[track:soul/funk] Politieke teksten...do or don't?

Stage73

elektromechanisch lid
Een hele tijd terug had ik eens een liedje gemaakt onder een (duitse) tekst die ik van een vriend had gekregen. Eigenlijk beviel me de tekst niet (en hem de muziek niet haha) dus bleef het liedje op de plank liggen. Dit weekend had ik niks spannends te doen dus heb ik me maar eens op een engelse tekst gestort. Ik kon me niet zo losweken van zijn oorspronkelijke idee en dus bleef het een nogal politiek liedje, had ik nog nooit eerder geprobeerd.

Nu heb ik een stierlijke hekel aan papamama-weethetbeter-ikzegjewatjemoetdoen teksten zoals 'Another Day in Paradise' enzo. Dus heb ik geprobeerd het zo neutraal mogelijk te houden, niet te oordelen.

nu is de vraag aan jullie: wat vinden jullie ervan...is het te dramatisch, toch te 'dik erop' of vind je het toch betweterig?

de track vind je op http://www.soundclick.com/bands/pageartist.cfm?bandid=194445 en heet, als werktitel 'close your eyes'. Let op, dit is mijn schetsboektrack met vreselijke vocals, ruwe cuts, tempo te laag, verder niks uitgebreid gemixed, alles hier is 'eerste take'! Later neem ik alles opnieuw op als het liedje verder 'staat'.

ik weet niet helemaal precies waar ik nu antwoord op moet geven, misschien moet je de vraag anders stellen.

Ik vond de track wel iets hebben, ik denk dat de duitse zang er ook niet over zou misstaan. ik zou het alleen wat meer uitdiepen, wat dramatischer maken, anders blijft het ergens tussen hemel en aarde zweven. Ook zou ik voor een andere voicing kiezen die beter bij de zang past. ik vind ze nu wat los van elkaar staan en af en toe wat wringen.

en, een track heeft nodig wat een track nodig heeft.

ps. ik zou graag de duitse versie willen horen!!! daar duits vaak ook dramatischer ist.

hoi brmzz, dank voor je antwoord! je hebt helemaal gelijk, ik zing hier erg vlak en emotieloos, dat komt omdat het echt een absolute 1e take opname is, bijv aan het begin is de timing en die 'slide' erin rampzalig. Maar dat gaat allemaal veranderen in de definitieve opnames. Gelukkig gaat er dan ook iemand anders zingen :D

Het gaat er me nu om dat de globale melodie en vooral dus de tekst OK is. Ik vind het zelf een beetje 'randje', om "crying" en "dying" in een refrein te hebben bijvoorbeeld. Dat is dus de vraag: wat vinden jullie van de tekst?

maar ik ben ook erg happy met alle andere tips hoor, dank dus nogmaals! de duitse versie vind je (in net zo slechte mix) op de site in mijn 'signature', het heet "schliess deine augen nicht". Daar vind ik dat de tekst te ver gaat:

"het is niet eenvoudig een mens te zijn, als om je heen de profeten huilen. iedere dag verhongeren duizend zielen. het is onze eigen schuld, maar geven we het toe?"

dan denk ik

JEMIG

profeten. huilen, verhongeren en dan ook nog onze schuld..pfoei. =(

<- 100 :mega:

ikweetniet maar die duitse versie klinkt veel gaver zo...

ik heb ooit een soort gelijk project gedaan. 4 soul/R&B/funk nummers schrijven en opnemen. Hiervoor hadden we een externe textschrijver die de zang melodie kreeg en dan een supertextje eruitspuwde. verders heb ik niet zo veel met songtexten. Ik vind ze bijna altijd slechter als het boek ;)

anyway post es op een ander forum, iets in de trend van sing/songwriterforum, producersforum... die weten vast wel meer van song“s met songtexten. :)

hi brmzz (ook in berlijn!) tja bij het origineel heb ik het lied om de text heen gebouwd en niet andersom..misschien ligt 't daaraan...in elk geval kom ik niet uit de voeten met allerlei dingen over dat wij schuld zijn aan de honger van afrikaanse kindjes...ik bedoel, waar of niet waar, ik wil er geen liedje over maken.

in elk geval is er een SUPER UPDATE! online met een veel coherentere mix en mooie Stylus RMX drums die ik in de studio van een vriend even snel heb gearrangeerd.

Ik vind je sound/combinatie van instrumenten erg lekker klinken. Zang gaf je zelf al aan dat dat nog verbeterd gaat worden. Waar ik nog aandacht aan zou besteden is de baslijn. Ik weet niet of je iemand hebt die je baslijn op een basgitaar in kan spelen? Maar wat mij hier goed bij lijkt passen is een marcus miller achtige baslijn (als je begrijpt wat ik bedoel), dus ook af en toe wat pops en slaps er doorheen.
Wat betreft de tekst denk ik dat je je daar niet al te druk over moet maken, wat je jezelf moet afvragen is: wat wil ik bereiken met het nummer? Wil je een statement maken? Zorg dan dat je de nadruk legt op de tekst door deze duidelijk in te zingen, zodat de tekst goed verstaanbaar is en ook in je mix de nadruk op de stem leggen.
Wil je een 'dansbaar' nummer maken (om het zo maar even te zeggen), dan leg je waarschijnlijk de nadruk op de muziek, dus laat bijvoorbeeld de rhodes wat meer naar voren komen, en zorg dat de tekst wat moeilijker te verstaan is.
Volgens mij is het namelijk zo dat mensen nauwelijks de moeite nemen echt naar de tekst te luisteren als die niet duidelijk op de voorgrond is, de stem dient dan meer om een sfeer neer te zetten dan om een boodschap over te brengen.

nieuwe update online! minder afgrijselijke vocals, betere solo, betere miks

hoi D-man! bedankt voor je goede tips. De baslijn heb ik al ietsje aangepast zodat ie meer de drums volgt, maar je slap-bas suggestie is perfekt. Ik ga een vriend vragen.

qua waarmoethetheen...tja...ik had mezelf een beetje het doel gesteld bij dit liedje, dat de tekst ergens over moet gaan ipv de gebruikelijke vage gevoelens van melancholie haha :D. Maar ik wil het graag zo hebben dat het nummer gewoon lekker groovt, de tekst is meer iets voor de 'oplettende toehoorders'. Ik heb sowieso de ervaring dat vrijwel niemand echt teksten luistert (ik kan zelf ontzettend genieten van Paul Simon's "still crazy after all these years"!) dus daardoor staat sowieso de groove op nummer 1. Iemand anders moet het trouwens inzingen, met een stem met meer attitude

vlak voor de solo valt het nummer even helemaal dood. Dat heb ik erg expres gedaan op de lijn"shut off the TV". Ik wil het nog een beetje mooier uitwerken, zodat daar opeens de diepere lading van het liedje eruit komt: is terreur weg als je de TV uitschakelt?

nogmaals dank!

MAJOR update!

check de track op

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=40507

nu met vocals van vriendin Samiha en bass van vriend Carlos en hoppa...het klinkt gelijk -faktoren- beter. D-man, nogmaals dank, was exact wat de track nodig had. Nu die vreselijke strings en vreselijke solosound eruit, gitaar erin en klaar :D

Origineel geplaatst door Stage73
MAJOR update!

check de track op

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=40507

nu met vocals van vriendin Samiha en bass van vriend Carlos en hoppa...het klinkt gelijk -faktoren- beter. D-man, nogmaals dank, was exact wat de track nodig had. Nu die vreselijke strings en vreselijke solosound eruit, gitaar erin en klaar :D

Graag gedaan hoor :), leuk om te horen dat je in ieder geval iets aan m'n commentaar hebt gehad. Ik ga straks even naar de track luisteren.

Net even geluisterd, dit klinkt echt goed! :W Mooie opbouw, lekkere sound. Ik moet eerlijk zeggen dat ik van de tekst niet veel meer gehoord heb dan 'lean back and close your eyes'. Ik weet niet of dat positief of negatief is gezien je eerdere stribbelingen met het wel of niet gebruiken van politiek getinte teksten.
Stem klinkt er erg goed bij alhoewel daar nog iets aan verbeterd zou kunnen worden wil je het echt helemaal perfect hebben (uitspraak niet altijd helemaal ok, af en toe een beetje een geforceerde klank). Bas klinkt ook lekker, mag misschien iets meer punch hebben.
Maar de kritiek valt in het niets vergeleken met wat je van dit nummer gemaakt heb (voor zover ik me de eerste versie nog kan herinneren), het staat gewoon als een huis. Niets dan lof.

het wringen tussen t papamamma weet t beter en dat eigenlijk niet willen is duidelijk te horen in mijn oren

de track ademt een soort gelatenheid uit, onveranderbaar gegeven. terwijl je eigenlijk mensen oproept iets te doen

dus je zegt iets en ontkracht t gelijk, dat vind ik wat raar overkomen. ik zou deze boodschap qua tekst toch wat meer kracht bij zetten, wat meer call to action om zo maar te zeggen. of de track houden en een wat andere tekst er op

wel chille trackie, alleen die 2 akkoorden gaan mij een beetje vervelen na een tijdje

Nog even over het combineren van politiek getinte teksten met muziek. Mijn grote held op dat gebied is Michael Franti, als je het interessant vindt moet je eens naar zijn cd Stay Human luisteren.

fjoesz, het klopt 100% wat je zegt, tekst hangt ontzettend tussen " 'tis nu eenmaal zo" en "doe er wat aan!" en dat geldt voor mij persoonlijk ook, dus misschien is het wel ok. Wat me het meest irriteert aan al deze reli/terrorisme problemen is het letterlijke citeren en aanhangen of uitvoeren van bijbel/koran/... en consorten. Dat zijn boeken die wellicht voor de "inspiratie" okee zijn, maar in de middeleeuwen geschreven zijn en dus niet 1 op 1 meer van toepassing. Ik zit nog een beetje te broeden hoe dat er meer uit kan komen.

Ik ga de track ook een beetje inkorten nog, en ik hoop dat de nog komende gitaartracks er nog wat extra spanning inbrengen zodat het een beetje loskomt van de twee-akkoordenfunk.

ben pas iets meer dan een jaar bezig met liedjes+tekst, daarvoor alleen instrumentaal gedaan. Het is echt opvallend hoeveel directer liedjes met teksten aankomen. Instrumentaal kun je het aardig melancholiek of agressief maken zonder dat mensen daarover vallen, met teksten krijg je het direkt om de oren.

Had bijvoorbeeld eens een liedje over de besluiteloosheid van...erm..laten we zeggen, ervaringen van een aantal vrouwen om mij heen. Sloeg in als een bom haha, dit terwijl ik het aardig vaag had gelaten. Kun je ook checken als je wilt, heet "where you are".

D-man, ik ga Franti uitchecken, dank! Politiek gezien ken ikzelf eigenlijk alleen Randy Newman, check bv "political science" :D

Leuke track! Ik vind alleen de mix niet echt lekker. Ik hoor nauwelijks een kick. Ik mis sowieso wat lekker laag en ook wat punch in de drums.
Zou nog wat met compressie expirimenteren. De rhodes staat wat te hard in de mix, daarvoor is ie ook te eentonig. Op de tekst let ik niet zo, sorry!

klopt, de bas is relatief hoog, dat is opzich goed voor de transparantie, maar een beetje woems onderin mist nu wel. Ga ik naar kijken. Drums heeft een vriend van me uit StylusRMX gepeuterd. Ik weet niet of ik daar de bassdrum harder kan zetten, maar ik ga het es door 'blockfish' halen. Ik ben zoals je hoort niet zo'n mixer, dus wish me luck :D bedankt voor het luisteren!

Back