Bij laag volume lijken mijn tracks niet opgewassen tegen professionele tracks..

ik gebruik altijd sony oxford inflater, erg goed om je loudness op te pompen. Daarentegen krijg je wel koppijn als je erg veel naar die loudness gepompte nummers luistert.

Maar probeer het maar; input 3 dB en output iets minder zodat je niet in het rood komt;)

je kan natuurlijk ook gewoon het volume wat harder zetten ;)

gratis progje: mp3gain, paar kb en ook goed om je tracks gewoon qua volume harder te zetten:)

suc6

De Oxford Inflater pompt idd alles op wat je er maar doorheen gooit zonder te clippen..
Als je hoofdpijn krijgt van je eigen tracks luisteren, wat zegt dit jou dan?
Storende frequenties worden natuurlijk ook "opgepompt".
Mijn advies, leer eerst fatsoenlijk met EQ om te gaan voordat je je tracks als een wilde richting de 0dB gaat duwen, zoiets moet je als hulpmiddel gebruiken en niet als redmiddel, je bent dan gewoon verkeerd bezig.
Met goede EQ en juiste compressie kom je echt al een heel eind. :engel:

Na het lezen van (heel veel) tutorials en dergelijke, ben ik flink gaan oefenen met EQ.
Ik heb nu veel betere resultaten en hoef mijn tracks niet meer zo overdreven op te pompen.

Toevallig wat linkjes na tutorials ed voor het goed eq-en?

Toevallig wat linkjes na tutorials ed voor het goed eq-en?

Eerlijk gezegd niet, je kan soundonsound proberen, is voor mij enige tijd geleden.
Je moet wel LERENluisteren, klinkt stom, maar is wel zo..
Als ik met mijn produkties bezig ben hoor ik bv dat de lead wat minder hoog kan gebruiken, of mijn kick(s) een kleine (sub)bass cut.
Met andere woorden, 'lucht' maken zodat alle sounds een eigen (duidelijke) plek krijgen, als je dit enigzins voor elkaar krijgt is het met compressie een koud kunstje om je (goed klinkende) track op te pompen.

Klopt, conflicterende frequentie overlaps en te veel energie in het laag gaat vaak ten koste van de dynamiek in een track, ook hier geldt weer voor een crisp geluid > Less is more....

Back