Synths sampelen.

Interpolatie: Dat doet iedere sampler weer anders. Mijn oude S 1000 is daar niet zo goed in. Ik meen dat deze volgens lineaire interpolatie werkt. Neem van mij maar aan dat dat niet best klinkt.

Dat de sample frequentie alleen interressant is voor de hoogste harmonische die je wilt sampelen is alleen maar theorie. Dan zou je dus een donkere4 basnoot kunnen sampelen op 11 kHz. Nou, neem van mij maar aan dat daar dan toch iets verloren gaat ...

Het is al langer bekend dat vooral Techno-artiesten wel gecharmeerd waren van een master op minidisk. Doet namelijk iets ranzigs met je hihat partijen en dat werd als aangenaam ervaren ...
Blijft dus ook een smaakkwestie. Maar samplerate conversie is en blijft een bijzonder rottig proces dat je beter kunt omzeilen ...

Paul.

Mp3s zijn af en toe behoorlijk lelijk: vooral op sissende geluiden (s klnaken, hats, snares) gruwelijk...ook verliezen Mp3 vaak een stuk dynamiek naar mijn smaak.

Samplen op 8 bit is ge-wel-dig (voor sommige dingen)...heel wat synth klinken opeens een stuk heftiger als ik ze door mijn sk-1 haal...

Origineel geplaatst door 6 trak

conclusie: iemand die een analoge bak sampled is niet wijs! :eureka:

Ik sampel notmaal gesproken m'n synths ook niet.
Maar ik moest optreden en ik wilde die hele
grote Siel synth niet meenemen. Dus vandaar.

Origineel geplaatst door 6 trak

conclusie: iemand die een analoge bak sampled is niet wijs! :eureka:

Dus je maakt in een keer een mixdown van al je synth's?
Je hebt maar 2 handen hoor! Meestal zet ik het hele arrangement klaar en ga dan 1 voor 1 m'n synths opnemen terwijl ik knoppen draai aan die synth. Je kan een hoop automatiseren met cv/gate/filter inputs maar niet alles.
Dus is het opnemen van je synth's toch zo gek nog niet.

EXPERIMENT.

Om te testen of je samplerate goed genoeg gekozen is kun je het volgende "wetenschappelijke" experimentje doen.

Sample de bron, MONO op hoogste samplerate mogelijk.
Resample MONO op gewenste samplerate.

Dan heb je twee samples.

Zet een van de twee uit fase door "invert waveform" te kiezen in je sample programma of sampler.

Laad de beide samples in een audio-edit programma.

Mix deze twee 50 / 50 % tot 1 mono sample

Het residu wat dan overblijft is het verschil tussen beide.
Als er niets overblijft is de samplerate dus okee voor dat geluid.

Zo kun je ook MP3 testen op kwaliteit.

Da's een stuk betrouwbaarder dan luistertests.

:geslaagd:

Karel

Als je een beetje rondkijkt, vind je vast en zeker een boekje waarin bijna alle instrumenten en hun frequentie-bereik staan.
Daaruit zal je kunnen opmaken dat het niet nodig is om bv. een bassdrum op 44 Khz te sampelen, dit verbruikt enkel overbodig geheugen. Toch niet onaardig om eens na te gaan in welke frequentiegebieden bepaalde instrumenten of stemmen zitten, handig als je maar 16 meg onboard hebt en je je sampler toch met sounds wil volstouwen zonder kwaliteitsverlies.

Back