Latency bij VST FX op hardware synths

AudiotiC

Ingeburgerd
Ik zal eerst even uitleg geven over hoe ik op dit moment werk.

Als mixer gebruik ik een tascam dm-24. Hier heb ik synths via de analoge ingangen op aangesloten. Via ADAT en een RME-digi 9636 (hammerfall) heb ik 8 digitale ingangen op de PC. Op de tascam kan je via de BUSSEN het geluid van de analoge ingangen routen naar de ADAT ingangen op de PC.

Vervolgens gebruik ik Cubase SX om het geluid weer terug te routen via de ADAT uitgangen naar de TASCAM DM-24. Natuurlijk doe ik dit niet voor niets. In Cubase kan ik VST FX op de kanalen loslaten. Cubase gebruik ik dus eigenlijk als FX processor en de eindmix komt gewoon uit de tascam dm-24.

Het grote probleem is latency. Al bij een instelling van 3 ms is het verschil tussen de kanalen via de bussen en de overigen goed te horen. Bij 6 ms is het niet meer om aan te horen.

Weet iemand wat de oplossing is?

Zelf heb ik het volgende zitten bedenken.

- Snellere PC en betere geluidskaart (bijv: rme-fireface 400) Deze kan tot 1 ms (en dan hopen dat het niet meer hoorbaar is). Extra voordeel is dat ik gelijk 8 extra analoge ingangen heb).
- De firewire optie op de tascam dm-24. Nadeel geen 8 extra analoge ingangen.

Als iemand een optie weer wordt dat zeer op prijs gesteld. Als deze manier van werken niet ideaal is zou ik het ook graag horen.

Re: Latency bij VST FX op hardware synths

Wellicht alle sporen door je interface halen? Nu krijg je problemen (denk ik) omdat je een signaal dat met een paar ms vertraagd is combineert met een onvertraagd signaal. Dit zul je snel horen. Als je nu al je sporen door je interface haalt of in ieder geval elk spoor dat fx krijgt 100% wet door de interface heen stuurt en in je vst fx de wet/dry verhouding regelt, zul je misschien veel minder last hebben van de latency.

Ik heb het niet heel duidelijk opgeschreven, maar doe het zo dat je nooit een 'droog deel' van een spoor in je tascam combineert met een 'wet deel' van hetzelfde spoor dat door je interface is geweest, waardoor je een soort kamfiltering introduceert.

gewoon de external instruments routing opties gebruiken van cubase sx. middels deze routing opties wordt al je latency opgelost. Als je gewone inputs wilt blijven gebruiken zul je de input en output latency bij elkaar op moeten tellen en je hardware sporen hiermee moeten delay compenseren (in de -) of je vst sporen in de plus (dat is een keuze). Maar ik zou gewoon de external instruments gebruiken, daar zijn ze tenslotte voor gemaakt in sx

Weet eigenlijk helemaal niet hoeveel latency die firewire optie van tascam heeft maar denk dat Quifster er het dichtste bij zit. Moet je wel SX3 hebben. :)
Nadeel is dan ook dat je real-time nog steeds latency hebt.

Hammerfall kan 3 a 6 halen (hangt van je computer af) maar een Hammerfall HDSP9652 kan wel 1.5 ms halen. Maar die kost wel ff wat meer. (HDSP9632 heeft maar 1 adat in/out)

Bedankt voor de reacties!

Ik heb wat testen gedaan met de "external instruments". Echter, dit geeft precies hetzelfde latency probleem als de normale inputs. Ik begrijp ook niet precies hoe de "external instruments" de latency kan compenseren van de geluidskaart ten opzichte van de kanalen die niet via Cubase gaan.

Kan het zijn dat ik nog ergens een instelling mis of is het de bedoeling dat alle lijningangen van de tascam door de audiokaart gaan? Nu heb ik namelijk slechts enkele lijningangen naar de bussen gerout en de rest van de lijningangen loopt gewoon naar de master out.

Misschien inderdaad een idee om hetzelfde FX op alle kanalen te zetten en de wet/dry helemaal droog te zetten voor de kanalen die geen FX nodig hebben. Zal wel performance kosten.

Ik heb ergens gezien dat er geluids kaarten zijn met zero latency monitoring met FX. Zou dit een oplossing zijn en zijn die te combineren met VST FX.

Alle suggesties zijn welkom.

Back