waar komt die 'aaah' vandaan?

Maks

Gromit the Evil Operator
ik vroeg me uit pure interesse af uit welke synth deze 'aaah'-pad kwam
je hoort een stukje new order - blue monday en daar achter underworld - dark and long
het gaat om de mooie volle ronde 'aaah' diep in de mix. een of andere rolandbak?

leer deze domkloot iets bij:)

Attachments

• aaaaaah.mp3
    380,4 KB · Bekeken: 98
Was dat niet oorspronkelijk een Mellotron choir, of zo? Als ik me niet vergis zitten die samples ook in mijn Roland XP-80.

Re: waar komt die 'aaah' vandaan?

je hoort een stukje new order - blue monday

Blue Monday gebruikt een sample uit Uranium van Kraftwerk (einde v/d track)
En ik denk dat Kraftwerk 'm origineel uit de Mellotron gehaald heeft.

Je zult er van versteld gaan wat voor simpele waveform met een overdosis aan chorus deze klank vormt.

Ik ben ergens single-cycle waveforms uit die Roland vocoder tegen gekomen (VC-350 heet hij ofzo?) op het internet, die heb ik in mijn Waldorf MicroWave geladen, en heb er een patch mee gebouwd die 4 x 2osc stemmen gebruikte die links en rechts en allemaal ontstemd ten opzichte van elkaar (in plaats van chorus), en dat gaf een heel, heel dik effect.

Ik zoek die single cycles nog op voor je, ik kan ze zo niet meer op het net terug vinden, maar zo klonk het (er zit een kraakje in, maar goed). Ik heb er zelfs nog redelijk wat laag uit gedraaid.

Zeker met het arsenaal aan synths en effecten wat Kraftwerk toen had, ligt het veel meer voor de hand dat het een analoge synthesizer is die de bron vormt.

Attachments

• choirsnip.mp3
    345,3 KB · Bekeken: 107
Ah, ik heb die single cycle waveforms ook gevonden!

Attachments

• single.zip
    16,4 KB · Bekeken: 135
Zeker met het arsenaal aan synths en effecten wat Kraftwerk toen had, ligt het veel meer voor de hand dat het een analoge synthesizer is die de bron vormt.

Okay, maar in ieder geval was het geen Roland VP-330, want die was nog niet eens op de markt toen Radioactivity werd opgenomen ;)

Overigens staat in de Kraftwerk FAQ dat het geluid uit de Orchestron komt.

The choir sound on Radioactivity (from the 1975 album Radioactivity) was made not, as often believed, by a Mellotron (that famous instrument which incorporated tape recordings of choir and instrument sounds), but by an instrument called the Orchestron. This was an analogue sampling instrument which used optical disks to store the sounds of real voices and orchestral instruments. Kraftwerk were provided with one of these by the manufacturer well in advance of the instrument's official public release. Initially they owned a single-manual Orchestron, but later, they obtained another one with two keyboards; this one was used until the first half of their 1981 tour when it was replaced by a second Moog Polymoog synthesiser.

Voila - Het bewijs: het komt uit de Vako Orchestron, ik heb één van de weinige overblijvenden thuis - ziehier mijn amateuristische versie:

Back