[Poll] Muziek PC (Intel vs. AMD)

[Poll] Muziek PC (Intel vs. AMD)

• Intel

Stemmen: 35 70,0%
  • VIA

Stemmen: 6 12,0%
  • SiS

Stemmen: 1 2,0%
  • Anders...

Stemmen: 8 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    50
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Met die IRQ's: waarschijnlijk heb je Windows geinstalleerd met de APIC optie (Advanced Powermanagement and Interface Controle), deze verdeelt zelf uiteindelijk alle irq's (en luistert niet naar de BIOS). Dat heeft verder niks te maken met de chipset, maar met Windows.
De i850 is tot nu toe een goeie stabiele chipset gebleken, en dat geldt voor meer van de i8xx chipsets. De i815(EP) was tot nu toe de beste, en ook de i845 is betrouwbaar. De i810 was daarentegen wel bagger, maar die had ook andere problemen. Ook de i820 was niet optimaal.

Fout Fout Fout... met alle respect uiteraard, maar je bent fout
Advanced Power Management dingy heeft niets te maken met de verdeling van de IRQ's door het OS...
De "PnP OS" dingy moet je uitzetten hiervoor... maar ik heb wel zo'n dingen als job gedaan, hoor, zoiets weet ik wel, hoor...
i815 hadden we ook veel gedaan, maar hebben het uiteindelijk (van miserie) links laten liggen voor de VIA...
In de i815 zat vroeger zelfs een ontwerpfout : als je je PC lang aan had staan, wat ze bij firma's veel doen, en hem dan uitzette, kreeg je hem gewoon niet meer op. Je kreeg hem alleen nog op als je de stroomtoevoer naar het MB heel even onderbrak of de stroomkabel een paar uur uitliet. Dit had te maken met een condensatortje dat niet meer ontlaadde, zelfs als de PC afstond (bij ATX staat het MB altijd onder stroom). Ik herinner mij dat intel toen zelfs nog speciale kabeltjes (met beetje circuitry) verkocht die je dan tussen de aan/uit schakelaar moest zetten of zoiets (heb het nooit gebruikt) zodanig dat het condensatortje kon ontladen...
Dat hebben ze denk ik wel opgelost in latere series, maar de IRQ issue is toch altijd gebleven en dat veroorzaakte 90% van de problemen bij de klanten. Als we de i815 dan vervingen door een VIA, was telkens alles opgelost en waren er geen klachten meer... makes you figure,eey...
Sindsdien ben ik wel niet echt een voorstander van genuine intel chipsets...

Origineel geplaatst door krz
Hij draait hoger dan waarvoor hij gemaakt is? Dat is echt onzin imho....
Ze maken een bepaalde range processoren, die worden allemaal getest en wanneer ze fouten beginnen te veroorzaken bij een bepaalde snelheid word dat de standaard snelheid... ze maken dus niet een AMD XP 1800, 1900, 2000. Maar gewoon allemaal hetzelfde en wat ie aankan word ie voor verkocht volgens mij. Het is niet zo dat ze ´m al ´overklokken´ bij de verkoop.. of je moet me kunnen overtuigen met bronnen. ;)

(Dit gaat wel de tweakers kant op...)

Zo is het ongeveer : ze maken 1 soort CPU en testen tot waar hij stabiel draait en zetten hem daar iets onder.
Ze hebben dus veel van de traagsten en weinig van de snelsten en dat verklaart ook het verschil in prijs... Het is dus geen complot!

Bronnen zal ie niet kunnen geven, want het zijn fabeltjes.

AMD heeft een compleet eigen architectuur... OK het is een i686 compatibele CPU naar buiten toe, maar hij behaalt het resultaat op een compleet andere manier vanbinnen.

Als een AMD CPU een opgedreven Pentium zou zijn, zou Intel wel een serieuze rechtzaak aanspannen, want die architecturen zijn wel hard-core-gecopyright!

Origineel geplaatst door oli303
Fout Fout Fout... met alle respect uiteraard, maar je bent fout
Advanced Power Management dingy heeft niets te maken met de verdeling van de IRQ's door het OS...
De "PnP OS" dingy moet je uitzetten hiervoor... maar ik heb wel zo'n dingen als job gedaan, hoor, zoiets weet ik wel, hoor...
i815 hadden we ook veel gedaan, maar hebben het uiteindelijk (van miserie) links laten liggen voor de VIA...
In de i815 zat vroeger zelfs een ontwerpfout : als je je PC lang aan had staan, wat ze bij firma's veel doen, en hem dan uitzette, kreeg je hem gewoon niet meer op. Je kreeg hem alleen nog op als je de stroomtoevoer naar het MB heel even onderbrak of de stroomkabel een paar uur uitliet. Dit had te maken met een condensatortje dat niet meer ontlaadde, zelfs als de PC afstond (bij ATX staat het MB altijd onder stroom). Ik herinner mij dat intel toen zelfs nog speciale kabeltjes (met beetje circuitry) verkocht die je dan tussen de aan/uit schakelaar moest zetten of zoiets (heb het nooit gebruikt) zodanig dat het condensatortje kon ontladen...
Dat hebben ze denk ik wel opgelost in latere series, maar de IRQ issue is toch altijd gebleven en dat veroorzaakte 90% van de problemen bij de klanten. Als we de i815 dan vervingen door een VIA, was telkens alles opgelost en waren er geen klachten meer... makes you figure,eey...
Sindsdien ben ik wel niet echt een voorstander van genuine intel chipsets...

Ik ga hier toch nog weer ff op in, want je haalt een aantal dingen door elkaar (ik ook trouwens).

Ten eerste: ik bedoelde de ACPI (Advanced Configuration and Power Interface) ipv de APIC. APM is weer een onderdeel van ACPI, en in win2k en winXP neemt de ACPI de besturing van je irq's over van je bios, of je het wilt of niet. Ik heb het hier dus over een software-overrule van de hardware door de ACPI modus van windows (geldt niet voor win98/ME). Ook al stel je je bios in op PnP OS, dan installeert windows alsnog je PC als een "ACPI PC", en niet als "Standaard PC" (config scherm > systeem > hardware > device manager > computer). Als je dan goed kijkt in de opties van ACPI PC, dan zie je dat de irq-steering wordt overgenomen. Dan maakt de chipset ook niet meer uit.

by the way Intel 850 Chipset is rotslecht!
kHeb ooit 3 professionele CADCAM-systemen moeten bouwen op basis van die chipset. Deze maakten gebruik van een professionele Video-kaart (Quatro GPU), maar gaven massa's problemen hiermee.
Intel 8xx chipsets hebben het allemaal wel wat dat ze op veel IRQ's zich beginnen te gaan verslikken. De interupt assignment van Intel is dan ook vrij crappy : 10 apparaten op 1 IRQ terwijl er zo gelijk 3 IRQ's vrij zijn. De AMD 760 chipset verdeelt alles vrij proper...
De oorzaak is dus echt niet de chipset, maar de irq-steering van de ACPI! Waarschijnlijk is windows een aantal keer verschillend geinstalleerd. Een chipset is namelijk niet in staat zelf alle onderdelen van je mobo over 1 irq te gooien, aangezien de irq-steering van de chipset zelf vaak de beste is!

Nog even over de discussie omtrent de kloksnelheden bij verschillende processortypen:
Een type processor wordt inderdaad voor een bepaalde range kloksnelheden gebruikt, maar toch wel binnen een beperkte range. Je vergeet namelijk het volgende:
de interne cache van een processor (L1 en L2 cache) draait mee op de volledige kloksnelheid van de processor. Deze cache kun je echter niet onbeperkt omhoog klokken, zodat je dus bij de snellere modellen processoren snellere cache nodig hebt.

Jongens, drijven we niet een beetje over hier? ;)

Ja, heel erg eigenlijk. Eigenlijk mag deze thread wel dicht...

Gezien de poll uitslag en de discussies denk ik dat we kunnen concluderen dat de meeste mensen liever voor Intel kiezen dan voor AMD. Daarmee is dus niet gezegd dat AMD niet goed is, maar dat de meesten liever voor betrouwbaarheid kiezen.

mijn complete systeem specs voor de studio pc:

P3 800 (nu nog op 100MHz fsb, maar zometeen weer op 133)
Gigabyte (type vergeten) met via kt133A chipset (het meest beroerde chipset voor geluid, maar werkt opzich wel ok)
192Mb geheugen (pc100) soon upgrade --> 512 Mb (pc 133)
Microsoft intellimouse optical
Microsoft internet keyboard
asus 50x cd rom soon upgrade --> dvd brander
egosys waveterminal 2496

Hoe mijn systeem verloopt :
valt af en toe uit bij hoge processor vermogen van softsynths... ik denk dat een slechte voeding en rommelige pc drivers
2e denk ik dat de via chipset een groot deeltje ermee te maken heeft. Ook cubase/nuendo gaat soms hangen als ik msn ernaast aan heb, en wat softsynths erin wilt zetten.

Ik draai nu winXP maar is niet geweldig.. misschein weer terug naar 98 of ME

A: Intel

PC: P4 1800MHz, Intel D850MV, 512 RDRAM, 2x 40 GB,
Matrox Dualhead, Audiotrak Maya, Dynalink ISDN adapter,
Adaptec SCSI adapter, 64 MB USB Pendrive, 52 X Aopen,
24x10x40 Lite ON, HP DAT Streamer, Aopen Big Tower,
15 inch LitePanel, Cordless Logitech keyboard and wheelmouse

Heb zeer goede ervaring met inel producten. Het systeem is stabiel en draait onder XP en 98
Waar ik werk zijn we sinds 1.5 jaar ook overgestapt op Intel en Matrox. Kwa stabiliteit en uitval is dit een hele verbetetering ten opzichte van de merken die eerder gebruikt werden (ASUS / ABIT / ATI)

Maar de stabiliteit van je systeem valt of staat ook met de installatie van je software. Keep it clean......

Origineel geplaatst door Arveyman
Het valt me op dat er nog niemand heeft gereageerd waarbij de pc zo snel werkt als een drol in een trechter tegen de berg op tegen de wind in.. :D
dan lees je niet goed :doei:

edit : bah
denk je dat je aan het eind van de topic zit.. zit je pas op page 1 :S

Ik heb eerlijk gezegt nooit probs met PC's je moet alleen wel een beetje verstand van hebben.

ik werk nu op een AMD 1900+,512mb ddr,GF4TI 4200 64MB,SB Live! en nog wat leuke apparaatjes.

als software gebruik ik XP en ik heb al dezelfde installatie voor een anderhalf jaar zonder probs :)

ja maar het ging om AMD versus INTEL, en niet om PC versus ... :D :D
.. [LOL mode on : maar ik kan me ECHT niet voorstellen dat jouw AMD systeem probleemloos loopt, met zo'n processor erin : LOL mode off]:doei: :doei:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back