sustain pedaal met 2 synths

theGmus

Stamgast
sinds kort heb ik eindelijk een 2e synth erbij. (yeah)

Thuis zit ik altijd als ik speel. Ik speel graag op 2 synths tegelijk en dan pak ik mijn sustain van mijn bovenste synth met mijn linker voet.

Ik had er niet bij stil gestaan maar live sta ik altijd en dan gaat het natuurlijk niet met 2 voeten. Ik zit er nu over te denken om 2 pedaaltjes op een plankje te schroeven dan kan ik 2 pedaaltjes tegerlijkertijd intrappen.

Iemand anders nog een idee? Ben benieuwd hoe anderen dit doen.

Cheers,
E.

Splitter ertussen en kijken of dat gaat?

Je wilt met één pedaal beide synths laten sustainen?
Dat is toch niet zo moeilijk, denk ik... daarvoor is MIDI uitgevonden ;)

Pedaal aansluiten op Synth #1. Synth #2 MIDI IN aansluiten op Synth #1 MIDI OUT.
Sustain is een MIDI Control Change #64 boodschap die door Synth #1 wordt gegenereerd o.b.v. het aangesloten sustain pedaal. Als het goed is zal Synth #2 reageren op deze boodschap.

Simpel toch? Misschien moet je wel even een slimme keyboard split instellen, zodat je niet met je ene synth je andere triggert. Anders klinkt alles 'dubbel'. :)

je hoeft toch niet je hele voet op te tillen voor het sustain pedaal? Als je evenwichtsorgaan nog een beetje werkt kun je prima staan en 2 sustainpedalen tegelijk bedienen.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
je hoeft toch niet je hele voet op te tillen voor het sustain pedaal? Als je evenwichtsorgaan nog een beetje werkt kun je prima staan en 2 sustainpedalen tegelijk bedienen.

Mee eens. Live sta ik ook altijd, en ik gebruik 4 pedaaltjes, waarvan ik meestal wel 2 tegelijk gebruik. En dit lukt prima:okdan: misschien dat je, als je de mogelijkheid hebt, dit thuis zou kunnen proberen / oefenen. Ook zo lullig als je bij een optreden achterover valt;)

Succes ermee!

Dat wordt dan inderdaad oefenen!

Ook om het een beetje natuurlijk uit te laten zien is denk ik wel lastig. Een toetsenist ziet er bij uitstek al niet de coolste verschijning op een podium. (vind ik zelf) En als je dan ook nog eens statisch rechtop je evenwicht probeerd te bewaren....

Ik denk dat ik eens ga expirimenteren met mijn rechter teen de ene sustain en met mijn linker hak de anderen.

Denk je niet dat het erg lastig wordt als je je hak gaat gebruiken ipv de tenen? je moet dan een tegenovergestelde beweging maken met je voet, wat het denk ik niet makkelijk maakt.
En ik weet niet wat voor sustainpedaaltjes hebt, maar bij sommige modellen kun je er ook best met je hele gewicht er op staan, dus dat je niet alleen op je hak staat maar ook op je tenen.
En als je met 1 hand speelt kun je je andere hand natuurlijk ook gebruiken om te steunen. dit doe ik zelf al automatisch omdat ik mijn linkerhand vrijwel altijd bij de ribbon, pitch en bend heb te liggen.

Maar oefening baart kunst, dus doe wat je het ideaalst lijkt, en ga dat oefenen, dan komt het goed denk ik. nogmaals succes.

Van die kleine blokjes (zoals roland DP2) zijn trouwens wel handig, deze zijn niet zo hoog en gaan heel licht. Zelfs met slecht evenwicht kun je er dan wel 2 tegelijk bedienen.

als ik eerlijk moet zijn. Staan sux gewoon voor pedaaltjes. Heb een rig met in totaal 4 sustainpedalen, 4 cv pedalen en nog een aantal footswitches. Staan is echt geen optie...
Zowieso ergonomisch niet echt verantwoord.

Back