Pro Tools of Logic Pro?

Hou je laptop voorlopig. Schaf Logic aan. En ga voor een Intel Mac als je denkt dat de software die jij veel gebruikt ook kan draaien.

zou iemand voor mij (en de andere sf'ers) eens mooi pro toosl naast logic willen plaatsen in een vergelijking, bedoel dan:
*pros en contras van logic alleen
*pros en contras van pro tools alleen
*pros en contras van het gebruik van deze twee naast elkaar

het zou best behoorlijk algemeen zijn, niet gericht naar bv één genre, maar algmener (alle dance, rock, experminteler, hip hop, pop, ...)

Dank je zeer

Gagarin

Time stretchen gaat in pro tools in ieder geval een heel stuk beter dan in logic ja... daar vind ik dat zo omslachtig en k*t werken.. !

ik vind protools echt superlelijk stretchen
speed ook

maar goed, je wil dus logic

het zou best behoorlijk algemeen zijn, niet gericht naar bv één genre, maar algmener (alle dance, rock, experminteler, hip hop, pop, ...)

Logic of Protools heeft geen jota te maken met het genre waarin je werkt, dus dat valt al vast af.

weet niet hoor, stel dat je meer verschillende kanalen tegelijk wil recorden raad men eerder pro tools aan (zal dus veel met bands zijn), wil je meer met midi (wat je meer in dance ed tegenkomt), zal je eerder voor logic moeten gaan meent men te zeggen. Of een combo natuurlijk.

Maar weet iemand nog wat vergelijkingen??

Gagarin

Als je Mac hebt zou ik zeker voor de Logic 8 gaan want die is nu geheel geschreven voor die duo-core intel processor Werkt lekker en is zeer gebruiksvriendelijk Je krijrt er om niet te vergeten ook een heleboel geluid :okdan:bij

Ik heb Protools Le gehad maar werk nu met Logic. Ik zal enkele voor en na's noemen sommige zijn waarschijnlijk al genoemd.

Protools LE
+ Studio standaard (TDM)
+ Snel audio editten
+ Goede time stretching
+ Stabiel
+ Crossplatform WIN en OSX
- Beperkt aantal kanalen
- third party plugins niet altijd verkrijgbaar in RTAS ( is een wrapper voor maar werkt niet altijd goed)
- Geen plugin latency compensation
- Werkt niet met alle hardware

Logic Pro
+ Goede midi edditting
+ Veel goede standaard plugins
+ Papieren documentatie
+ Veel samples, loops en channel configs meegeleverd
- Werkt alleen op OSX
- Hogere leercurve
- third party plugins niet altijd verkrijgbaar in AU

Als je puur audio editting wilt gaan doen ben je met Protools goed uit als je het expansion pack voor de extra channels erbij koopt.
Mocht je later toch wat meer met midi of software instrumenten gaan doen kun je altijd nog overwegen om Logic erbij te kopen. De audio interface van Protools kun je dan gebruiken.

dat gaat al de goede richting uit, dank je zeer?
zijn er pro tools hd ervaringen?

Gagarin

mijn ervaring met HD: Geen slecht woord over te zeggen. Het doet alles wat ik wil, en dat is echt een mega veel :)

++ vooral met versie 7.4 en de nieuwe structure sampler (hoezo exs24 :()

dus +++++

en ben je ook zeer te spreken over de hardware? (zal wel mogen voor die prijs).

Gebruik je de midi binnen pro tools? (of maak je niet zon midibased muziek of ben je gwn engineer?).

Dank

Gagarin

als je mac user bent kun je zowel voor logic gaan me dunkt

minder miserie, meer harmonie

Ja juist de hardware maakt het pakket fantastisch, vooral met de accel kaarten.

Over de smaak van de Digidesign converters valt natuurlijk te twisten; en je kan natuurlijk ook een 3rd party converter met een hd interface eraan hangen (Ssl, Apogee, enz) maar de 96, 96i of 192 zijn echt wel goeie converters, het punt om beter te willen is meer een hype denk :).

ik gebruik absoluut ook midi binnen pro tools, voor zowel extrerne midi devices als interne tdm en rtas plugins.
(vooral icm met beat detective is het gebruik van midi sporen ideaal, je quantized dan simpelweg aan extracted audioloop of template based grooves zoals mpc swings)

met 7.4 gaat het nog een stap verder, en kan je met elastic audio tempochanges maken en timestretchen terwijl je alle sporen in sync bliijven. (eigenlijk wil je liever je miditracks zo snel mogelijk in audio hebben, omdat je met protools zo flexibel bent met audio, dat je midi meer gaat zien als een scetchtool)
* maar dit zijn natuurlijk mar een paar kleine voorbeelden van wat mogelijk is met pro tools HD :)

Ik doe zowel composing, mixing en engineering in pro tools, ook icm met video.

John

Ja juist de hardware maakt het pakket fantastisch, vooral met de accel kaarten.

...

(eigenlijk wil je liever je miditracks zo snel mogelijk in audio hebben, omdat je met protools zo flexibel bent met audio, dat je midi meer gaat zien als een scetchtool)

John

Ja ik begrijp zeker wat je wilt zeggen, vooral dat je midi zo snel mogelijk wil omzetten naar audio. Maar dat van die accel en core kaartne begrijp ik niet helemaal goed en die rare digidesign site kan me ook niet helpen. Wat is nu iegnelijk het verschil tussen hd1/2 en 3 buiten die verschillende pci-kaarten. Is dit gewoon om 1,2 of 3 interfaces aan je pro toolssysteem te hangen?

Dank

Gagarin

Nee en ja, de beschrijving van HD1, HD2, HD3 enz is het aantal HD kaarten dat je hebt.

Een HD1 systeem is simpelweg 1 HD core of Core Accel kaart.
Een HD2 is een HD core of Accel met een extra Accel dsp process kaart (die zorgt voor de mogelijkheid van een extra interface en meer processing power.
HD3, HD4 enz is dus de toevoeging van nog meer extra dsp cards en dus ook meer extra interface connectors.

Het verschil van de HD Core kaart en Accel Core of Accel dsp process is dat de nieuwere Accel een nieuwe dsp structuur heeft, en ook vele malen sneller is (de Accel heeft overigens ook een aantal Accel only Tdm plugins welke de keuze van Accel al snel doen maken :))

dus je wilt stel nu 16 kanalen analoog simultaan op kunnen nemen op 16 verschillende sporen, dan ga je voor de hd2 of hoger?

Zoja dan snap ik het, en ben ik grotendeels uit het pro-tools-huh-dilemma.

Dank je

Gagarin

als je 16 in wilt, dan heb je genoeg aan een hd1 accel icm met bijvoorbeeld een 96i. (deze interface doet 16 simultaneous in en heeft 2 outs voor playback)

Maar ik denk dat je het onderhand wel snapt :)

Een HD2 geeft wel de dubbele processingpower en je hebt ook de optie voor meerdere i/o's indien gewenst.
(maar je kan altijd naderhand kaarten en interfaces bij kopen via digidesign, digidesigndealers en zelfs op ebay tegen leuke 2e hands prijzen ;))

ja

maar ik werk ook met hd2 en een 96 i en een 96 io

maar dat is van de studio
als je dat toch allemaal moet kopen man
+ quad intel mac

das een dure set hier

zou ik lekker voor logic gaan en een 24io dr aan hangen

je kan ook nog voor een 96io gaan met een adat jekkel er aan overigens

Logic is leuk, stoer, vet, uitgebreid enz .... maar dat is een heel ander balpark ;)

maar klopt fjoesz, de 96 i/o met een adat is ook een optie, dan kan je nog wat switchen in kleur, en heb je direct wat extra outs voor ouboard fx en separate headphone mixen

en een quad core heb je niet nodig (want processing wordt gedaan op de kaarten, dus een simpele G5 met pci-e sloten will do fine ;))

Back