Pro Tools of Logic Pro?

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
Sorry als de vraag al geweest is, maar ik kon hem echt zo snel niet vinden in via search.

De vraag is dus waar zou jij voor kiezen en waarom: Pro Tools (ik heb een M-Audio Firewire 410) of Logic Pro..
met daarbij te weten dat ik GEEN MIDI gebruik, alleen samples, loops, soft synths etc.. nu gebruik ik Reason eigenlijk voor al mijn producties en heel soms Logic Express voor vocals op te nemen. Ik wil de overstap maken naar een programma waar ik wat meer vrijheid heb met de mastering en het overal bewerken van audio. Maar welke keuze is dan de juiste.. zeker het prijs verschil in ogenschouw nemende.

Als je geen midi gebruikt, en puur audio-editiing wilt doen, dan zeg ik Pro Tools.

Er is namelijk geen geen flexibeler en sneller audio bewerkingspogramma dan Pro Tools, dat zelfs in combinatie met rewire geheel je Reason intergreerd.

protools is echt heeeel fijn voor audiobewerking, heeeel fijn
ik neem dan wel aan dat je voor LE gaat aangezien HD wat duur is 8o) maar die mist geloof ik wel wat op t gebied van stretchen enzo, of ik moet t mis hebben

als je met midi zou gaan willen klooien is logic wel weer ff een stappie relaxter, hoewel de midi in ptools de laatste tijd ook behoorlijk wordt aangepakt

Origineel geplaatst door fjoesz
protools is echt heeeel fijn voor audiobewerking, heeeel fijn
ik neem dan wel aan dat je voor LE gaat aangezien HD wat duur is 8o) maar die mist geloof ik wel wat op t gebied van stretchen enzo, of ik moet t mis hebben

als je met midi zou gaan willen klooien is logic wel weer ff een stappie relaxter, hoewel de midi in ptools de laatste tijd ook behoorlijk wordt aangepakt

Time stretchen is met PT geen probleem.

Midi is idd een heel stuk verbeterd in versie 7. Al moet de werkwijze (midi in je " arange venster") je wel aanspreken.

Is Ableton dan geen optie voor jou?

ik heb vorig weekend in een studio met logic gezeten en was daar toch wel enigzins van onder de indruk. al een tijdje trouwens. vriendelijke interface :)
alleen waren er sommige zaken (ik ben al vergeten wat :s) inzake editing enzo die niet echt 'logisch' waren.

Wij van WC-eend adviseren WC-eend. ;)

Origineel geplaatst door mavn
Time stretchen is met PT geen probleem.

Midi is idd een heel stuk verbeterd in versie 7. Al moet de werkwijze (midi in je " arange venster") je wel aanspreken.
Time stretchen gaat in pro tools in ieder geval een heel stuk beter dan in logic ja... daar vind ik dat zo omslachtig en k*t werken.. !

Origineel geplaatst door arnomusicman
Voor Logic moet je wel een mac hebben natuurlijk;)
ik heb een macbook 2.0ghz :) en binnenkort een dedicated studio computer iMac G5 2.0ghz

Vergeet niet dat Protools LE een limiet heeft van 32 mono sporen. Voor 1 stereo spoor, verbruik je 2 mono sporen. Dus max. 16 stereo sporen. En uit ervaring kan ik je vertellen, daar ben je zo doorheen.. (overigens gaan Aux bussen en instrument tracks daar niet vanaf)

Kun je wel uitbreiden met de Music Production Toolkit, maar daar is niet zo makkelijk aan te komen. In de DigiShop al een tijd 'out of stock'..... :(

Wij gaan het waarschijnlijk samen gebruiken. Logic voor het muzikale/MIDI gedeelte (meer mogelijkheden, flexibeler, geen sporen limiet), protools voor puur de editing en mastering.

Origineel geplaatst door RadioHead
Vergeet niet dat Protools LE een limiet heeft van 32 mono sporen. Voor 1 stereo spoor, verbruik je 2 mono sporen. Dus max. 16 stereo sporen. En uit ervaring kan ik je vertellen, daar ben je zo doorheen.. (overigens gaan Aux bussen en instrument tracks daar niet vanaf)

Kun je wel uitbreiden met de Music Production Toolkit, maar daar is niet zo makkelijk aan te komen. In de DigiShop al een tijd 'out of stock'..... :(

Wij gaan het waarschijnlijk samen gebruiken. Logic voor het muzikale/MIDI gedeelte (meer mogelijkheden, flexibeler, geen sporen limiet), protools voor puur de editing en mastering.

Ik ben nu een fervent Reason gebruiker maar wil mijn sound cleaner en dikker. Dat is eigenlijk de main reason ..lol.. dat ik Logic of PT wil hebben. Natuurlijk ook voor mijn vocals maar dat terzijde. Als ik Reason kan rewiren in PT dan heb ik dat sporen probleem opgelost want sommige sporen bundel ik toch al samen in Reason, buiten het feit dat ik sowieso niet zoveel sporen gebruik. Ik heb in Reason nog nooit meer dan 16 sporen hoeven te gebruiken, behalve als ik heel veel effect geluidjes op elk een apart spoor zet, wat vaak onnodig is.

Kweenie of een G5 scoren nog wel handig is als je ook een Intel Mac zou kunnen overwegen voor langere termijn.

Hi,

Reason is te gek, ProTools werkt fantastisch voor het audio-mixen en editen. Maar dat kan Logic ook, je moet alleen het even op een andere manier aanleren, gewenning.

Ik had Reason en PT samen, maar vond het enorm lastig om allerlei instelling - doorlussen, rewiren etc. te moeten maken om die combi te laten werken (dit was met templates vast op te lossen)... Uiteindelijk was ik meer tijd kwijt aan het opzetten dan aan het muziek maken.

Ik heb de boel verkocht, en Logic Pro aangeschaft: alles in een, zoveel mooie virtual instruments, die van een andere klasse zijn dan Reason (een betere!, maar misshien is dat een kwestie van smaak). Het fijne van Logic vind ik dat je *meteen* kunt beginnen. Erg inspirerend. En de sequenser vind ik veel prettiger dan Reason / ProTools.

Moge dit je helpen bij je keuze :)

Groetjes,
Peter

Origineel geplaatst door fuse
Kweenie of een G5 scoren nog wel handig is als je ook een Intel Mac zou kunnen overwegen voor langere termijn.

Hier draait de G5 nog perfect naast me intel mac. Tis wel zo dat de meeste DAW applicaties wel over zijn maar plugins dus nog niet dus heb je alsnog een vertragende factor waar je met audio niet blij van word.
Vooral gratis plugins (maar ook veel shareware) heeft hier een handje van...

Maar voor mac kan ik Digital Performer van harte aanraden ! Niet eens duur (goedkoper dan cubase sx) en nog veel uitgebreider ook plus wel mac only.
De naar mijn weten enige 3rd party applicatie die door digidesign is goedgekeurd als frontend voor je TDM setup.
Eigenlijk gewoon een soort pro tools/cubase combinatie en heel erg flexibel met een aardig aantal goede plugins bijgeleverd.
Even wennen in het begin maar daarna wil je niet snel meer terug naar cubase oid. Weet alleen niet hoe het met rewire is gesteld (geloof niet ondersteund)

Origineel geplaatst door jaimiefanatic
Wat is eigenlijk het verschil tussen de Pro Tools LE van 495 euro waarin je voor MBox kunt kiezen in de installatie en de MPowerd Pro Tools van 295 euro ??

Pro Tools LE en M-Powered zijn qua functies identiek. Het verschil is dus dat je LE gratis krijgt bij een interface van Digidesign en M-powered los koopt, enl werkt met (bijna) elke interface van m-audio. Bedenk hierbij dat LE dus gekoppeld is aan de hardware. De interface doet ook dienst als exclusieve dongle. Stel, je wilt een m-box voor bij je laptop en een 002 voor in de studio, dan heb je twee licenties. Bij een upgrade moet je beide versies dus ook afzonderlijk van elkaar upgraden en dus ook betalen.

Bij m-powered is dat niet zo. De software is gekoppeld aan de i-lok die je er bij krijgt. Je kan de i-lok op elke willekeurige pc aansluiten, en je kan meten aan de slag. Welke m-audio interface je er ook aan hebt hangen.

Een ander verschil (in het voordeel van LE) is dat je de DV Toolkit 2.0 uitbreiding enkel met LE kan gebruiken. maar als je niet met film werkt, denk ik dat je daar sowieso niet in geintresseerd zal zijn.

succes met je keuze.

gr,
Marc

Origineel geplaatst door jaimiefanatic
Nog meer mensen die dit adviseren? Waar kan ik eens een demo zien van dat pakket?

Een demo van LE bestaat niet. Als je m-powered wilt demo-en moet je een ondersteunde m-audio kaart hebben. De demo staat dacht ik op de site van m-audio. hij is fully functional. Je kan allleen niets saven.

Origineel geplaatst door mavn
Pro Tools LE en M-Powered zijn qua functies identiek. Het verschil is dus dat je LE gratis krijgt bij een interface van Digidesign en M-powered los koopt, enl werkt met (bijna) elke interface van m-audio. Bedenk hierbij dat LE dus gekoppeld is aan de hardware. De interface doet ook dienst als exclusieve dongle. Stel, je wilt een m-box voor bij je laptop en een 002 voor in de studio, dan heb je twee licenties. Bij een upgrade moet je beide versies dus ook afzonderlijk van elkaar upgraden en dus ook betalen.

Bij m-powered is dat niet zo. De software is gekoppeld aan de i-lok die je er bij krijgt. Je kan de i-lok op elke willekeurige pc aansluiten, en je kan meten aan de slag. Welke m-audio interface je er ook aan hebt hangen.

Een ander verschil (in het voordeel van LE) is dat je de DV Toolkit 2.0 uitbreiding enkel met LE kan gebruiken. maar als je niet met film werkt, denk ik dat je daar sowieso niet in geintresseerd zal zijn.

succes met je keuze.

gr,
Marc

thanks.. ik had de demo (lees gekraakte versie OM TE TESTEN OF HET WERKT!) geinstalleerd van LE maar die werkt niet met mijn M-Audio Firewire 410... dat was volgens mij het grote verschil ook dat de MPowerd nu werkt met de M-Audio Firewire kaarten zoals de 410. Terwijl de LE en de andere werken met de 001 en de 002...

ik denk dat elke protools en logic gebruiker het met mij eens is als ik zeg dat je beide programmas lekker naast elkaar moet draaien. ikzelf ben sounddesigner en componist waarbij pro tools onmisbaar is voor sounddesign en ik veel liever mijn producties maak in logic.

in het geval van compositie kun je ook nog kiezen: wanneer voornaamlijk de electronische kant van muziek bedrijft zou ik voor logic kiezen. neem je meer bandjes op en edit je voornaamlijk opgenomen stukken dan zo ik persoonlijk voor pro tools kiezen.

voordeel van beide pakketen: het zijn industrie standaards dus (zeker in het proffesionele wereldje) iedereen werkt er bijna mee.

nadeel van pro tools je hebt hardware nodig, en met logic je moet op een mac werken.

ikzou idd geen ppcmac kopen maar een intel mac. gezien de toekomst.

PT en Logic kopen vind ik nogal een fikse uitgave, terwijl ik heel veel in Reason doe en eigenlijk alleen op zoek ben naar een betere manier van afmixen/masteren. Mijn muziek is 90% elektronisch, loops en beats. Logic heeft een mega vette sound, dat heb ik zelf ervaren toen ik met dj misjah een paar techno plaatjes had gemaakt. Ik sloeg stijl achterover hoe vet Logic klonk met zijn multipressors en ad limiter. De sound van PT is me aangepraat, ik bedoel, iedereen zegt het, maar ik heb het nog niet ondervonden. Het prijs verschil van Logic en PT is natuurlijk wel enorm.. 1000 euro tegen 265 euro voor MPowerd bij Feedback. Digital Performer kost 600 euro.. en ja ik vind de uitgave het zeker wel waard en zal het ook niet laten te betalen.. maar zoals iedereen wil ik wel efficient met mijn budget omgaan.. ik bedoel, als PT precies dat doet wat ik zoek.. dan heb ik bij wijze van spreken 700 euro over voor plug ins, extra geheugen voor in mijn computer, grotere harddisk, etc etc. Aan de andere kant.. als Logic echt het beste is voor wat ik wil.. dan aarzel ik ook niet en maak ik die investering wel.

Over de iMac G5 2.0Ghz 20" scherm tegen over een intel mac..

Op diverse forums wordt veel gezegd dat het een verstandige keuze is om de G5 te nemen voor de studio. 1) omdat hij bij al deze mensen zichzelf bewezen heeft met meerdere applicaties tegelijk heel goed te draaien en 2) dat heel veel programmas en plug ins nog universal moeten worden en zichzelf nog moeten doorontwikkelen op dit universal platform.

Eigenlijk gebruik ik altijd mijn laptop voor in de studio en heb dan ook net mijn Powerbook G4 verkocht voor een MacBook 2.0Gzh met 1,25 Gram. Nu zit ik er aan te denken of ik een 20" scherm koop + Logic .. OF een iMac G5 2.0Gzh met 20" scherm.. + Pro Tools.. voordeel van het laatste is dat er een dedicated machine in de studio staat. Maar de DAW blijft leidend voor mijn keuze, vandaar dat ik hier veel over probeer te lezen, jullie adviezen van harte neem en wel overwogen een keuze wil maken.

Back