bodo
vibrate on
Maak zelf ook m'n mixen meestal laat (met slapende kindjes) over m'n koptelefoon. Voor sommige zaken werkt het wel, zo zijn er details die je niet met een (enigzins betaalbare) monitor gaat horen (reverb diffusion, subtiele fase-verschillen e.d.m.).
Maar als je écht moet mixen moet dit voor mijn gevoel over speakers/monitors. Geluid veranderd zo sterk als het wat meer lucht moet verplaatsen en in een ruimte klinkt. Vooral wat bertreft volume en de verhoudingen in geluidssterkte van de verschillende elementen in je mix is het enige manier om een goed resultaat te bekomen.
En dat maakt vaak het grote verschil uit, je ruimte, en al dan niet of die enige accoustische accuratie biedt.
Anders blijven we bezig natuurlijk.
Maar als je écht moet mixen moet dit voor mijn gevoel over speakers/monitors. Geluid veranderd zo sterk als het wat meer lucht moet verplaatsen en in een ruimte klinkt. Vooral wat bertreft volume en de verhoudingen in geluidssterkte van de verschillende elementen in je mix is het enige manier om een goed resultaat te bekomen.
En dat maakt vaak het grote verschil uit, je ruimte, en al dan niet of die enige accoustische accuratie biedt.
Anders blijven we bezig natuurlijk.
Als ze geen andere referentie hebben zullen ze zoiezo snel aannemen dat het goed spul is. Begrijp me goed, een zekere kwaliteit begint wel met een bepaalde prijs en bepaalde kwaliteit is ook nodig om muzikanten muzikaal te ondersteunen, maar als er een krap budget is zou ik eerder voor kiezen om dat geld in een goede mic te steken.
Ik heb bijna geld genoeg voor een AKG K701 en zit er aan te denken om er eentje te halen. Maar ik twijfel nog wel, want de AKG K601 is toch zo'n €100,= minder.. oftewel, ik vraag me af of ik die extra €100,= moet gaan besteden, of dat het verschil zo klein is dat ik die €100,= beter voor iets anders kan gebruiken. (eten kopen bijvoorbeeld..)