Welke soort synth voor rush...?

Sticky D.

Nieuwkomer
Goedenavond, ik ben nieuw hier en weet (nog) niet zo veel van synth`s af... Ik speel bas en heb onlangs van roland de pk-5 aangeschaft ( een midi controller die je met je voeten bediend, als een clavierenbord). Ik ben nieuwsgierig welk soort, type, of merk geschikt is voor de muziek van bijv. Rush of een Dream theater... Ik zat te denken om de Roland SH-201 aan te schaffen maar heeft iemand hier informatie over, wat zijn de mogelijkheden, wat zijn betere optie`s.

Alvast bedankt voor jullie reactie...

Groeten Sticky D.

Rush is volgens mij een typische band voor mooie vintage synths.
Denk Oberheim OB-Xa (!) / Mini-Moog / PPG Wave, dat zijn de machines die ze gebruikten.

Wil je de 'moeilijke' doch mooie route dan zou je voor dit soort vintage bakken kunnen gaan.
Makkelijker is: een virtueel-analoge bak die zich richt op getrouwe emulatie van dit soort machines.
In dit soort gevallen komt als eerste bij me op de Alesis Ion (wat groter en beter te editen) / Micron (z'n kleine broertje).
PPG Wave is niet zo makkelijk te reproduceren als z'n analoge broertjes, maar een Waldorf Microwave komt aardig in de buurt.

Van Dream Theater weet ik niet zoveel, maar volgens mij waren dat nogal Kurzweil adepten.
Heb ik zelf helemaal niets mee... :D

Laatst gewijzigd:
Re: Welke soort synth voor rush...?

Origineel geplaatst door Sticky D.
Goedenavond, ik ben nieuw hier en weet (nog) niet zo veel van synth`s af... Ik speel bas en heb onlangs van roland de pk-5 aangeschaft ( een midi controller die je met je voeten bediend, als een clavierenbord). Ik ben nieuwsgierig welk soort, type, of merk geschikt is voor de muziek van bijv. Rush of een Dream theater... Ik zat te denken om de Roland SH-201 aan te schaffen maar heeft iemand hier informatie over, wat zijn de mogelijkheden, wat zijn betere optie`s.

Alvast bedankt voor jullie reactie...

Groeten Sticky D.

Een Moog clone module zoals de Waldorf pulse of iets van studio electronics... dan kan je proberen de Rush Taurus sound te benaderen..Rush staat bekend om hun gebruik van de Moog Taurus MK1.....

Over Rusk kwam ik dit ergens op het www tegen.

It's an Oberheim OBX-A with the 120 program upgrade (no midi, but there's a
> kit for that).
> It connects directly to a set of Moog Taurus II bass pedals using a RS232
> ribbon cable, and get this, the pedals are Polyphonic.

Ergens heb ik gehoord dat Dream Theatre met de V-Synths geexperimenteerd heeft.

Origineel geplaatst door renema
Over Rusk kwam ik dit ergens op het www tegen.

Ergens heb ik gehoord dat Dream Theatre met de V-Synths geexperimenteerd heeft.

Jordan Rudess maakt gebruik van de Korg Oasys en de Kurzweil spullen.

Het is Porcupine Tree die aardig aantal V-synths gebruikt.

Hoi,

Ik denk dat de SH-201 best wel eens wat voor je kan zijn. Ik heb 'm zelf (nog) niet, dus kan er geen objectief oordeel over vellen, maar wil je de onderstaande info niet onthouden.

Een karakteristiek lead geluid van Jordan Rudess is een feedback geluid. Dit komt volgens mij origineel uit de Kurzweil K26xx, maar kan volgens mij met de Feedback OSC van de SH-201 redelijk nagebootst worden.

Ook werd Porcupine Tree genoemd. Richard Barbieri heeft een SH-201 prominent in zijn setup opgenomen en maakt daarmee de karakteristieke 'harde' sounds (o.a. ringmodulator) sounds.

Daar komt bij dat voor de SH-201 editor een update :eureka: te downloaden is van de Roland site. Bij deze update zitten een aantal kleine soundsets (elk een bank van acht geluiden) die geprogrammeerd zijn door Synth-'gurus'. Zowel Jordan Rudess als Richard Barbieri hebben een bank hiervoor geprogrammeerd. Kan je in ieder geval 'ns analyseren :geslaagd: hoe zij hun geluiden programmeren.

Ik heb van het weekend op fields of rock dreamtheater gebouwd en gebroken. Zijn 2 roland V-Synths (Rack versie), Korg oasys, Korg Radias. Uhmz en de rest weet ik niet meer. V-synths en Oasys zijn wel de main thing trouwens

Rush heeft, zoals iedereen, van alles en nog wat gebruikt. Live vooral rekken vol met Akai en EMU samplers, sequencers en later ook backing tracks omdat ze het anders live niet meer konden spelen ;) Ik zou nu een virtueel analoge synth pakken zoals Hans ook al zei; je hebt daar veel keuze in allerlei prijsklassen, en voor wat simpele "bass pedalen" sounds moet je voor niet al te veel kunnen slagen.

Origineel geplaatst door Yoonchi
Die Jordan Rudess gebruikt ook van alles. Van Nord Leads tot Korg Tritons, Moogs tot Modulars. Kijk maar op You Tube wat een mooie controller hij hierbij gebruikt.

:doei:
Yoonchi

tof filmpie moest gelijk effe meer luisteren van die man
dat filmpe dat ie deoasys helemaal demonstreerd fattjes asje iemand ziet die eg kan spelen ,..
ikmoet soms eg nog tellen / luisteren wat by wat hoort

inspiartie vol

:halleluja http://www.youtube.com/watch?v=xgZhiYff7nM&mode=related&search=

zouden dat soort nou eerst eg 20jaar ala wiebby sourjabi klassiek gestudeerd hebben
?
check ook dat filmpie dat ie de muse receptor demonstreert
fatje voor een vst althans [stukkie autechre / aphextwin na
bizarrrrrrrrrrr:halleluja

Als je met simpele spullen en toch een redelijke benadering DT en Rush wil naspelen zou ik voor een VA gaan (de ION heeft zelfs een aantal Rush presets waaronder de filterbass van Tom Sawyer heel mooi) en een simpele sampleplayer (triton LE of Kurzweil (K)Me-1). Speel je alleen het oude werk van Rush (mijn favoriete tijdperk is van Farewell to Kings t/m Moving Pictures) dan kun je met een ION echt perfect uit de voeten.

Origineel geplaatst door toetsenistje
Als je met simpele spullen en toch een redelijke benadering DT en Rush wil naspelen zou ik voor een VA gaan (de ION heeft zelfs een aantal Rush presets waaronder de filterbass van Tom Sawyer heel mooi) en een simpele sampleplayer (triton LE of Kurzweil (K)Me-1). Speel je alleen het oude werk van Rush (mijn favoriete tijdperk is van Farewell to Kings t/m Moving Pictures) dan kun je met een ION echt perfect uit de voeten.

Mee eens. Ze hebben trouwens net een nieuwe CD uit en ze zijn in de States aan het touren. Ik heb ze in R'dam Ahoy in '88 1x live gezien....gaaf :)

Origineel geplaatst door toehoorder
Ik heb van het weekend op fields of rock dreamtheater gebouwd en gebroken. Zijn 2 roland V-Synths (Rack versie), Korg oasys, Korg Radias. Uhmz en de rest weet ik niet meer. V-synths en Oasys zijn wel de main thing trouwens
En een Memotron en Continiuum, de synthesizers.com synth :D

Alleen ik denk niet dat je met een analoge synth genoeg hebt aan Dream Theater..
Jordan speelt echt alles wat de band niet kan spelen.
Dus niet alleen synth geluiden. Hij speelt orkesten, piano, trompet, percussive sounds, clavinets.

Wie gaat er 16 of 17 oktober naar Rush? Ik ga de 17de (met een verse jetlag uit Bangkok, dat is zeker!)
Voor mij de eerste keer. Twee keer eerder wilde ik hen zien. De vorige keer was ik te laat voor kaarten en naar Pinkpop mocht ik niet van mijn strenge ouders.
En nu ga ik dan toch, voordat het te laat is. Deze heren gaan misschien niet zo lang door als de Stones.

Laatst gewijzigd:
je bent niet de enige die gaat, ik ben beide data present (1e dag arenakaarten dus lekker vooraan, 2e dag zitplaatsen ring1). Voor mij was Pinkpop 79 mijn eerste kennismaking met Rush, was toen net 13, behalve de Signals tour 1982 heb ik alle nederlandse concerten bijgewoond (5 van de 6 dus)

Dan hebben we ook onze leeftijd met elkaar gemeen! Als ze zo weinig naar Nederland komen, is het helemaal een reden om nu te gaan. Laatst weer alle oude muziek gedraaid (tot Hold your fire) en ik kwam erachter dat ik "Rush" en "Farewell to kings" (op cassette) kwijt ben. Toch maar een keer op cd kopen. Alles van na Hold your fire zal nieuw voor mij zijn. Ik ben dan wel toetsenman, maar ik vond dat niet hun beste periode. Maar dat is het mooie van Rush; ze hebben hun stijlperiodes gehad (en die steevast afgewsloten met een live-album). Voor idereen die van technisch volmaakte muziek houdt, wat wils.

Back