Koptelefoons

HD650 sinds een maand of twee in mijn bezit, maar wat een verademing. ik moet soms een wekker zetten om juist niet te lang door te gaan. heerlijk geluid en weinig tot geen kleuring.

Heb de HD650 nu een paar uur in gebruik en ben nu al zeer tevreden. Zit lekker ook trouwens,
als zou de druk van de schelpen zelfs nog ietsie zachter mogen.
Het klinkt zeer transparant allemaal en ook hoor ik weinig overdreven frequenties, dus ik denk dat
de reproductie via deze koptelefoon erg "eerlijk" is.

Zeer tevreden met de aanschaf en dank aan allen hier voor de adviezen..

Bizar wel dat ze hem leveren in een enorm grote zwarte luxe doos met vilt enz.. Why??

Dat komt omdat het een high end koptelefoon is in het hogere prijssegment, overigens hebben ze hier blijkbaar ook op ingeleverd, een paar jaar geleden werd die van mij nog geleverd in een mooie metalen koffer (flightcase).

Ik heb de sennheizer 380, ooit gratis bij een abbo v/d interface gehad...
Volgens mij ook een prima headphone, iets minder duur dan de 650..

380 jaren gehad. Belangrijk verschil met 650 is toch het onderscheid Vd verschillende frequentie gebieden.

In een zeer uitgebreide luistersessie tussen de AKG K701 (die heb ik) en Sennheiser hd-650 (die heeft een vriend van me) kwamen we beide tot de conclusie dat de voorkeur uit gaat naar de AKG. Met de HD-650 hadden we beide het gevoel dat het geluid iets meer "in je hoofd" zit terwijl het met de AKG 701 is alsof je aanwezig bent bij die mooie jazz opname, we vonden 'm beide realistischer klinken en tevens ook comfortabeler zitten.

Het enige pluspuntje van de HD-650 t.o.v. K701 was dat je iets meer het laag ervaarde. Het was niet dat de K701 het laag niet kon weergeven, de K701 kan super laag door gaan, maar op de 650 was het net even wat meer aanwezig, wat als prettiger werd ervaren met vooral electronische muziek.

Een klein jaar geleden heb ik de K701 gemod, wat inhoudt dat er een klein stickertje verwijderd moest worden van beide oorschelpen, deze thread legt het haarfijn uit: http://www.head-fi.org/t/660408/reversible-akg-k701-bass-mod

Na deze mod is het alsof ik een nieuwe koptelefoon heb die alle voordelen van de normale K701 heeft behouden, maar daar een veel overtuigender maar nog steeds heel goed gedoseerd laag aan heeft toegevoegd. We hebben wederom de K701 en de HD-650 met elkaar vergeleken in een uitgebreide luistersessie en dit keer was het voor ons beide zo klaar als een klontje, de gemodde K701 is op alle vlakken (wat ons betreft, het blijft een kwestie van smaak) de betere koptelefoon. Een overtuigend, gecontroleerd laag, een prachtige gedetaileerd midden en hoog, een heel ruimtelijk stereo beeld waardoor het bij goeie live opnames klinkt alsof je er bij aanwezig bent, in plaats van dat alles zich in je hoofd afspeelt.

Die vriend van mij had enkele maanden daarvoor de Sennheiser HD-800 gekocht en die hebben we uiteraard ook aan de tand gevoelt en vergeleken met de K701 en HD-650. Wat ons beide opviel is dat de K701 meer in de buurt komt van de HD-800 qua klank en algemene luisterervaring, dan de HD-650. Dat gezegd hebbende, we moesten beide concluderen dat de HD-800 nog een tandje bij zet op het gebied van detail, die koptelefoon is echt heel bijzonder. Zetten we echter de prijs van mijn K701 (€259 voor betaald lang geleden) en de HD-800 (dik €1000 voor betaald niet heel lang geleden) dan zet ik mijn vraagtekens of dat grote verschil in prijs het kleine verschil in kwaliteit (in het voordeel van de HD-800) kan rechtvaardigen. Daar waren we het niet helemaal over eens, maar wellicht dat het verschil in poen (vriend van me heeft flink wat meer centjes te besteden) hier debet aan is. :D

Ik maak al jaren gebruik van de AKG K240 MK II en hier ben ik eigenlijk altijd heel tevreden over geweest. Echter, deze begint inmiddels een beetje sleets te raken en ik ben ook wel toe aan 'upgrade'; de K240 is een prima ding, maar er is veel beter te koop.

Wat achtergrond: ik werk voor het grootste deel van de tijd met koptelefoon ipv monitoren; ik vind dit zelf prettig omdat je 'in' het geluid zit, daarnaast werk ik op een niet geïsoleerde zolder en wil ik mijn buren en gezinsleden geen overlast bezorgen. Kortom; mijn monitoren gebruik ik vooral om mixen te testen tegen de tijd dat een track af dreigt te raken, en de rest van de tijd vooral voor het op beschaafd volume afspelen van muziek, maar als ik muziek aan het maken ben doe ik dit misschien wel 95% van de tijd met een koptelefoon op. Vandaar dat ik op zoek ben naar een echt goede koptelefoon en deze mag ook best wat kosten.

Na wat onderzoek komen voor mij eigenlijk vooral de AKG K712 PRO en Sennheiser HD-650 bovendrijven. Beiden worden zeer goed ontvangen op diverse sites, daarnaast heb ik zelf ook met beide merken goede ervaringen. Ze zitten ook ongeveer in dezelfde prijsklasse (€300- €350).

Gezien mijn ervaringen met de AKG K240 MK II en de lovende recensies die de K712 PRO krijgt met betrekking tot comfort en geluidskwaliteit neig ik naar de AKG. Ook de lagere impedantie lijkt me een voordeel omdat ik deze dan zonder extra versterking op mijn Motu Ultralite MK3 aan kan sluiten (dit ging met de K240 II ook goed).

Ik vraag me echter af of hier mensen zijn die ervaring met beiden hebben, slechte ervaringen/minpunten hebben mbt de K712 PRO of doorslaggevende redenen om toch voor de HD-650 te gaan; kortom, zie ik iets over het hoofd?

Ik heb zelf slechte ervaringen met de HD-650, enorme Sennheiser "veil" / "sluier" over het geluid.
Ik zou dit zeker niet als neutrale hoofdtelefoon zien. (maar er zijn er ook genoeg die dit wel vinden..)
Enorme bas, en klinkt verder wel heel goed, zeker ook met electronische muziek. Maar kritish luisteren en balans vinden voor je mix is hij niet geschikt voor in mijn mening.

Ik heb de K712 PRO nooit gehoord, maar wel de K701 gehad welke amper zou verschillen van de K712 PRO. Ook verre van neutraal maar op een heel andere manier dan de HD650. K701 klinkt plastic achtig en heel "amusikaal" in mijn oren. Vaak moeilijk van de muziek te genieten. Mist bas en goeie electronische mixen klinken er vertekend op voor mij (wat inhoudt dat als je zelf er op mixt je mix vertekend zal zijn ten opzichte van een neutraal systeem).

De beste hoofdtelefoon die ik ooit heb gehoord is de Sennheiser HD800. Maar zelfs deze is niet zo neutral als een goeie nearfield in een goed behandelde studio.
Klinkt wel geweldig en groots en mist niet echt iets in hoog of laag.

Voor budget vond ik de Philips X2 super, veel beter dan de HD650 en K701. Maar niet veel tijd mee doorgebracht.

Iig, een neutrale hoofdtelefoon bestaat nog niet geloof ik. Maar wie weet kun je na meting met EQ een hoofdtelefoon corrigeren en er wat neutralers uit krijgen. (dit is alleen waarschijnlijk nog niet zo simpel omdat je rekening moet houden met een andere response van ons oor bij hoofdtelefoons, "vlak gemeten" is niet de optimale neutrale curve voor hoofdtelefoons, maar hier is ook wel weer info over te vinden)

Bedankt voor je reactie. Interessante observatie mbt je ervaring met de K701, gebrek aan bas is iets wat ik ook wel bij de K240 merk en een van de punten die juist in de de 712 (ook tov de 701) verbeterd zou moeten zijn.

Ik ga ook eens naar die Philips kijken dan, ik heb van die oordoppen uit de Fidelio® reeks en die zijn ook erg goed vind ik.

Bedankt voor je reactie. Interessante observatie mbt je ervaring met de K701, gebrek aan bas is iets wat ik ook wel bij de K240 merk en een van de punten die juist in de de 712 (ook tov de 701) verbeterd zou moeten zijn.

Ik ga ook eens naar die Philips kijken dan, ik heb van die oordoppen uit de Fidelio® reeks en die zijn ook erg goed vind ik.

Volgens mij zijn de K701, Q701, K702 en K712 allemaal het zelfde qua soundstage, (kan je even nagaan) wellicht is het dan financieel aantrekkelijker om een wat oudere versie te nemen (K701/K702)
Op de K701 en Q702 zitten ribbons op de headband wat niet (incl mijn persoon) niet altijd comfortabel is (na langere tijd dragen) * Zelf twee Q701's heb maar zie dat de K701 dezelfde soort headband heeft.

Qua geluid moet alles gelijk zijn had ik vernomen

Ik heb een "bas mod" uitgevoerd op mijn K701 en daarmee is het op alle vlakken een betere koptelefoon geworden. Het laag wat altijd aanwezig was in de achtergrond komt opeens tot leven. Het is niet een bas monster geworden, maar het komt nu veel meer tot zijn recht. De soundstage van de K701 die vaak wordt omschreven als "te breed of ovaal" is nu ook beter geworden, het lijkt alsof er een betere front to depth plaatsing is, het "ovale" soundstage is nu meer een "cirkel", als je begrijpt wat ik bedoel.

De K712 Pro wordt door vrijwel iedereen beschreven als een upgrade t.o.v. de K701, maar zodra je de bas mod uitvoert op de K701 dan komen ze juist erg dicht bij elkaar in de buurt. Let op, dit heb ik gelezen online, dit laatste heb ik nog niet zelf kunnen ervaren aangezien ik geen K712 Pro heb.

Ik ben nu heel erg blij met mijn K701, terwijl ik voor de bas mod eigenlijk op zoek was naar een vervanger.

http://www.head-fi.org/t/660408/reversible-akg-k701-bass-mod

Zal er nog even iets heel geks in gooien :)
Ik heb zojuist zelf speakers gebouwd voor weinig geld, iets boven de 300 euro voor een paar. (zonder versterker)
Single full range driver (Alpair 7.3), bolvormige behuizing (2 Ikea Blanda 28cm per speaker), wand gedempt met loodbitumen en inhoud met 20g/L Baileys longhair wol. Driver vlak gemaakt met VST EQ na meting met UMIK-1 meetmicrofoon.
Door bolle vorm geen edge diffractie en door de enkele full range driver echt "point source", wat in staat stelt heel dichtbij te luisteren.
Expirimenteer nu met luister afstanden tussen 45 en 25 cm.
Dankzij kleine luister afstand heb je flink veel decibel extra (25cm = 12db extra dan 1m luister afstand, 18db extra dan 2m), deze gebruik ik om de kleine driver toch een diepe bas te geven.
Komt aardig in de buurt van een hoofdtelefoon. Kamer maakt veel minder uit, je hebt een heel droog geluid bij zo dichtbij luisteren (maar maakt wel nog steeds uit, behandeling is nog steeds een must om er het beste uit te krijgen). (probeer trouwens niet zo dicht bij te luisteren met normale multi driver hoekige kastjes, dan verlies je veel geluidskwaliteit)
Wat voordeel is boven hoofdtelefoon is dat de driver stuk zwaarder en beter is en in een grote gesloten behuizing, en dat je geen probleem hebt met vlak afstellen want de "head related transfer function" (HRTF) blijft intact in tegenstelling tot bij een hoofdtelefoon.
Tot nu toe het beste monitoring systeem wat ik gehoord heb, verslaat K+H O300 en RL906 etc, heel coherent geluid.
Afstemmen is wel een flinke leercurve merk ik (ookal heb ik metingen), ben er nog steeds niet helemaal klaar mee.
Zal er binnenkort een aparte thread van maken als ik helemaal klaar ben. Maar misschien voor wel meer mensen interessant die nu naar een hoofdtelefoon zitten te kijken. Klinkt ook niet zo door naar de buren bijv bij toch een hoog luister volume :)

Toen ik Ikea zag ben ik even gaan zoeken - want toch nieuwsgierig.. :)

heb je deze gemaakt? Ziet er cool uit...

http://www.diyaudio.com/forums/full-range/253217-ikea-blanda-speaker-driver.html

Lijkt er op! :)
Alleen dan grotere bollen en betere driver en beter gedempt (loodbitumen is een must voor deze schalen en werkt GEWELDIG).
En heel andere toepassing natuurlijk. Ik equalize ze vlak, heeft de driver zeker nodig, behalve "baffle step correctie" wat makkelijk toe te passen zou zijn met een electronisch correctie filter, "ringt" de Alpair 7.3 nogal wat in de treble wat niet zo geweldig klinkt "on axis" maar dit is heel goed te corrigeren met vooral 2 scherpe "bell" dips rond 10khz en 14khz.
En ik luister dus heel dichtbij. Maakt ook al het verschil.
Zag dat er een aantal van dit soort dingen zijn gebouwd voor hifi maar volgens mij niks vergelijkbaars met wat ik heb gedaan.
Zal binnenkort aparte thread aanmaken. Denk dat het voor veel mensen heel goed zou kunnen werken in de studio.
Had al wat foto's (vol trots haha) op mijn fb geplaatst, hier te bekijken: https://www.facebook.com/justintona...3275.1073741833.1662266456&type=3&pnref=story
Laatste foto met speakertjes af boven bureau klonk al heel goed maar is niet mijn uiteindelijke plaatsing, dat is nu toch vrijstaand en met kamer behandeling. (was zeker nog de moeite waard maar maakte toch een stuk minder uit dan met "normale" nearfields)

Ik ben juist voorstander van de 650
Akg vond ik de bas ondervertegenwoordigd, bij de 650 meer in evenwicht en zeker niet overdreven. Qua stereobeeld ook sennheiser beter vond ik
Zit lekker prima koptelefoon en prima qua klank
Komt bij dat ik voor de mijne 200 euro 2dehands heb betaald
Qua versterking ook niet overdrijven, nog nooit probleem ondervonden dat hetniet voldoende volume zou geven
Kortom vele broodjes aap alweer
Zou ze gewoon naast elkaar gaan uitproberen

Laatst gewijzigd:
Zal er nog even iets heel geks in gooien :)
[...] Maar misschien voor wel meer mensen interessant die nu naar een hoofdtelefoon zitten te kijken.

Leuk knutselproject op zich, maar ten eerste kan/ga ik niet zelf speakers bouwen en ten tweede zie ik dit ook niet echt als een alternatief voor een koptelefoon ... het blijven speakers (dus ongetwijfeld toch nog een hoop kabaal) en dan ook nog met een héle kleine sweetspot, lijkt me niet erg praktisch voor mijn toepassingen.

Zou ze gewoon naast elkaar gaan uitproberen

Ik zat ook aan uitproberen te denken, maar praktisch levert dat niet veel op denk ik. Je staat vaak in een rumoerige winkel, headphones aangesloten op gear die niet van jezelf is en daarnaast 'voel' je pas of zo'n ding écht lekker zit (en klinkt) na uren/dagen gebruik. Optie zou zijn beide bestellen, thuis proberen en de afvaller terugsturen, maar dat vind ik niet zo netjes.

Ik zat ook aan uitproberen te denken, maar praktisch levert dat niet veel op denk ik. Je staat vaak in een rumoerige winkel, headphones aangesloten op gear die niet van jezelf is en daarnaast 'voel' je pas of zo'n ding écht lekker zit (en klinkt) na uren/dagen gebruik. Optie zou zijn beide bestellen, thuis proberen en de afvaller terugsturen, maar dat vind ik niet zo netjes.

Als je het van te voren vraagt of dit ok is vind ik het wel netjes.
Maar zou ook zeker die Philips Fidelio X2 er bij proberen. Ik geef het een goeie kans dat je die zou kiezen bij een vergelijking.
(edit: hier review van ervaren reviewer: http://www.innerfidelity.com/content/boss-philips-fidelio-x2#KV3gZh1bVm6vsYzZ.97 )

Back