Koptelefoons

Koptelefoon is binnen :okdan: Midden en hoog klinkt nu al verschrikkelijk goed, laag zit er totaaal niet in. Hopelijk komt dit na het inspelen (dat lees je op veel forums).
Als je vindt dat de bas volledig afwezig is, dan komt dat denk ik hoofdzakelijk door:

1) je bent gehypte bas gewend
Of
2) de source en/of koptelefoon uitgang is niet van goede kwaliteit.

Ik heb de K701, ik kan er enorm veel bas mee horen, er ontbreekt echt niks in het laag!

ik ook, neem ik die beschadigingen wel voor lief. Als hij/zij nou op tijd reageert. Ik ben zaterdag toch in Tilburg (mundial!), kan ik hem gelijk testen en meenemen. Want testen lijkt me hier toch zeker wel van belang.
He, Niels! Alles kids?
Kijk/luister ook eens naar Beyer Dynamic, dat zijn naar mijn smaak topdingen en ze zitten vaak heerlijk. Ik heb zelf een DT250 en ben er behoorlijk blij mee. Heb 'm laatst vergeleken met oa Sennheiser HD25II, AKG (weet niet welke; groot & duur) en de nieuwe KRK KNS 8400 en vooral de laatste was om te huilen!
ach, blijkbaar zit niet iedereen de hele dag achter de PC net als ik. Ik ga maar eens achter de virus zitten in plaats van een kromme computer rug lopen te krijgen. Ik weet nog niet eens hoe ik een patch initialize...
Wel een enorme verbetering hierzo, prachtig apparaatje!
Cool dat je een Virus hebt, is het de B geworden? Aan het eind van Bank C zit een geïnitialiseerde patch, die gebruikte ik altijd. JP'tje draait als een tierelier btw!
Veel plezier met je virus!
Groet, Arjen

Als je vindt dat de bas volledig afwezig is, dan komt dat denk ik hoofdzakelijk door:

1) je bent gehypte bas gewend
Of
2) de source en/of koptelefoon uitgang is niet van goede kwaliteit.

Ik heb de K701, ik kan er enorm veel bas mee horen, er ontbreekt echt niks in het laag!

Ik heb hem aangesloten op een motu 2408 mk3 geluidskaart. Deze lijkt mij voldoende om de koptelefoon aan te sturen. Toch?

En ja, ik hou wel van een beetje bas :D

Koptelefoon is binnen :okdan: Midden en hoog klinkt nu al verschrikkelijk goed, laag zit er totaaal niet in. Hopelijk komt dit na het inspelen (dat lees je op veel forums).

Als hij idd hetzelfde klinkt als de K701 (wat ik vermoed), dan helpt inspelen niet zo veel (zo goed als niets).
Heb die van mij toen meer dan 150 uur in laten spelen en amper verschil. Misschien het hoog iets minder scherp.
Lees wel vaker grote claims over inspelen maar denk dat dan toch meer de oren van de mensen veranderen dan het geluid van de hoofdtelefoon :)

Vind het ook geen neutrale bas, maar de bas die is er wel hoor. Staat alleen net niet in verhouding tot het midden en hoog.
Maar is misschien ook een verhaal van perspectief.
Sommige mensen vinden juist dat de K701 een piek heeft in het hoog-midden / laag-hoog. Als je dat zo ervaart dan is de bas misschien wel weer neutraal alleen heb je een piek daar zitten dus.
Hou verder ook niet van gehypte bas zoals de HD650, dan ik heb ik zelf liever de K701.
Maar als je nu juist kicks wilt afstellen op je hoofdtelefoon was die misschien toch wel beter geweest :)

Ik hou hem een tijdje. Eerst helemaal inspelen + wennen. Misschien waardeer ik straks wel dat het zo helder klinkt. De rest van de mix kan je heel goed horen. Dus kan altijd nog de kicks op monitoren blijven doen.

Akg heeft imo een goede flat responce. Heb de mk II 240 vind ze beter dan mn monitoren (tannoy reveals).

Eehm heb ook de beyerdynamics op gehad, vond die te veel laaaaag hebben. Verkopers argument: dat die hard kon, had wat mij betreft geen meerwaarde.

Hoor in onderstaande (kippenvel) track echt wel laag komen na 28 seconde. Alleen niet overdreven, maar super strak, waardoor de rest ook nog ruimte heeft. Hoor jij het laag er in komen na 28 seconde ?

Ik wou even tussendoor melden dat ik het af raad alleen maar met headphones te mixen!
Op je headphones klinkt de mix qua panning etc bijvoorbeeld erg goed, maar wanneer je zo je mix hoort hoor je geen phase verschillen!
Gebruik je headphones liever als 'extra' referentie!

@Eur

Check je koptelefoon op deze fout, als je dat tegenkomt ruilen voor een goeie versie:

50fbf434_ldriver.jpg

d913bca0_bubles.jpg

1000x500px-LL-d6103ede_DSC01913x.jpg

619fa637_DSC01914x.jpg

http://www.head-fi.org/forum/thread/202122/the-headphone-driver-pics-thread/120

Dit is AKG's Reactie:
Dear all,

the "defect" you mentioned on your K 701 drivers is only a cosmetically fault which had been corrected in the later series.
This will NOT affect the great sound of these phones.

kind regards
micdoctor
http://www.akg.com/site/powerslave,id,40,nodeid,40,board,3,_language,EN.html

Affect of niet affect ik had ze geruild (als die van u dat hebben) nu je nog in de garantie periode valt, voor een goeie set, zeker voor € 250,-

Hoe durven fabrikanten zoiets te verkopen. Had laatst ook zoiets met Tannoy/ TC Electronics. Verkopen zogenaamd High Quality studio producten, is er iets mee aan de hand wijzen ze naar hun 1 jaar garantie.

High Quality en wijzen naar 1 jaar garantie tja gaat er bij mij niet in.

Hoezo contradictio in terminis. Een paradox die ik in tijden niet heb gezien en gehoord. High Quality my ass. Ga er 1 deze dagen een topic van maken. Zelfde contradictie/ paradox tegenwoordig met procesoren. 60 °C Idle vinden fabrikanten zoals Apple, Dell ed acceptabel. Als er 1 ding is wat ik heb geleerd is dat hitte en processor niet samen gaan. Verkrachting van......hoezo omzet telt :stupid

Side note:
Zie iedereen hun 701 checken lolzzzz

Be informed, The power of internet :)

greetz, Waz

Laatst gewijzigd:
Dit is trouwens een hele goeie review van de AKG in het algemeen. Essentie van de AKG's heb ik in het rood gearceerd:

Na enkele jaren met volle tevredenheid gebruik te hebben gemaakt van de AKG K240 Studio koptelefoon, ben ik zo'n 3 maanden geleden overgestapt op de AKG K701. Het verschil is echt denderend! Begrijp me niet verkeerd, ik ben nog steeds van mening dat de AKG K240 Studio een heel goede koptelefoon is in zijn prijsklasse (rond de ?100,=), maar hij delft toch wel heel duidelijk het onderspit tegen zijn jongere broertje, de AKG K701.

Koptelefoon heeft totaal geen moeite met de meeste lastige passages in drukke rock nummers of stukken klassieke muziek bijvoorbeeld. Je krijgt ten alle tijden een prachtige, gecontroleerde laag weergave, gepaard met een erg indrukwekkend midden gebied en sprankelend heldere hoogweergave, zonder ook maar een moment het gevoel te geven dat het te schel is of dat het rommelig begint te worden.

De koptelefoon heeft een geweldig mooi ruimtelijke klank, super mooie stereo weergave. Ik heb zelfs in het begin regelmatig het gevoel gehad dat ik mijn huiskamer speakers aan had laten staan, zo ruimtelijk klinkt deze koptelefoon.

De laagweergave van de koptelefoon is nooit overdreven, maar ten alle tijden erg realistisch en kan echt heel ver door in het diepe. Luister je alleen naar dance muziek en wil je mega luide bas, dan zou ik opzoek naar een andere koptelefoon. Wil je een koptelefoon die erg krachtig kan zijn in het laag, zonder het te overdrijven, dan ben je met de AKG K701 heel erg blij!

Het midden gebied maar ook het hoog van deze koptelefoon zijn simpelweg adembenemend te noemen. Ik hoor details in nummers die ik voorheen nooit heb gehoord, zoals een klein subtiel gitaar tokkeltje, wat voorheen altijd werd overstemd door andere, luidere instrumenten. Vocalen klinken als nooit te voren. Je hoort bij sommige zangers/zangeressen gewoon de speeksel in de mond, het ademen, alles is duidelijk, helderder. Er gaat geen geluid meer verloren, je hoort/merkt alles!

Ik heb deze koptelefoon een uur lang vergeleken met een Sennheisser HD650 en ik moet concluderen dat ze in grote lijnen erg aan elkaar gewaagd zijn. De Sennheisser biedt een tikkeltje meer laag, maar moet het wat ruimtelijkheid/stereo beeld betreft iets afleggen. Tel daarbij op dat Sennheisser minder lekkere draagcomfort heeft, dan is wat mij betreft de AKG K701 hier toch echt de winnaar.

Pluspunten:
Super transparant (eerlijk) geluid, van laag tot hoog
Bijzonder ruimtelijke klank (stereo beeld)
Super draagcomfort

Minpunten:
Niet goedkoop
Minder geschikt voor de op luide bas georienteerde dance liefhebbers. (is voor mij geen minpunt, maar voor anderen misschien wel)

Bron:http://www.hoofdtelefoonstore.nl/pr...tml?ref=8468&gclid=CLDXsun5wKkCFchJ3godhTALGA

Akg heeft imo een goede flat responce. Heb de mk II 240 vind ze beter dan mn monitoren (tannoy reveals).

Eehm heb ook de beyerdynamics op gehad, vond die te veel laaaaag hebben. Verkopers argument: dat die hard kon, had wat mij betreft geen meerwaarde.

Hoor in onderstaande (kippenvel) track echt wel laag komen na 28 seconde. Alleen niet overdreven, maar super strak, waardoor de rest ook nog ruimte heeft. Hoor jij het laag er in komen na 28 seconde ?

http://www.youtube.com/watch?v=PUlHTbogvwc

Dit soort nummers trekt hij inderdaad goed. Maar deze nummers trekt hij bij mij totaal niet: (ik weet het, het is herrie :D)

Het kan ook aan mijn MOTU 2408 MK3 geluidskaart liggen. Moet de koptelefoon gewoon een keer bij iemand op een versterker proberen :).

No worrys mate......hou van origine van dat soort muziek. Sterker gesteld heb per ongeluk jaaaren terug iemand ontmoet en mee gaan samenwerken die oa dat soort muziek maakt, dat herrie valt reuze mee. Nu ff stiekum reclame maken:

Hoor hier de verschillende basedrums, hoor ze clear, dus niet overdreven:

Hier een nog beter voorbeeld, zet hem op 1080p en hoor die basedrum:

Nu ff een andere versie, hier hoor je ook de basedrum maar dan anders :P

Conclusie: Laag is aanwezig alleen super strak niet overdreven en afhankelijk van de mix. Dus weinig boomie.....zelfde had ik laatst met mn broertje toen we monitoren voor hem gingen uitzoeken.

KRK---laag erg lekker, boomie, maar slechte hoog en mid (inspirerend monitoren om muziek op te maken omdat ze lekker klinken)..........ADAMS, strakke, platte laag, hoog en mid ultra goed (klinken vies, weinig inspirerend om muziek op te maken).

Zelfde heb je met AKG's en de Beyerdynamics.

Wil je laag dan zou ik zkr die Beyerdynamics 1 x gaan beluisteren en op het verschil letten.

Mijn mening: I love de AKG's......ben een bepaald geluid gewent, daar kwamen die Akg's t dichtst bij in de buurt.

Ik wou even tussendoor melden dat ik het af raad alleen maar met headphones te mixen!
Op je headphones klinkt de mix qua panning etc bijvoorbeeld erg goed, maar wanneer je zo je mix hoort hoor je geen phase verschillen!
Gebruik je headphones liever als 'extra' referentie!

Als tussendoortje ook even een antwoord :)

In theorie heb je gelijk, maar als je jaren met een hp werkt, en met name de gebreken kent, dan is het zeker wel goed mogelijk om op phones af te mixen. Sterker nog, ik heb het jaren op een budget senheisertje gedaan en (relatief gezien, wat mijn gear was toen ook niet topnotch zeg maar) de mixen klonken echt wel ok.

Mijn ervaring is dat het gewoon 3 - 6 maanden duurt voordat je gewent ben aan headphones in combinatie met monitors. Het helpt overigens wel als je naast studio werk ook verder veel verschilllende soorten muziek beluisterd.

@Nomore
Jaa dat is inderdaad waar, je moet weten wat je koptelefoon wel en niet weergeeft, maar daar heb je eigenlijk ook boxen voor nodig dus!

Wat je ook kan(/moet) doen is gewoon veel muziek luisteren met je headphones, zodat je een beter beeld krijgt van hoe het klinkt over de headphones.
Als je iets wilt mixen van jezelf en je weet hoe een soortgelijk liedje van iemand anders klinkt over de heaphones kan je ze vergelijken qua sound!

Gewoon wat standaard tips voor iedereen!

heb me net een Sennheiser HD 518 aangeschaft en die klinkt echt retegoed.
De oorschelpen gaan helemaal rondom je oor, en dus de enige druk die je voelt is afkomstig van de beugel.

Het is echter een open headphone en dat valt me tegen. Niet genoeg bij nagedacht, ik dacht dat die toch net iets beter ging dempen. (verkoper bleef maar doorhameren dat de gesloten phones te onaangenaam waren)
Ik hoor teveel omgeving, en de omgeving (vriendin) hoort teveel van mij.
Waarschijnlijk ga ik em omruilen voor een gesloten variant.

Ik denk trouwens dat gesloten phones nét veiliger zijn voor je oren. In de zin dat je dan geen omgevingsgeluid hoeft weg te compenseren door extra decibels.

Gevaar van phase verschillen niet horen met koptelefoon is totaal te verwaarlozen als je om de zoveel tijd een monocheck doet en eventueel een fase meter gebruikt (zoals bv een behringer edison of 1000'en software varianten.

Open koptelefoon is naar mijn idee juist veiliger omdat eventuele teveel druk wegkan en niet op oor beukt. Bijvoorbeeld als je een feedback knaller krijgt als je software mixer begint rond te zingen. Ik vind het in ieder geval een stuk prettiger. Inderdaad hoort je omgeving meer en jij meer van de omgeving maar dan is de situatie bij voorbaat al niet geschikt om muziek te maken is mijn mening. Teveel afleiding (tv, mensen om je heen lopen, deurbel, telefoon etc.)

Waz> heb idd de k701's opengemaakt, die van mij zijn helemaal glad strak, pfieow :D ze waren geen 250 maar 215.
Wel opletten met openschroeven en dichtschroeven, met beleid. Langzaam tegen de klok in draaien voor losmaken en langzaam maar met druk erop met de klok meedraaien om ze weer terug te zetten.

De hele vraag over het laag is al zo vaak langsgekomen. Ik hou ook van bass en bassdrums etc. En ik ben erg blij met de K701. Juist omdat ie eerlijk is en niet dingen harder laat horen die er niet zo inzitten. Anders denk je "woow, vette bass" en op een feest hoor je er weinig meer van.

Laatst gewijzigd:
Nice, Niel :D

Moet die van mij nog open maken :o: Zijn idd (gelukkig) volledig demonteerbaar :)

Die 701 staan op mn wish list. Ben erg content met de 240 mk2. Voor de rest ga ik er mn mond over houden :P

Hoor dit, hoor wat je hoort, vooral vanaf wanneer de drums erin geknald wordt. Lange tijd geleden dat ik onder de indruk was:

Van mezelf:

AKG K701, inclusief aangebeten (hond) hoofdband...

Die aankoop is zo goed als rond, nu moet ik alleen nog een ampie hebben.

Mijn oude koptelefoons vroegen niet zoveel vermogen en deed ik gewoon via de (ai ai) onboardgeluidskaart. Na een helse omtover beurt heb ik bedacht om mijn onboard maar helemaal te ontkoppelen van mijn pc, en sindsdien dus ook geen koptelefoon meer geluisterd hierzo. Nu toch weer een koptelefoon erbij dus, alleen mijn verrekte geluidskaart heeft geen headphone outs (delta 1010, met breakoutdinges die). Natuurlijk zal duurder wel beter zijn, maar het hoeft allemaal niet supersuper over the top... zoals ik al zei; ik koop een aangebeten gebruikte hoofdtelefoon en heb een delta1010.

Thoman heeft genoeg; maar ik heb er TOTAAL geen verstand van. Wat is wijsheid? (ik ga natuurlijk geen headamp kopen die duurder is dan de hoofdtelefoon zelve, doesn't make any sennssseneizer...

Back