BCR2000 op Renoise??

Youri

Nieuwkomer
Hallo,

Ben geen beginner wat werken met renoise betreft. Alleen wel wat betreft MIDI. Doe al jaren mn ding met renoise, ben echt zwaar verslaafd! Echter heb ik alleen renoise icm VST's (+effecten) gebruikt.

Heb een Behringer BCR2000 Rotary gekocht. Alleen de handleiding is niet duidelijk genoeg. Heb heel wat tijd zitten pielen om bepaalde VST's (Vanguard) e.d. te koppelen aan deze MIDI controller. Heb er duidelijk geen verstand van.

Weet iemand een duidelijke omschrijving van de stappen die ik moet doen om de encoders toe te wijzen aan functies van VST's/renoise??? Ik wil bijvoorbeeld de encoders koppelen aan vanguard. Dat ik bijvoorbeeld de fliterknoppen aan de knoppen op de BCR2000 koppel. Dit lukt me gewoonweg niet, wordt er gek van!!!

En dan nog een ding. Ik wil mijn keyboard aansluiten op de midi controller. Ook daar ben ik een beginner in. Wil graag weten hoe de routing ingesteld moet worden. Ben hier dus nog niet eens mee begonnen, wil namelijk eerst dat de BCR2000 het goed doet in Renoise...

WIe o Wie kan helpen aan een paar (simpele) stappen om mijn BCR2000 in te stellen in renoise?? Waar moet ik beginnen én eindigen??

Alvast zeer bedankt voor die held die mij kan helpen!!!

MVG

Youri

Hoi Youri,

Midi controllers in Renoise aan de praat krijgen is relatief eenvoudig...
Eerst moet je zorgen dat renoise de controller uberhaupt ziet:

1- Eerst je bcr2000 aanzetten.
2- Even wachten totdat windows hem herkent (dung ding)
3- Renoise opstarten
4- Click in renoise beneden onder het kopje Configs, op MIDI
5- In het linkerboxje voor In Device A je BCR2000 uitkiezen.

Ok, nu ziet renoise als het goed is je controller. Als je nu aan een knop draait zie je rechtsboven in de hoek bij MIDI IO het groene lampje flikkeren.
(Als dat niet gebeurt... mmz something went wrong...)

Het toewijzen van knoppen aan parameters gaat in renoise via een learn/map functie.
Als je bv de track panning wil toewijzen aan een knop dan klik je in Renoise op het icoontje (dinstekker) rechtsboven onder de MIDI IO lampjes.

Vervolgens zie je onderin dat track parameter faders oranje worden met 'no mapping' erin geschreven.
Er verschijnt een popup win, waar je ff niks mee hoeft te doen. Klik nu 1x op de panning fader zelf en draai daarna aan een knop.
Klik nu de popup win weg.

Ok, nu zie je dat de track panning een oranje tint heeft op de achtergrond, which means, dat er een midi controller aan toegewezen is.

Dus elke track dsp fader (Native Effects, Meta Devices, VST Effects) kan zo gelinked worden.

Voor het toewijzen van VSTInstrument parameters gebruikt renoise een Track DSP.
Ze bieden er 2 aan: MidiCCDevice & VSTiAutomateDevice
Beiden bevinden zich onderaan als je clickt op Track DSPs en vervolgens op Meta Devices.

Ik heb zelf de meeste ervaring met VSTIAutomateDevice, dus die doe ik als eerste.
Hiermee kan je 'alle' parametes van je VSTInstrument controllen.
Als je em uitkiest dan kies als eerste het desb. vsti instrument.
Daaronder zie je dan alle parameters elk met met hun eigen faders.

Toewijzen van een parameter aan een controller gaat dan net zoals hierboven met de track panning.

MidiCCDevice werkt ongeveer hetzelfde alleen deze laat in plaats alle parameters, alle bestaande Midi Controller nummers zien voor de VSTInstrument.
Als je VSTI instrument nu vooraf gedefinieerde Midi controllers in zich nrs heeft, dan kan je ook MidiCCDevice gebruiken.
Bv als controller 74 intern gelinkt is aan de cutoff, link dan CC No 74 aan een knop.

succes!

Allereerst: heel erg bedankt voor je reactie/uitleg!!!

Tijdens het uitvogelen heb ik die MidiCCDevice & VSTiAutomateDevice uiteraard uitgeprobeerd. Kwam er alleen niet echt uit. 1 knop toewijzen was me gelukt, maar weet bij god niet hoe ik dat gedaan omdat ik simpelweg niet weet waar ik mee bezig ben. Ik ben nu op m'n werk en ga straks als ik thuis ben meteen aan de slag met jou aanwijzingen!

Nogmaals bedankt!!!

MVG

Youri

PS: ik gebruik de oude en vertrouwende Renoise versie 1.27...

Back