Erg laag volume tijdens audio-recording met ESI Juli@

Opa Bokma

Psychedelisch lid
Dit is een probleem waar ik al een tijd last van heb. De outputs van mijn JP-8080 zijn aangesloten aan de inputs van mijn ESI Juli@. Het maakt niet uit hoe hard ik het part- en mainvolume van de JP zet, het signaal wat binnen komt in Cubase is zeer zacht. Ik zie in de ESI mixer wel een signaal, maar hij slaat niet echt hoog uit, terwijl alles max staat! Dit is vervelend als ik met VST's/ audiotracks werk, die moet ik dan ook heel zacht zetten.

Ligt dit aan de JP, aan mijn geluidskaart of is dit "by design"?

Ik zou de input in Cubase hoger instellen zodat het volume wel normaal wordt.
En daarna normalizen.

normalizen? :D nee zonde, dat genereert 'fouten'...

analoge spullen zijn zo'n 12 tot 18 dB zachter t.o.v. digitale signalen! Ik zou mijn plugins zachter zetten; als je probeert je ingangssignaal op te pompen, versterk je automatisch ook de ruis...

Je zou het 1 voor 1 uit moeten sluiten..

Probeer een andere kabel tussen JP en ESI
Probeer de koptelefoon uitgang van de JP, kijken hoe hard die is.

Want als ik jouw verhaal lees, lijkt het alsof het geluid al zacht je ESI in komt.. dan hoef je dus niet verder te graven in je PC lijkt me. Heb je ook de 'DB' settings van je ESI bekeken? sommige kaarten kan je instellen op -12, -6, 0 of +6 db

Bij m'n MOTU bijv. heb ik 2 schermen qua instellingen.. de console, daarmee kies je of het ADAT of analog wordt, 24bit of 16bit, -12db of +6 db enz. en een mixer scherm, spreekt voorzich.

is ook een goeie...sander!

Op mijn audiokaart kan ik inderdaad ook nog kiezen tussen prof. of consumenten-ingangsniveau (+4 dB of -10 dB)...

Bedankt voor de reacties tot nu toe! :)

De input in Cubase staat al op maximaal, kan niet hoger. Daarbij, Ik zou ook niet willen dat het signaal in Cubase te veel versterkt wordt, ik verwacht dan inderdaad meer onnodige ruis. Het signaal komt al zacht binnen in mijn ESI. Andere kabels heb ik al geprobeerd. Ik kan alleen geen DB settings vinden in de settings. Alleen samplerate, latency en DirectWIRE. =(

Heeft het misschien iets te maken met het feit dat de input op de ESI nu op balanced staat? Ik kom er namelijk net achter dat de output van de JP-8080 unbalanced is (ik dacht altijd dat die balanced waren). Balanced is +4DB en Unbalanced is -10DB toch? :o:

Origineel geplaatst door Opa Bokma
Bedankt voor de reacties tot nu toe! :)
Heeft het misschien iets te maken met het feit dat de input op de ESI nu op balanced staat? Ik kom er namelijk net achter dat de output van de JP-8080 unbalanced is (ik dacht altijd dat die balanced waren). Balanced is +4DB en Unbalanced is -10DB toch? :o:

proberen dus :biertje:

Origineel geplaatst door Cecil
proberen dus :biertje:

Eh ja, maar dan moet ik dus wel vier jack naar RCA kabels kopen. Als ik die Juli@ unbalanced poortjen wil gebruiken moet ik mijn computer openmaken en het kaartje omdraaien en dan kan ik dus alleen maar RCA gebruiken. Dus misschien kan iemand mijn theorie bevestigen voordat ik een bulk geld uitgeef aan dure kabels. :biertje:

Origineel geplaatst door sander
Check naast de volume instellingen in het ESI control panel ook ff de windows volume instellingen.

Ik kan me herinneren dat ik hier al eens naar gekeken heb, maar ik zal het vanavond zeker nog eens checken! :okdan:

normalizen? :D nee zonde, dat genereert 'fouten'...

analoge spullen zijn zo'n 12 tot 18 dB zachter t.o.v. digitale signalen! Ik zou mijn plugins zachter zetten; als je probeert je ingangssignaal op te pompen, versterk je automatisch ook de ruis...
...euhm:confused:
iemand een idee waar mixers & pre-amps voor dienen?
A 12 tot 18 db zachter dan D.. WTF ? waar heb je dat gelezen?
Als je nu al je plugs gaat zachter zetten reduceer je alvast de dynamiek van je mix.

Dus, als je pre amps van soundcard op max staan & de interne gain van de JP ook en als je geen mixer of pre-amp wil, normalise dan gewoon de JP-track.
Over hoeveel db spreek je eigenlijk als je vind dat het signaal te zwak is ? Zwak is geen meetbare therm.

Balanced is +4DB en Unbalanced is -10DB toch?
...nee niet in de zin hoe jij het bekijkt. Heel kort... Een ballanced signaal versterkt eerst en split je signaal daarna in een +signaal & een - tegenfase signaal. Je hebt dus 3 lijnen nodig een +, - & 0. De interferentie/ruis die onderweg op je signaal geraakt kan op deze manier geëxtrageerd & afgetrokken worden van de +.bv.
Je hebt er dus 3 polige aansluiting voor nodig,.. vergeet alvast mono-jacks

lekker offtopic allemaal, maar goed

Origineel geplaatst door JazzMann

het klinkt misschien wat zwart/wit, maar ik baseer het o.a. hierop: bk -> bij 'Dubbing and Copying'

Als je nu al je plugs gaat zachter zetten reduceer je alvast de dynamiek van je mix.
helemaal niet, ik maak het gelijk aan de referentie

(...)normalise dan gewoon de JP-track.
als je van je muziek houdt, doe je dit niet...
here's why -> bij 'good advice'
Zwak is geen meetbare therm.
klopt

oh ja, ik gebruik inderdaad ook een mixer in de opname-keten :biertje:

Laatst gewijzigd:
Voor het 'balanced' experiment: koop een behringer DItje, kost geloof ik 25 euri en dan heb je een stereo DI om je JP balanced te maken. het is verder ook een practisch tooltje als je eens een gitaar wilt opnemen ofzo.

Origineel geplaatst door JazzMann
...euhm:confused:
iemand een idee waar mixers & pre-amps voor dienen?

Dus, als je pre amps van soundcard op max staan & de interne gain van de JP ook en als je geen mixer of pre-amp wil, normalise dan gewoon de JP-track.
Over hoeveel db spreek je eigenlijk als je vind dat het signaal te zwak is ? Zwak is geen meetbare therm.

Ik zit nu op mijn werk dus kan het niet voor je nameten. Maar als je bedenkt dat de input meter ingedeeld is in 12 delen en de meter niet verder uitslaat dan 2-3 dan noem ik dat wel zwak ;)
...nee niet in de zin hoe jij het bekijkt. Heel kort... Een ballanced signaal versterkt eerst en split je signaal daarna in een +signaal & een - tegenfase signaal. Je hebt dus 3 lijnen nodig een +, - & 0. De interferentie/ruis die onderweg op je signaal geraakt kan op deze manier geëxtrageerd & afgetrokken worden van de +.bv.
Je hebt er dus 3 polige aansluiting voor nodig,.. vergeet alvast mono-jacks
Kijk, nu snap ik eindelijk het verschil tussen balanced en unbalanced! En ik altijd maar denken dat het verschil tussen balanced en unbalanced in de connector en het output niveau zat. Hmm, in dat geval moet ik mijn hele setup eens gaan nalopen. Ik gebruik nu ook mono-jacks om mijn balanced monitors aan te sluiten en zal nog wel meer verkeerd aangesloten hebben... :stupid

Ik weet niet wat dit balanced/unbalanced verhaal met het geluid doet, maar aangezien ik nu een unbalanced output (JP8080) op een balanced input heb aangesloten, zal ik dit eerst in orde moeten maken om dit uit te kunnen sluiten.

Bedankt! :peukie:

Origineel geplaatst door Stage73
Voor het 'balanced' experiment: koop een behringer DItje, kost geloof ik 25 euri en dan heb je een stereo DI om je JP balanced te maken. het is verder ook een practisch tooltje als je eens een gitaar wilt opnemen ofzo.
Goeie tip! Maar ik heb een mengertje staan (Spirit Folio Lite) waar ik hetzelfde mee zou kunnen. Daar kan ik dus unbalanced in prikken en balanced uit poepen. Ik gebruik dat ding trouwens alleen om het volume van mijn monitors te regelen, wilde in eerste instantie de mixer van cubase gebruiken, maar zal nu eens proberen de tracks die ik wil opnemen via de AUX terug te sturen naar m'n ESI.

Pff, gaat nog een hele klus worden ;)

Je ESI staat waarschijnlijk op +4dBu afgesteld terwijl je JP een lagere output heeft op lijn niveau (-10dBv).

De oplossing is:
1. Je ESI op -10dBv zetten indien mogelijk
2. Een klein mixertje tussen de JP en de ESI zetten om het signaal wat op te krikken (dan moet je mixertje wel een +4dBu output hebben)

En euh, koop a.u.b. geen Behringer DI om een synth gebalanceerd te maken hé. Niks van aan trekken.

Origineel geplaatst door Opa Bokma
maar zal nu eens proberen de tracks die ik wil opnemen via de AUX terug te sturen naar m'n ESI.

ja, goeie zet, de Mix O/P ook goed, als die nog niet in gebruik is en je wilt stereo

wat is er mis met behringer's DIs? het is maar een transformatortje met een paar jacks (voor zover ik weet). Ik gebruik mijne tussen m'n Rhodesje en mengpaneel en op het podium heb ik een stereo DI achter de (ongebalanceerde) outputs van m'n stagemixer, die naar de PA gaan.

ik ben ook relatied anti Behringer maar hier kon ik niet veel fouts aan ontdekken...

het klinkt misschien wat zwart/wit, maar ik baseer het o.a. hierop: bk -> bij 'Dubbing and Copying'

here's why -> bij 'good advice'
He? Deze tips van ik echt niet. Ik zie nergens staan dat een analoog signaal tot 18 dB zachter is. Volgens mij klopt dat niet. Vervolgens zeg je dat je de softsynths ook zachter moet zetten (18 dB dus, om op gelijk niveau te komen?). Ten eerste is dat een gain change, wat volgens die Digido website niet mag ;). Bovendien 18 dB op 16 bit is ongeveer 3 bit, die je dus feitelijk ongebruikt laat. Zonde? En hoe stel je het uiteindelijke volume van je mix dan bij? Je zal toch ooit eens het volume op moeten krikken, en dus wordt die ruis van je analoge opname alsnog harder.
En die "good advice" snap ik ook niet. Als ik niet het volume mag veranderen of EQ'en, wat valt er dan nog te mixen? Die links zijn niet echt van toepassing op 't verhaal hier denk ik.

Origineel geplaatst door Stage73
wat is er mis met behringer's DIs? ik ben ook relatied anti Behringer maar hier kon ik niet veel fouts aan ontdekken...

Ik had het meer over iets kopen dat je eigenlijk niet nodig hebt (hoewel ik Behringer DI's toch liever niet in een studio gebruik :D )

de Juli@ werkt op -10dB niveau bij gebruik van de RCA's
en op +4 dB niveau bij gebruik van de gebalanceerde JACKS.

beetje raar vind ik zelf, zou het logischer vinden om dat softwarematig te kunnen veranderen, maargoed.

het probleem is dus dat het nu lijkt dat een ongebelanceerd systeem per definitie een -10 dB niveau hanteert, en dat is dus niet waar. zowel met +4, als met een gebalanceerd systeem werken zijn beiden manieren om een zo veel mogelijk storingsvrij / ruisvrij signaal te krijgen. sommigen staren zich helemaal blind op deze manieren, vooral het gebalanceerd verhaal.

ongebalanceerd en op -10 dB zijn hele goede resultaten te behalen, en het ligt natuurlijk vooral aan de gebruikte bron / lengte van de kabel / kwaliteit van de kabel of je een goed signaal binnenkrijgt.

:)

Back