Geluidskaart voor Media Center?

wesko

Artificial sounds R real
Het is er toch van gekomen, een W****** Media Center in huis. Maar dan geen onboard geluidskaart gebruiken natuurlijk. Wie heeft ervaring? Wellicht zijn opties: USB (buiten de kast, is al beter), evt digitaal via DA MiniDisc, ...?

Ik heb al in de laptopthread gekeken... Weet iemand ook iets te koop? Heeft iemand een test gedaan met een bepaalde geluidskaart?

PS mijn MP3's zijn allemaal 256 of 320 kbit/s of hoger :-)

Als het intern kan is voor een mediacenter een Soundblaster Audigy 2 ofzo is echt prima voor dat soort doeleinden.

Je hebt geen ASIO drivers ofzo nodig en al zeker geen fancy zooi zoals je op veel pro-audio interfaces ziet.

Als je Media Center-PC met onboard geluidskaart een SPDIF-uitgang heeft zou ik niet een extra geluidskaart erbij kopen. Gewoon geluid doorlussen naar digitale ingang van versterker en je bent klaar. Dat levert precies dezelfde kwaliteit op als wanneer je de SPDIF van een Soundblaster-kaartje zou gebruiken.

Volgens mij is dit niet echt een studio of muziek-gebaseerde vraag...
Ik denk echt dat je beter af bent met het kijken op een HTPC forum, met medeneming van de hierboven genoemde adviezen.

ok, strikt genomen geen studiovraag. toch gesteld, want de vraag "ik heb een pc en zoek een stille en goede geluidskaart" is dezelfde...

ik heb dus GEEN digi in op de versterker, vandaar de suggestie om dat via de MD te doen.

Origineel geplaatst door wesko
ok, strikt genomen geen studiovraag. toch gesteld, want de vraag "ik heb een pc en zoek een stille en goede geluidskaart" is dezelfde...

ik heb dus GEEN digi in op de versterker, vandaar de suggestie om dat via de MD te doen.

Nogmaals pro audio is niet gerelateerd aan mediacentre achtige praktijken. Een mediacentre hoeft geen cubase te draaien, een mediacentre heeft geen zero latency monitoring nodig, een media centre heeft niets aan mic pre-amps.

En zo is er nog wel meer te verzinnen. Koop gewoon een leuke geluidskaart maar zorg dat je uit de buurt blijft van de pro-audio merken want die richten zich gewoon op een hele andere markt. Vooral wat betreft drivers.

Heb je niet al overwogen of je niet al antwoord hebt gehad op je vraag (die mening heb ik namelijk).

Als je digi out wilt pak je een cheapo creative labs, dan ben je klaar. De vraag is, wat voor een versterker/ speakers heb je erachter hangen?

Als je een HARMAN-KARDON/NAD of Rotel eindtrap hebt met dikke highend hifi speakers kun je eens overwegen je hier druk over te maken. HEb je een Logitech 5.1 setje zou ik echt NU stoppen met je afvragen of je die kant op wilt want het antwoord is nee.

Ik heb een NAD 1100 preamp, Yamaha 500W eindbak en B&W CDM7 speakers (bij elkaar hfl 6500). Niet echt hi-end maar wel op kwaliteit geselecteerd.

Ik gebruik deze set (beneden in huis) voor afluisteren van een mix die ik 'af' vindt. Dan beoordeel ik de compressie en de bassen, dat gaat niet zo best op de monitorspeakers. Die set is dan ipv een MD speler nu een Media set... Vandaar.

Ik heb trouwens hetzelfde probleem op de PC in de studio (boven). Daar heb ik ook nog geen oplossing. Latency maakt niet uit, kwaliteit wel. Ik dacht dat er goeiekope USB doosjes waren die analoog uit nog redelijk presteerden (zoals in de laptop thread) maar je bent dan wel ca 200 EUR kwijt.

SB SPDIF uit kan ook nog wel, maar dan doe ik de DA via de Minidisc (gaat goed, geluid zeer acceptabel). <offtopic>Dat ding kan in record (= ook DA) springen als je hem aanzet (timerfunctie), maar als er geen disc in zit... niet. jammer. moet je veel knoppies drukken als je muziek wilt afspelen.</offtopic>

Back