Volgende patient: Yamaha SY-55

MadDonna

Juventus nieuwste fan
Vorige week binnengekregen en even laten rusten, deze patient is er waarschijnlijk iets erger aan toe dan de Roland U-20.

Hier doen veel toetsen het wel, maar een groot aantal ook niet. Er lijkt een schema in te zitten van toetsen die het wel en toetsen die het niet doen.

Voor zij die dit instrument alweer in de synthesizer-dump van hun geheugen hebben gestopt, hier een aantal foto's

M4100001.JPG

M4100002.JPG

De nogal bekraste achterkant, waarschijnlijk altijd mee uitgeweest.

M4100003.JPG

Blijkbaar is het verzinnen van een goede architectuur erg moeilijk, ook hier zit alles aan de bovenkant vast. :stupid

Het is nu 3.25, morgen werken, dus morgen ga ik de printplaten eruit halen om bij het toetsenbord te kunnen komen. wellicht dat het ontmantelen van het toetsenbord minder werk is dan bij de U-20. Het ziet er hier in ieder geval iets robuster uit.

M4100004.JPG

Laatst gewijzigd:
Ik zit al weer aan het :biertje: In tegenstelling tot de U-20 (die heel schoon was/is), was het keyboard van de Yamaha SY-55 zo vuil, dat 1 haal van mijn doekje over de contacten onder het keyboard 2 vette sporen opleverde. Ik hoefde geneeens schoonmaak middel te gebruiken. Toen ik daarna schoonmaakmiddel gebruikte, was dat witte doekje nog zwarter dan de Yamaha zelf.

De constructie van het toetsenbord wijkt behoorlijk af van de Roland. Enige foto's:

Het gedeelte van het toetsenbord wat de aanslag registreert en verder transporteert bestaat uit vier lagen

1. de pcb
M4100005.JPG

2. een afdekstrip
M4100006.JPG

3. het grote contactrubber, deze kan later nog wel eens voor problemen gaan zorgen, hij is niet zo goed meer.
M4100007.JPG

4. het toetsenbord zelf
M4100009.JPG

Na het inelkaar zetten, van het toetsenbord en het aansluien op de synth zelf bleken nu alle toetsen het te doen. Er zitten nog steeds 2 toetsen bij die heel zwaar werken, deze 2 toetsen zijn echt op, versleten. De vorige eigenaar heeft ze provisorisch gemaakt. Deze moeten gewoon vervangen worden.
Maar hij werkt. De Yamaha heeft me nu 40 euro gekost + een maaltijd /bed voor degene die hem voor mij uit Drenthe heeft meegenomen. Er zal nog wel wat bijkomen voor de twee toetsen, maar dat zie ik later wel.

Maar nu eerst nog een :biertje: en daarna op zoek naar een ander keyboard dat ik misschien kan repareren.

Back