Reverb gebruiken...

MaartenJan

Ingeburgerd
Beste allemaal,

Ik heb een vraagje hoe jullie met reverb omgaan.
Ik denk niet dat ik teveel reverb gebruik maar vind het toch nog al een lastig punt.
De geluiden lijken vaak te ver weg of niet meer lekker in de mix te zitten.

Komt dit door verkeerde galmsoort?
Wat ik HEEL GRAAG wil weten is, hoe met de pre-delay om te gaan?
Erg lastig op de snare, want soms verdwijnt de snare in de galm en soms hobbelt de galm er achteraan! :(

Ik heb verschillende galm-units, maar dit moet niet zo heel veel uitmaken.
Ik ga er gewoon niet goed mee om denk ik! :D

PLEASE HELP!!

Groeten,

MaartenJan

als geluiden te ver weg klinken gebruik je duidelijk TE veel galm ..

t hangt natuurlijk van t soort muziek af die je maakt, bij sommige muziek soorten is t juist de kunst om je geluiden te laten verzuipen in galm .. zelf probeer ik de galm open te draaien tot een punt dat t licht hoorbaar is, dat wanneer je de galm weer dichtdraait t iig gelijk opvalt dat t weg is.. teveel galm op dingen smeert je mix dicht, t klinkt allemaal niet meer zo strak en je verpest de groove van een track.

heb je de reverbs aan je send/return van je mixer hangen? persoonlijk krijg ik hier een subtieler effect mee dan wanneer ik spul rechtstreeks een reverb in route

mn pre delay tweak ik trouwens gewoon op gehoor.. verder maakt t natuurlijk ook wel wat uit wat voor galm je op sommige dingen gebruikt.. op een snare gebruik ik persoonlijk t liefst plates of hall reverbs.. maar goed, je moet gewoon doen wat jij lekker vindt klinken! zo lang je t maar niet te veel gebruikt.. en nog een tip; probeer ook verschillende galmen op verschillende dingen in je mix te gebruiken ipv op elk geluid t zelfde soort galm

Bedankt voor de snelle reakties waarmee ik meteen a/d slag kan!
Ja, het lastigste vind ik pre-delay gebruik op de snare, daarvan de balans te vinden.
Ik gebruik reverb op verschillende manieren, via insert, maar ook rechtstreeks op het apparaat, als een gitaar. :)

Oh ja, net zoals de dry/wet balans, dat vind ik ook erg lastig.
Tja, ben niet zo goed in galmgebruik denk ik, nog veel te oefenen... :)
Daarmee bedoel ik dat je toch zonder dat je het weet al gauw teveel doet.
Terwijl je voor je gevoel het toch wel erg zuinig instelt op het apparaat!

Ik gebruik reverb meestal als aux send, omdat ik dan dezelfde reverb over meerdere geluiden kan gebruiken, dat voorkomt rommeligheid. Verschillende soorten lange reverbs met name geven een rommelig effect en smeren gegarandeerd je mix dicht, of je moet het duurste van het duurste gebruiken, daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

eestal gebruik je maximaal twee reverbs, een wat grotere reverb voor je pads strings etc., en een ambience of room voor je drums.

gewoon subtiel open draaien en dan ineens uit draaien om te luisteren hoe t droog klinkt..
dit blijven doen totdat je een subtiel effect heb wat er niet gelijk dik bovenop ligt
dat werkt bij mij iig een stuk fijner en sneller dan dat ik elke keer een beetje meer of minder probeer :)

Kijk uit met het gebruiken van reverb bij drums & bassen. Soms is beter niets dan iets. En als je reverb gebruikt, neem dan een 'room' of een 'plate' met korte decay 0.5 tm 1 en experimenteer met het LPF-filter als die erop zit.

Je kunt je instrumenten ook droog opnemen en later bewerken met een plug-in. Gebruik een 'bus'.

Een mooi creatief voorbeeld (maar soms tegen alle studio-regels in lijkt het) is een track (#13) op OST Heat genaamd: Forcemaker van Brian Eno. Dat is het muziekje dat je tijdens de bankoverval/shootout hoort.

Origineel geplaatst door MaartenJan
Ik gebruik reverb op verschillende manieren, via insert, maar ook rechtstreeks op het apparaat, als een gitaar. :)

Maar dan ga je met je volledige signaal eerst door de processor, en krijg je een full wet mix. Je moet dan óf een dry/wet balans in je processor instellen, óf wat bikkel aangeeft: doe het via aux send en return (daar is het voor bedoeld). Dan heb je veel meer controle over het eindresultaat, en kun je onafhankelijk van de FX ook nog het originele geluid bijstellen op je mixer.

Insert is van origine bedoeld voor dynamische effecten. Denk daarbij aan compressor/limiter/gate en hi-pass/lo-pass filters. Niet voor reverb effecten!

Mijn persoonlijke theorie is, dat het met reverb en delay ongeveer net zo is als met sex.
In *theorie* kan je er te veel van hebben. Maar in de praktijk komt dat niet zo vaak voor... :W

PS had ik al gezegd dat ik erg veel van galm en delay houd? ;)

Origineel geplaatst door Hanz
Mijn persoonlijke theorie is, dat het met reverb en delay ongeveer net zo is als met sex.
In *theorie* kan je er te veel van hebben. Maar in de praktijk komt dat niet zo vaak voor... :W

PS had ik al gezegd dat ik erg veel van galm en delay houd? ;)

je valt in herhaling hanz 8o)

:dubbel: @ Hanz

Wat betreft de galm: misschien zoek ik het te ver (of te simpel, je kiest maar...) maar vergeet ook niet dat de wet/dry verhouding heel wat kan veranderen; té nat doet dus idd je sound verzuipen...
En voor de meeste sounds zou ik zeker niet te veel met pre-delay gaan werken; maar voor een leuke snare reverb natuurlijk wel.
Het is al genoemd geweest maar idd er zijn weinig vaste regels; ieder soort geluid vereist zo zijn eigen manier van galm gebruiken, en dan geldt dit nog eens wanneer je geluiden gaat mixen.
Het beste is gewoon je oren gebruiken, je monitors schrap zetten, en je komt er wel. Vergt natuurlijk de ene keer meer tijd dan de andere keer, maar dat is net het leuke aan nummers in elkaar steken...
Veel succes & enjoy !!!

Back