Pulse Width Modulatie op JX-10/MKS-70/JX-8P

renepela

Ouwe rot
Hoi allemaal,

Ik heb sinds een week of twee en JX-10 en ben druk aan het experimenteren met het maken van sounds.
Nu probeerde ik gisteren eens of ik de Pulse breedte van een golf kon moduleren. Ik kwam daar echter niet uit.
Is het mogelijk de pulse breedte te moduleren op een JX-10? Aangezien de MKS-70 en de JX-8P min of meer dezelfde synths zijn geldt deze vraag ook voor deze synths.

Kan ik de Pulse Width moduleren op een JX-10 en zo ja, hoe?

Groeten,

Rene

Laatst gewijzigd:
Gebruik sync en een lichte LFO op de oscillator. Tune de oscillatoren verder allebei gelijk.

Ik begrijp niet waarom ik sync nodig heb om de pulse width te moduleren. Voor een sync heb ik toch twee oscilatoren nodig? Het is toch vreemd dat ik twee oscilatoren nodig heb om de pulse breedte van een square te regelen?

Als je de puls steeds iets vroeger triggert dan hij normaal getriggerd zou worden, dan verander je de breedte van de puls. Laat je dus een LFO over de triggerende oscillator lopen, komt dat moment steeds eerder en dan weer steeds later, waardoor je een varierende puls hebt, oftewel PWM.

Maar een MKS-80 doet toch gewoon van zichzelf al PWM?

Als ik het goed begrijp hebben een JX-10/MKS-70/JX-8P van zichzelf dus geen PWM en moet ik een trucje met sync uithalen om dit toch voor elkaar te krijgen. Wel jammer dat me dit dus twee oscilatoren kost.
Een MKS-80 is toch een Jupiter 8 in module vorm? Ik heb het over de JX-10/MKS-70. Zag wel dat ik in m'n eersteberichtje een type foutje had gemaakt en dat daar MKS-80 stond (inmiddels verbeterd), maar ik bedoel dus de JX-10/MKS-70.

Inderdaad, de MKS-70 is de module van de JX-10.

Het is op zich wel jammer dat je een oscillator kwijt bent, maar aangezien die in tune is met je ge PWMde oscillator of meegolft op de PWM LFO kun je er wel bijvoorbeeld een triangle opzetten voor van die electrobasjes bijvoorbeeld.

't Is inderdaad jammer dat het me een oscilator kost, maar geen ramp. Wel raar dat Roland zoiets als PWM niet in de JX-10 heeft gestopt. Het was toch het analoge vlaggenschip eind jaren 80 en je verwacht dan dat zo'n basis functie er wel in zou zitten.

maar ik kwam dit weekend achter meer eigenaardigheden van de JX-10. De implementatie van het High Pass Filter is ook niet echt iets waar je vrolijk van wordt. De cutoff frequentie kun je niet zelf regelen helaas. Je moet kiezen uit een aantal vooraf ingestelde waardes.

Zijn er misschien nog meer dingen die de JX-10 eigenlijk niet kan, maar met een trucje toch wel?
Alle tips over de JX-10 zijn zeer welkom, want ondanks de beperkingen die er hier en daar zijn, vind ik het echt een heerlijke synth om mee te spelen.

Origineel geplaatst door renepela
't Is inderdaad jammer dat het me een oscilator kost, maar geen ramp. Wel raar dat Roland zoiets als PWM niet in de JX-10 heeft gestopt. Het was toch het analoge vlaggenschip eind jaren 80 en je verwacht dan dat zo'n basis functie er wel in zou zitten.

maar ik kwam dit weekend achter meer eigenaardigheden van de JX-10. De implementatie van het High Pass Filter is ook niet echt iets waar je vrolijk van wordt. De cutoff frequentie kun je niet zelf regelen helaas. Je moet kiezen uit een aantal vooraf ingestelde waardes.

Zijn er misschien nog meer dingen die de JX-10 eigenlijk niet kan, maar met een trucje toch wel?
Alle tips over de JX-10 zijn zeer welkom, want ondanks de beperkingen die er hier en daar zijn, vind ik het echt een heerlijke synth om mee te spelen.

Tja de JX-10 is uit het digitaal tijdperk, dingen als crossmod waren interessanter opm dat te bereiken.

Als ik het goed begrijp hebben een JX-10/MKS-70/JX-8P van zichzelf dus geen PWM en moet ik een trucje met sync uithalen om dit toch voor elkaar te krijgen. Wel jammer dat me dit dus twee oscilatoren kost.

idd

Een MKS-80 is toch een Jupiter 8 in module vorm?
mks 70 = een jx10= jx8x2

Ik heb het over de JX-10/MKS-70. Zag wel dat ik in m'n eersteberichtje een type foutje had gemaakt en dat daar MKS-80 stond (inmiddels verbeterd), maar ik bedoel dus de JX-10/MKS-70.

lees idd t verhaal van levka

Het kost je niet echt een oscillator; je hebt de keuze die oscillator erbij te mengen of niet via de mixer in de synth. En met PWM wil je toch wel een snijdend geluidje bereiken, kun je dit met een extra geluidje altijd accentueren.
Dat SOS artikel dat Levka aangeeft is gewoon heel verhelderend om anders te denken over PWM. Bestudeer dat en er zal een nieuwe wereld voor je opengaan, tenminste dat was bij mij het geval.

:doei:
Yoonchi

Bedankt allemaal. Goed artikel. 't Ism e helemaal helder nu.

Back