cubase4 ondersteund geen dx-plugins meer

koediman

--<{(OoO)}>--
volgens mij nog niet eerder gepost hier maar ik kom net dit bericht tegen op het SOS-forum.

lijkt me wel handig om te weten voor sommige gebruikers en steinberg zelf heeft er uiteraard totaal geen ruchtbaarheid aan gegeven.

Maar, serieus, in hoeverre is dat nou echt een probleem?

Als je oude projecten waarin je DirectX plugins hebt gebruikt, wilt openen in Cubase 4, dan is dat wel degelijk een probleem. Het is toch niet de bedoeling dat je voor eeuwig de voorgaande Cubase versie op je computer moet laten staan? Dan kun je wel een "wrapper" gebruiken, maar ziet Cubase die niet als een andere plugin en zullen de instellingen daardoor niet anders zijn dan origineel?

Ik installeer de DX/Rtas versie niet eens als ik die keuze heb en mocht de plugin zelf een DX versie naast de VST versie installeren dan verwijder ik dat met een DX removal tooltje.

:confused: waarom zou het een gemis zijn als je geen DX plugs meer kan gebruiken ?

sjonge jonge, lotuz legt dat toch prima uit? geen backward compatability is voor een hoop mensen reden genoeg.

en daarbij... sommige mensen zijn tevreden met hun oude waves dx plugins. als je die in vst wilt hebben kost dat honderden euro's voor de upgrade. check die cubase.net forums maar even voor meer van dit soort klachten.

Ja, dat had ik gezien, maar dat was met Kontakt en absynth ook zo en ongetwijfeld nog wel meer VST's

Dat zal straks nog wel met meer dingen gaan gebeuren, hoe verder software zich ontwikkeld, hoe meer "oude" dingen er zullen komen te vervallen... Er zal vast een gegeronde reden zijn waarom ontwikkelaars z'n functie laten vervallen.

:)

er zal ook wel een gegronde reden zijn geweest dat steinberg het niet aangekondigd heeft. ;)

beetje dom geintje eigenlijk want van een beetje softwarebedrijf verwacht je toch dat ze zoiets ingrijpends duidelijk een (half?) jaar van te voren aankondigen zodat gebruikers zich daarop kunnen instellen.

NI haalde zonder iets te zeggen de key commands uit K2 bij de laatste upgrade...

Toen ik na 2 dagen vertwijfeling over wat ik nou zelf fout deed support aanvroeg kreeg ik een mail terug dat sommige UB en Mac users problemen hdaaen met die functie en dat ik me er bij neerleggen moest dat ze het eruit gehaald hadden. Zit je dan als PC user die alles blind deed met key commands

We kunnen schelden en klagen, maar ben eerlijk, iedere upgrade koop je gewoon weer (althans ik wel) en ga je door met het nieuwe moois dat je erbij krijgt:kimono:

Zoiets vind ik echt niet kunnen eerlijk gezegd.
Iig een reden erbij om een Apple te kopen en Logic te gaan gebruiken.

Gelukkig maak ik nog maar weinig gebruik van DirectX plugins. De enige die me nu te binnen schiet, is de dB-L mastering limiter. En daarnaast ben ik door m'n time-out van twee jaar niet meer bezig met oude projecten. Ik kan weer mooi een nieuwe start maken met Cubase 4 en wat onlangs aangeschafte soft- en hardware. :)

Maar het lijkt me zaak je pre-Cubase 4 projecten waarin gewerkt is met DirectX plugins apart te archiveren van de nieuwe Cubase 4 projecten en dus toch nog even de voorgaande Cubase versie op je computer te laten staan. Dan kun je eventueel die oude projecten nog in SX openen om de instellingen van de gebruikte DirectX plugins als presets op te slaan. Daarna kun je die projecten openen in Cubase 4 en dan de ontbrekende DirectX plugins weer laden mbv zo'n "wrapper" en de presets weer laden. Omslachtig, dat wel, maar ik ben bang dat er niets anders op zit, wil je persé Cubase 4 voor oude projecten gebruiken. Steinberg krabbelt vast niet terug. :erm:

Origineel geplaatst door fuse

Hoezo, heb je dan wel DirectX ondersteuning? :D

ik begrijp niet dat je per se dx ondersteuning wilt. Praktisch alle goeie plugins zijn in ook in vst formaat beschikbaar. Daarnaast (voor mij een extreem belangrijke reden) is het al jaren zo dat DX plugins niet latency compensated zijn in cubase, aangezien dx plugins niet volgens vst2.x protocol opgezet zijn. Dit heeft dus behoorlijke consequenties voor je sound aangezien je dx plugins dus nooit exact in time staan met de rest van je track, en dat hoor je echt heel erg goed.
Beetje vreemd dat sommige mensen daar nu dus ineens compleet van over de rooie raken.

Dus ik geef steinberg zelf groot gelijk dat ze het dx protocol hebben laten vallen, en ik snap ook echt niet waarom sommige mensen zich daar zo druk om maken.

Ik kan bijvoorbeld in mijn tracks niet zonder m'n db-audioware sidechain compressor. Ik heb nog steeds geen goede (vst)vervanger gevonden, dus tot die tijd nog maar even geen upgrade. Ik moet wel zeggen dat ik het belachelijk vind dat zoiets niet voor de release is aangekondigd. Ik zou goed balen als ik al tot aanschaf was overgegaan...

Origineel geplaatst door fuse

...of om Sonar 6 aan te schaffen, die blijven met DX werken :)

Die mogelijkheid komt er echt wel wanneer er een update komt hoor...

Sonar is niet mijn ding.
Zowieso zei ik ook niet dat ik metteen over zou stappen naar Logic.

Maar het is gewoon zuur als je weer upgrade kosten moet betalen om met dezelfde plugins te kunnen blijven werken omdat je je sequencer wil updaten.
Pak het dan metteen zo aan dat je iig niet vast zit aan één VST standaard. Kun je iig nog AU kiezen.

Origineel geplaatst door Carnivore
Ik installeer de DX/Rtas versie niet eens als ik die keuze heb en mocht de plugin zelf een DX versie naast de VST versie installeren dan verwijder ik dat met een DX removal tooltje.

:confused: waarom zou het een gemis zijn als je geen DX plugs meer kan gebruiken ?

Heb je een link naar die DX removal tool?

En wat krijgen we over een aantal jaren dan? Geen ondersteuning van het "oude" VST 2.0 formaat meer? 8o)

Back