Yamaha AN1X: er mee beginnen

Michaels Keys

Ouwe rot
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een AN1X. Nu schijnt er via internet een groot aanbod van sounds en software te zijn. Via de Yamaha site heb ik geprobeerd het "AN1X editor te downloaden". Ik krijg het programma alleen niet geopend/ geinstalleerd. Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

En waar coole sounds te downloaden zijn (of beschrijvingen van parameters zodat je de sounds zelf kunt inprogrammeren?).

Alles suggesties en tips zijn welkom, alvast bedankt!!

idd, is wel makkelijk om te vertellen wat er fout gaat, want ik heb em ook gewoon geïnstalleerd

Via het forum waren eens een paar soundbanks te downloaden, misschien kun je ze nog vinden met de search en anders moet je maar even een pb sturen naar mij.

Re: Yamaha AN1X: getting started...

Re: Yamaha AN1X: getting started...

Origineel geplaatst door Michaels Keys
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een AN1X. Nu schijnt er via internet een groot aanbod van sounds en software te zijn. Via de Yamaha site heb ik geprobeerd het "AN1X editor te downloaden". Ik krijg het programma alleen niet geopend/ geinstalleerd. Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

En waar coole sounds te downloaden zijn (of beschrijvingen van parameters zodat je de sounds zelf kunt inprogrammeren?).

Alles suggesties en tips zijn welkom, alvast bedankt!!

Nee, nee! Ga zelf aan de slag met de An1x en leer het apparaat kennen. Als je begint met het downloaden van geluiden leer je de bedieningsstructuur van het apparaat nooit. De bedieningsstructuur is iet wat moeilijk maar als je eenmaal weet waar alles zich bevindt zul je nooit meer zonder de An1x kunnen! Ga je downloaden, dan ben ik bang dat je hem binnen een jaar weer te koop zet... en dan koop ik mijn tweede denk ik

software voor AN1x

software voor AN1x

Wat is het probleem precies? Als ik de file aanklik op de yamaha site, komt er een gecomprimeerd bestand in mijn PC. Als ik die unzip, krijg ik een mededeling, dat er 16 files zijn uitgepakt. Waar deze files zijn gebleven, onder welke naam, geen idee! Kortom, je hebt het bestand van yamaha gedownload, en dan... ???

Re: software voor AN1x

Re: software voor AN1x

Wat is het probleem precies? Als ik de file aanklik op de yamaha site, komt er een gecomprimeerd bestand in mijn PC. Als ik die unzip, krijg ik een mededeling, dat er 16 files zijn uitgepakt. Waar deze files zijn gebleven, onder welke naam, geen idee! Kortom, je hebt het bestand van yamaha gedownload, en dan... ???

Basis computerkennis. Dit heeft niks met Yamaha te maken...

Start > help en ondersteuning > zoeken op 'gecomprimeerde map'

Re: AN1X vs. PC

Re: AN1X vs. PC

Thanks - je moet er een keer mee beginnen...

Met computeren...;)

PC & MIDI

PC & MIDI

Hmmm, met het gebruiken van je computer voor het maken van muziek.
Heb tot nu toe PC buiten de setup willen houden...

AN1X & PC

AN1X & PC

Het lijkt me vooral handig de computer te gebruiken om sounds in op te slaan (die 128 patches staan een keer vol).

Begrijp inmiddels dat een MIDI interface nodig is voor verbinden van PC met synth. Nog tips over welke interface goedkoop maar betrouwbaar is? (M-Audio, Phonic, ESI??)

Het installeren van de AN1X editor wil nog steeds maar niet lukken. Het opsporen van die 16 ge-unzipte files word je niet echt vrolijk van...

Zolang je nog geen midi interface hebt, kun je die editor links laten liggen. Als je toch precies wilt weten waar de files gebleven zijn, doe dan nog een keer klikken op dat gezipte bestand. Als het goed is zie je dan het pad waar die bestanden heen gaan...(meestal C:\TEMP)

...en M-audio is prima!

Laatste tip: volg het advies van hierboven, dus pak het boek en voer de lessen achterin uit op je an1x. Zal je geen spijt van krijgen. De editor is later een leuke aanvulling, meer niet.

Waarschijnlijk heb je al een MIdi interface, De gamepoort van je geluidskaart....

AN1X verbinden met PC

AN1X verbinden met PC

Na even zoeken... er zit inderdaad DirectX in de PC, dit programma ondersteunt MIDI.
Betekent dit dat ik alleen nog een speciale kabel nodig heb? Welke kabel is dit en waar is deze te krijgen?

(Ooit al eens tevergeefs gezocht naar een kabeltje te vinden voor de Roland JV1010 naar de PC, die worden door Roland niet meer gemaakt en zijn niet meer leverbaar...)

Aan zo'n kabel kan ik je eventueel wel helpen.....

groet

Tom

Re: AN1X verbinden met PC

Na even zoeken... er zit inderdaad DirectX in de PC, dit programma ondersteunt MIDI.
Betekent dit dat ik alleen nog een speciale kabel nodig heb? Welke kabel is dit en waar is deze te krijgen?

(Ooit al eens tevergeefs gezocht naar een kabeltje te vinden voor de Roland JV1010 naar de PC, die worden door Roland niet meer gemaakt en zijn niet meer leverbaar...)

Zoek eens op Google naar "midi kabel" of "alles over midi"
Genoeg te vinden ...
zat er geen handleiding bij je An1x ?

Na even zoeken... er zit inderdaad DirectX in de PC,

DirectX IN de pc??? Waar dan, onder de voeding of langs de processor??? :D

dit programma ondersteunt MIDI.
DirectX is geen programma, het is een set drivers om audio en multimedia te ondersteunen. Staat volgens mij los van MIDI
http://www.webopedia.com/TERM/D/DirectX.html

/B]
Als je hem op je gameport aansluit heb je een verloop stukje nodig. Normaal heb je een gewone standaard MIDI kabel nodig, bij elke muziekzaak op de hoek te krijgen.

MIDI en AN1X

MIDI en AN1X

OverDirectX heb ik de volgende info:

De API Microsoft DirectMusic is de interactieve audiocomponent van DirectX. In tegenstelling tot de API DirectSound, waarmee digitale audiofragmenten worden opgenomen en afgespeeld, werkt DirectMusic zowel met digitale audio als met muziekgegevens in de vorm van berichten die worden geconverteerd naar digitale audio door de geluidskaart van de computer of door de ingebouwde softwaresynthesizer. De API DirectMusic biedt ondersteuning voor invoer in MIDI-indeling (Musical Instrument Digital Interface) en ondersteunt zowel gecomprimeerde als ongecomprimeerde indelingen voor digitale audio. DirectMusic stelt softwareontwikkelaars in staat indrukwekkende, dynamische soundtracks te maken die reageren op uiteenlopende veranderingen in de softwareomgeving. Een goed voorbeeld hiervan is directe gebruikersinvoer.

Wat betreft de aansluiting/ kabels is de handleiding van de AN1X nogal beperkt: de enige MIDI verbinding die wordt geillustreerd is die naar een Yamaha MIDI data opslag unit, de MDF2: midi in op midi out en omgekeerd.

Over aansluiting op de PC kom ik in de handleiding niets tegen. De kabel MIDI - gamepoort (serieel, 15 pins) is in een stuk of 5 zaken die ik heb gecheckt niet op voorraad. Heb er een besteld en hoop dat voice data daarmee straks kunnen worden uitgewisseld tussen PC & synth ...

Re: MIDI en AN1X

Re: MIDI en AN1X

Wat betreft de aansluiting/ kabels is de handleiding van de AN1X nogal beperkt: de enige MIDI verbinding die wordt geillustreerd is die naar een Yamaha MIDI data opslag unit, de MDF2: midi in op midi out en omgekeerd.

Je kan je pc net als een QY700 gebruiken als een Music Sequenser. Zie "The An1x in a Midi System"

Gr Michael

Back