oli303
Ouwe rot
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Met die IRQ's: waarschijnlijk heb je Windows geinstalleerd met de APIC optie (Advanced Powermanagement and Interface Controle), deze verdeelt zelf uiteindelijk alle irq's (en luistert niet naar de BIOS). Dat heeft verder niks te maken met de chipset, maar met Windows.
De i850 is tot nu toe een goeie stabiele chipset gebleken, en dat geldt voor meer van de i8xx chipsets. De i815(EP) was tot nu toe de beste, en ook de i845 is betrouwbaar. De i810 was daarentegen wel bagger, maar die had ook andere problemen. Ook de i820 was niet optimaal.
Fout Fout Fout... met alle respect uiteraard, maar je bent fout
Advanced Power Management dingy heeft niets te maken met de verdeling van de IRQ's door het OS...
De "PnP OS" dingy moet je uitzetten hiervoor... maar ik heb wel zo'n dingen als job gedaan, hoor, zoiets weet ik wel, hoor...
i815 hadden we ook veel gedaan, maar hebben het uiteindelijk (van miserie) links laten liggen voor de VIA...
In de i815 zat vroeger zelfs een ontwerpfout : als je je PC lang aan had staan, wat ze bij firma's veel doen, en hem dan uitzette, kreeg je hem gewoon niet meer op. Je kreeg hem alleen nog op als je de stroomtoevoer naar het MB heel even onderbrak of de stroomkabel een paar uur uitliet. Dit had te maken met een condensatortje dat niet meer ontlaadde, zelfs als de PC afstond (bij ATX staat het MB altijd onder stroom). Ik herinner mij dat intel toen zelfs nog speciale kabeltjes (met beetje circuitry) verkocht die je dan tussen de aan/uit schakelaar moest zetten of zoiets (heb het nooit gebruikt) zodanig dat het condensatortje kon ontladen...
Dat hebben ze denk ik wel opgelost in latere series, maar de IRQ issue is toch altijd gebleven en dat veroorzaakte 90% van de problemen bij de klanten. Als we de i815 dan vervingen door een VIA, was telkens alles opgelost en waren er geen klachten meer... makes you figure,eey...
Sindsdien ben ik wel niet echt een voorstander van genuine intel chipsets...

voor deze maand hebben we de chipset discussie weer gehad