarschijnlijk zijn het niet alleen voltages maar ook amperages, en die zie ik natuurlijk niet op de scoop.

Ik heb dat wel eens vaker gemerkt in een synth met CEM3340. Zodra je de cem eruit haalt meet je ook geen control voltage (welke de toonhoogte bepaalt) , want in feite worden de cem's aangestuurd door amperages, heb ik me laten vertellen...

Het zichtbare verschil bij de defecte voice zit 'm dus in de uitgang (of ingang ?) van die BA662, terwijl die zelf niet de oorzaak is, is gebleken. Ik zie wel daar in de buurt een transistortje zitten, die raken ook wel eens defect toch ?

Re: service manual roland jupiter 4

Wie heeft er een digitale versie van de service manual voor de jupiter 4 liggen ?
Ik heb één voice waar geen enkel geluid uitkomt en bovendien moet er het nodige afgesteld worden.

Omdat de betreffende voicecard ook, bij uitgeschalekde vco, geen zelf-oscillatie van het filter ten gehore brengt, hoop ik dat het niet aan de vco ligt maar aan de vca (of kan ik dat beter niet hopen).

Jongens, alvast bedankt !

Dat probleem kan door vanalles en nogwat veroorzaakt worden: de key assigner, het memory-gedeelte, VCF, VCA, enz. Zonder service manual kost het veel tijd om zoiets uit te zoeken. Ik heb die manual in ieder geval niet, maar ik zal nog eens een keer rondvragen of iemand 'm wel heeft liggen.

De UA726 heeft met de VCO te maken. Als je geen VCO signalen ziet op je scoop, dan zou deze best eens stuk kunnen zijn.

juup 3

juup 3

ook apart dan asde vco stuk is heb je een juup- 3
wat zou dat opleveren ,...op ebay
[special edition ,...nooit uitgebracht ,...
wel jammer dan :bekdicht: =( =( =( =(

Re: Re: service manual roland jupiter 4

Re: Re: service manual roland jupiter 4

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Dat probleem kan door vanalles en nogwat veroorzaakt worden: de key assigner, het memory-gedeelte, VCF, VCA, enz. Zonder service manual kost het veel tijd om zoiets uit te zoeken. Ik heb die manual in ieder geval niet, maar ik zal nog eens een keer rondvragen of iemand 'm wel heeft liggen.

De UA726 heeft met de VCO te maken. Als je geen VCO signalen ziet op je scoop, dan zou deze best eens stuk kunnen zijn.

Nee, niet de key-assigner. Als ik de voiceboards verwissel, verplaatst het probleem zich ook. En omdat ik wel het zaagtanden en pulsen zie aan de pinnetjes van het filter (IR3109 is toch het filter? ) zal de vco gewoon in orde zijn neem ik aan.

Op zich kun je de jp3 (hihi) wel bespelen als je de defecte kaart op plaats 4 zet. Je kunt dan in poly-2 mode (waarbij de voices steeds starten bij kaart 1) maximaal 3voudig polyfoon spelen zonder stil te vallen. Helaas kun je niet de arpeggiator gebruiken, of je moet houden van het ritmische effect van het steeds overslaan van één voice.

Ik wil wel ff kwijt dat ik de jp4 erg goed vind, ondanks het feit dat mijn oren verwend zijn met allerlei exotische grote polybakken :okdan:
Enne, ik vind 'm zelfs mooi !

Nou, de manual komt eraan :okdan:

Toch valt de respons me tegen, ik had verwacht dat het halve forum een jp4 had en er dus volop manuals in omloop zouden zijn.

Nou, de manual komt eraan :okdan:

Toch valt de respons me tegen, ik had verwacht dat het halve forum een jp4 had en er dus volop manuals in omloop zouden zijn.

Dat zouden ze willlen,je moet niet vergeten dat de jupiter in zijn tijd een best duur beestje was,ik meen 6000 gulden...en erg geliefd bij zijn eigenaren dus niet veel te koop.
Het zou me niet verbazen als er niet zo heel veel van gemaakt zijn..
Kun je mischien een scan maken van de manual,dan maak ik er wel een pdf van voor het forum..
Ik vindt het trouwens ook een superklinkende synth met veel meer mogelijkheden dan je op het eerste gezicht denkt.....:okdan:

ik zal de schenker van de service-manual vragen of ik 'm in mag scannen, ik kan er dan ook zelf één pdf van maken.

Heeft iemand enig idee hoeveel jp4's er gemaakt zijn ?

alvast bedankt!

alvast bedankt!

Ik denk dat Pierre dat wel ok vindt hoor,toffe gast!:halleluja
Grtz..:okdan:

nou, een defecte TL 082 opamp ( in het circuit van de vca-envelope) veroorzaakte de defekte voice. Lijkt me geen zeldzaam onderdeel. Nu nog uitzoeken waarom de PW-switch niet goed regeert. De switch zelf is in orde. Ik gok op een diode of zo....

Een vraagje aan jp4-bezitters: de witte toetsen van het keyboard zijn bij mij niet spierwit, zoals op andere instrumenten, maar wat creme-kleurig. Niet alleen de bovenkant maar ook de onderkant. Kan geen zonlicht zijn denk ik. Zijn die toetsen gewoon een beetje cremekleurig of is het toch de tand des tijds ? De witte preset-knopjes aan de voorkant zijn wel spierwit, dus het verschil is duidelijk te zien.

Geldt trouwens ook voor die witte patch-knoppen en modulatieknop op een juno60: meer geel dan wit op vrijwel iedere juno 60. Hoort dat zo ?

Origineel geplaatst door Patat Met
Ja.

nee ik heb wel eens juno60 gehad waarvan de knoppen echt wit waren, het komt wel vaker voor dat ze verkleuren die knoppen en toetsen, je ziet het vaker met vintage synths, het verkleurd

Back