Koptelefoons

een koptelefoon voor live (of dj) en afmix kunnen nooit dezelfde zijn want de specs liggen te ver uiteen.
wie boeit nou de finesse als je middenin een 30kw soundsystem en tweeduizend fluitende schreeuwlelijks staat,.. dan wil je alleen de knallen horen zodat je fatsoenlijk in kunt mixen.
Zo'n headset kan nooit een eerlijk geluid produceren zoals een duurdere studio headset.
Threadstarter komt dus gewoon met twee setjes thuis als ie z.n wensen niet bijschaaft!

voor dj gebeuren gebruik ik een senheiser HD 202.
Klemt goed om het hoofd maar is wel lichtgewicht om te dragen, heeft hard geluid met redelijk gesloten schelpen om de buitenwereld buiten te houden (zaalgeluid), is goedkoop en ziet er nog grappig uit ook :D

Totaal andere eisen als een studio koptelefoon.

Ik zoek eigenlijk een hoofdtelefoon voor live on stage. Ik heb altijd oortjes in, maar omdat ik af en toe pijn in mijn oren krijg en ze met wilde bewegingen wel eens uit mijn oor vallen of wat minder goed in mijn oor gaan zitten speel ik daardoor niet prettig meer de rest van het optreden. Ik drum en hoor de sample met gitaar en zang door mijn oortjes. Ik gebruik nu soms Shure E2's en ik heb een setje Ultamate Ears SF3. Nu heb ik een aantal keer een koptelefoon op gehad met repetities en ik vind het toch wel lekkerder, alleen het ZIET ER NIET UIT!!!! Maar het gaat mij om het speelplezier. Ik had een koptelefoon geleend. Een senheiser HD-205. Ik vond hem wel oke, maar hoor toch wel veel drums er dwars doorheen (oke, ik sla best hard, maar dat moet anders kunnen)

Welke hoofdtelefoon zouden jullie mij aanraden met een mooi helder geluid, hij moet minimaal een uur lekker zitten en moet goed gesloten zijn. En.... hij moet er ook nog GOED uitzien, het is echt puur voor monitoring. Ik heb zitten kijken naar hoofdtelefoons van Skullcandy, die zien er leuk uit, maar zijn waarschijnlijk alleen voor de MP3 markt?!...

vreemde opmerking: als je zo hard slaat en daarboven nog eens een koptelefoon helder wilt horen, wordt het dan niet wat overbelastend voor je oren en is het niet een idee om eerder te dempen dmv oordoppen

vreemde opmerking: als je zo hard slaat en daarboven nog eens een koptelefoon helder wilt horen, wordt het dan niet wat overbelastend voor je oren en is het niet een idee om eerder te dempen dmv oordoppen

Je hebt natuurlijk gelijk, en ik snap ook wel dat ECHT helder niet kan, maar de sample moet gewoon goed te horen zijn.

Ik heb heel wat jaren geleden in een rockband gezeten zonder samples of e.d. Dan stond er gewoon een monitor naast me. Toen had ik wel normale oordoppen in. In het begin heb ik dat ook geprobeerd met de samples, maar dat werkte niet. Vandaar de in-ears...

Wow, die claimt een demping van 29 db dus wat dat betreft zeker geschikt. Een goede in ear dempt ongeveer 25 db...
Maarja, ze zien er idd niet uit! :D

Haha, ja, wat een draak van een koptelefoon, maar alstie lekker zit, en ik alles goed hoor... Misschien dan een bezoekje hier brengen :D :

http://www.blingaffair.com/headsetgalleryne.html

Er is er ook een van het drumstokkenmerk Vic Firth, die zat voor geen meter... Verder niet uitgetest overigens

wow!
djkevincustomheadset.jpg

Ik zie dat er veel tevreden AKG K701 bezitters zijn
Ben zelf op zoek naar een nieuwe hooftelefoon om ook mee af te mixen.
Nu zie ik in veel shops (en op de AKG-site) de AKG K701 tussen de HIFI-Phones staan, terwijl de AKG K702 echt bij studiophones staat.

Is de AKG K701 wel te gebruiken als hoofdtelefoon om af te mixen of geeft hij een gekleurde weergave ?

De AKG 701 is uitstekend geschikt om op af te mixen (voor een koptelefoon dan, monitors zijn altijd beter) en de AKG 702 is niets meer dan een opgepimpte 701. Qua geluidskwaliteit zit er geen verschil tussen deze twee hoofdtelefoons.

Heb zojuist ook een 701 besteld bij Thomann :) Ben benieuwd hoe lang het duurt, maar vooral ook nieuwsgierig naar de hoofdtelefoon zelf na alle verhalen.

Ik heb hoe dan ook een andere nodig, want mijn trouwe DT 250 heeft nu echt de geest gegeven.... zat al een tijd een licht kraakje in de rechter oorschelp maar dat is ineens veel erger geworden.

Heb de 701 gisteren binnen gekregen en ben helaas niet onverdeeld positief :(
Het zal (hopelijk) een kwestie van wennen zijn, maar tot op heden vind ik het laag gewoon echt te weinig aanwezig en bij sommige CD's (en niet de minste opnamen) vind ik hem zelfs uitgesproken schel klinken. Misschien trap ik nu wat mensen op hun tenen, maar het doet me soms echt denken aan de koptelefoon van een goedkope walkman en dat kan niet de bedoeling zijn. Ook bij het beluisteren van analoge synths hoor ik bijna geen laag.

Komt waarschijnlijk ook doordat ik jarenlang de (closed) DT-250 gewend ben en bovendien moet de 701 nog inspelen begrijp ik, dus ik hoop echt dat dit enigszins verbetert.

Het is wel een mooie hoofdtelefoon om te zien maar helaas zit er aan de mijne ook nog eens een klein fabricagefoutje. Niets ernstigs, maar in de linker kunststof schelp zit een vervorming (gietfout?) en een zwart plekje dat er niet afgaat. Op de doos staat: "expect perfection" maar dit was het eerste dat ik zag toen ik het opendeed :D

Nou ja, het stoort me wel maar het is net te gering vind ik om hem daarvoor terug te sturen. Ik hoop gewoon dat de sound me beter gaat bevallen op den duur, dat is veel belangrijker..... ik vertrouw heel erg op mijn eigen gehoor, maar aan de andere kant zullen al die positieve reviews toch ook ergens op gebaseerd zijn?

Ik heb die 701 nooit gehoord, maar zoals je de sound omschrijft vind ik dat toch wel een beetje typisch AKG. Dat schelle hebben iig veel AKG's. Het andere uiterste (beetje dof) is dan weer Beyer dynamic, wat mij persoonlijk veel beter bevalt. Ik heb een DT880 pro en die klinkt zeker niet schel, verre van zelfs.

Akg K701

Akg K701

Het is een monitor-hoofdtelefoon. Dwz: recht toe recht aan; heldere gedetaileerde weinig kleuring sound. Het geluid is eerlijk,breed, en wat open.
Maar niet als bij helemaal gesloten en ietwat Hi-fi achtig: vol,donker,bassig en warm. Dat is ook niet het doeleinde van de AKG K701.

Ik kan mezelf voorstellen dat je de K701 wat: ''koud,killig, weinig direct spannend'' ervaart. Dat veranderd toch wel (wat) hoor, na een X aantal 10-100 tal uren.
Geef het even. Het klopt dat de bass weergave wat meer: rustig,kalm en geremd is, maar hij kan toch wel wat geven hoor!

Misschien heeft ie een defect?

Het is een monitor-hoofdtelefoon. Dwz: recht toe recht aan; heldere gedetaileerde weinig kleuring sound. Het geluid is eerlijk,breed, en wat open.
Maar niet als bij helemaal gesloten en ietwat Hi-fi achtig: vol,donker,bassig en warm. Dat is ook niet het doeleinde van de AKG K701.

Ik kan mezelf voorstellen dat je de K701 wat: ''koud,killig, weinig direct spannend'' ervaart. Dat veranderd toch wel (wat) hoor, na een X aantal 10-100 tal uren.
Geef het even. Het klopt dat de bass weergave wat meer: rustig,kalm en geremd is, maar hij kan toch wel wat geven hoor!

Misschien heeft ie een defect?

Okee, dan gooi ik hem nog niet weg :D

Sowieso zal ik het de tijd geven om te wennen en wie weet denk ik er straks inderdaad anders over. Daarbij komt dat ik mijn DT-250 op dit moment in het laag weliswaar beter vind, maar ook bij die moet ik het laag tijdens het mixen altijd checken op de monitors. Ik denk dat je dit altijd moet doen, bij welke hoofdtelefoon dan ook.

Vanmiddag even een van mijn referentie CD'tjes geluisterd op de 701 ("Brilliant Trees" van Sylvian) en het klinkt wel mooi gedetailleerd moet ik zeggen. Het klopt dat er niet veel in de opname verborgen blijft.

Dat is denk ik idd gewenning, zowel voor jezelf als voor de koptelefoon :D

Ik gebruik hem nu alweer een paar weken als ik bij mijn vriendin zit te muzieken met de laptop, werkt prima, niet vermoeiend en ik hoor alles. Dat schelle zoals aan het begin heb ik geen last meer van waardoor het laag automatisch ook meer ruimte krijgt.
Ik heb hem nu vaak 3 uur non stop op, soms langer zonder ergens last van te krijgen. Zowel aan het hoofd als op het gehoor. Iets wat ik met al mijn vorige koptelefoons wel kreeg na een uurtje. Ik ben er echt heel tevreden mee, zijn geld dubbel en dwars waard nog steeds.
Nadeeltje is wel dat mijn vriendin soms even vraagt of hij ietsje zachter kan ;) want omdat hij open is hoort zij alle hoge geluiden boven ongeveer 8 kz bijna net zo hard als ik op de koptelefoon. Moet zeggen dat hij dan ook wel bijna voluit staat (tc electronics konnekt 6 interface).

Vorige week was ik in de Saturn in Tilburg, daar stond de AKG k701 aan het einde van het rijtje als het "allerbeste" van wat er te koop is voor de allerbeste prijs van 399 euro ... terwijl hij overal anders meer dan 150 euro goedkoper is !!!! Afzetters wat mij betreft, maar dat moeten ze zelf weten.

Heb de 701 gisteren binnen gekregen en ben helaas niet onverdeeld positief :(
Het zal (hopelijk) een kwestie van wennen zijn, maar tot op heden vind ik het laag gewoon echt te weinig aanwezig en bij sommige CD's (en niet de minste opnamen) vind ik hem zelfs uitgesproken schel klinken. [..]

Ik heb zelf nu zo'n 2 jaar de AKG K701 en ik ben er nog steeds heel erg blij mee. Als ik dan kijk naar mijn eigen ervaringen met deze koptelefoon en vergelijk dat dan vervolgens met jouw ervaring (tot nu toe), dan ligt dat niet echt op één lijn. Dat kan heel veel redenen hebben natuurlijk.

Wat ik wel weet is dat de K701 echt beter gaat klinken na verloop van tijd (inspelen). En ik weet dat er altijd mensen zijn die niet geloven in inspelen, maar die discussie ga ik niet aan... Wat ik zelf vooral heb gemerkt tussen net nieuw en lekker ingespeeld (3 maanden gebruik) is dat het stereo beeld veel beter werd, het laag nog iets verder ging en het hoog tot leven kwam en totaal niet meer schel klonk.

Even over de bas weergave. Ik vind de K701 echt heel goed in het laag, en hij kan echt ongekend ver door in het laag. Maar, in tegenstelling tot veel andere koptelefoons, zal de K701 niet er zelf nog wat extra laag "bij bedenken", maar alles wat je hoort, is gewoon een eerlijke weergave. Ik heb een akoestisch nummer van Eric Clapton en in dat nummer hoor ik (echt heel laag) de dreun van zijn schoen op de houten vloer. Dit was me met mijn andere koptelefoons en over mijn monitors nooit opgevallen.

Houdt er ook rekening mee dat de K701 echt wel een goede aansturing nodig heeft, ook al heeft hij niet heel veel weerstand, hij vraagt veel! Ik heb 'm aangesloten op mijn NAD C350 versterker en die kan 'm voorzien van heel veel prik en het klinkt echt geweldig!

Wat ik ook merk, is dat de nummers die ik er op mix, zich vaak erg goed vertalen naar andere setjes, soms zelfs zonder controle over m'n monitors. En aangezien ik vaak (gedwongen) met koptelefoon moet mixen, is dit een leuke bijkomstigheid. Met mijn vorige koptelefoons moest ik er nog vaak veel aan doen om het goed te laten klinken op een standaard hifi set

Wat betreft die schoonheidsfoutjes van je koptelefoon, daar zou ik me echt aan gaan ergeren en misschien moet je toch overwegen om 'm te vervangen... Nu kan het nog!

Bedankt voor je uitgebreide verhaal :okdan:

Gisteren heb ik na een paar dagen de 701 weer eens op mijn hoofd gehad, en ik moet zeggen dat ik al iets positiever ben over het geluid. Het verhaal van het inspelen wil ik bovendien ook wel geloven, dus ik ga er van uit dat het alleen maar beter wordt. Qua aansturen zit het wel goed; ik heb thuis twee verschillende versterkers staan die flink wat aankunnen. De ene is ook een C350 en de andere een van Rotel (typenummer weet ik niet uit mijn hoofd).

Ik zal even kijken vanavond op de website van Thomann hoe dat gaat met eventueel terugsturen. Ik stoor me inderdaad wel aan die foutjes, maar op een of andere manier voel ik me wel een zeikerd om hierover te vallen. Aan de andere kant is het wel duidelijk zichtbaar en mag je op zich een perfect product verwachten….

Back